Recensie: Een onverwachte wending RECENSIE

Wanneer Lizzie door een schandaal op haar werk haar succesvolle baan verliest, moet zij noodgedwongen weer bij haar ouders intrekken. Het zoeken naar een nieuwe baan zit niet mee en haar moeder stelt haar dan ook voor om tijdelijk vrijwilligerswerk te doen bij een verpleegtehuis in het dorp. Met tegenzin begint Lizzie daar aan haar tijdelijke baan, maar wanneer zij de 95-jarige mevrouw Dallimore ontmoet, die haar iedere keer weer meeneemt in verhalen over haar verleden en de wendingen die haar lange leven hebben genomen, begint Lizzie een andere blik op het leven te krijgen en komt zij erachter dat het nooit te laat is om opnieuw te beginnen.

Dankzij de fijne schrijfstijl van Erica James, vlot en straight to the point, begint het verhaal direct en het kost dan ook geen moeite om de eerste bladzijden flink door te lezen. In de eerste hoofdstukken maken we kennis met Lizzie en haar familie. Ieder hoofdstuk wordt hier verteld vanuit het perspectief van verschillende mensen in het leven van Lizzie, waardoor al na heel snel een karakter gevormd wordt van het hoofdpersonage. De verschillende personages beschrijven haar namelijk allemaal vanuit hun eigen kijk en op basis van hun eigen meningen over haar manier van leven: Lizzie is namelijk impulsief en niet altijd even tactvol. Hierdoor is het voor de lezer niet alleen makkelijk om een beeld te vormen van Lizzie, maar ook van de verteller zelf. Ook wanneer mevrouw Dallimore in beeld komt is het na een paar alinea’s al duidelijk met wie we te maken hebben. Mevrouw Dallimore is een oude vrouw die zowel mentaal als geestelijk steeds meer achteruit gaat, maar de oude dame is nog vaak genoeg scherp om haar levensverhalen met Lizzie te delen, die gepaard met humor en sarcasme worden verteld.

Na de eerste ontmoeting tussen Lizzie en mevrouw Dallimore kon ik niet meer stoppen met lezen. Mevrouw Dallimore maakte niet alleen het personage Lizzie steeds nieuwsgieriger naar haar verhalen, maar ook mijzelf. De verhalen van mevrouw Dallimore worden echter niet verteld vanuit haar perspectief, maar worden in een nieuw hoofdstuk door een algemene verteller beschreven. Hierdoor is het alsof je echt in het verhaal aanwezig bent en van bovenaf mee kijkt. Erica James heeft in Een onverwachte wending dan ook een unieke vertelstijl neergezet die niet snel verveelt en ondanks dat het verhaal naarmate ik verder las soms iets te langdradig was, zorgde de afwisseling in de vertelstijlen ervoor dat het mij niet stoorde.

Wat mij soms wel stoorde, was dat de verhaallijn soms iets te zoetsappig werd. Dit hoeft natuurlijk niet erg te zijn, want Een onverwachte wending is immers een chicklit, dus liefhebbers zullen daar dan ook juist zeker van kunnen genieten. Een onverwachte wending is dan ook een boek waarbij het moeilijk is om te stoppen met lezen en vooral voor liefhebbers van romans en chicklits een echte aanrader. Het verhaal grijpt aan en laat zien dat vriendschap tussen iedere leeftijdscategorie mogelijk is. De mooie verhalen van mevrouw Dallimore en hiermee de afwisseling tussen verschillende jaargetijden behouden de aandacht vanaf het moment dat het verhaal begint. 4 hartjes!

Een onverwachte wending

1  2  3  4  5

De onfortuinlijke Lizzie ziet zich na haar ontslag gedwongen terug te verhuizen naar haar ouderlijk huis. Haar moeder regelt voor Lizzie een tijdelijke baan in een verpleegtehuis. Daar treft ze mevrouw Dallimore. Clarissa Dallimore deelt met Lizzie het verhaal van haar jeugd, haar spontane reis van Amerika naar Engeland om haar familie te zoeken, het uitbreken van WO2 en haar door de oorlog onmogelijk gemaakte liefde. Dankzij mevrouw Dallimore ontdekt Lizzie dat het nooit te laat is om opnieuw te beginnen.