Recensie: Vic Falls missions 1- Het offer van de Baobab RECENSIE

De zestienjarige Marcus Holme zit op een militaire school. Wanneer hij wordt gevraagd om lid te worden van het SPAT (Special Abilities Team) is hij dan ook meteen dolenthousiast. Echter wanneer hij een misstap begaat moet hij voor straf een half jaar studeren op het PAC (Parability centre). Marcus ziet dit als een zware straf omdat hij nu les moet volgen met een "stelletje kreupelen" zoals hij dat zelf noemt. Wat hij niet weet is dat het SPAT onderdeel van het PAC is en al snel zal Marcus zijn mening over het PAC moeten bijstellen. Marcus leert wat het is om een echte spion te zijn en leert dat dat niet zonder gevaren is...

Het eerste wat me opviel en wat ik meteen heel erg leuk vond aan Het offer van de Baobab is dat het echt gericht is op jongens. Het gaat over spionnen, de hoofdpersonen maken gebruik van allemaal gave gadgets en het verhaal zou niet misstaan in een James Bond film. Daarnaast is de hoofdpersoon in dit young adult boek een 16-jarige jongen genaamd Marcus Holme. Vaak zijn young adult boeken echt gericht op een vrouwelijke doelgroep. Het was erg leuk om te lezen dat dit boek ook de jongens aanspreekt.

Een ander goed element in dit boek is dat een aantal hoofdpersonen een handicap hebben. Zo heeft de vrouwelijke hoofdpersoon Victoria Falls geen benen meer. Al vrij snel in het boek wordt Victoria geïntroduceerd. Als lezer leer je haar goed kennen. Ook zien we hoe Marcus naar haar kijkt. We leren dat Victoria een hele stoere, knappe meid is die haar mannetje zeker weet te staan in missies, maar we komen pas na een aantal hoofdstukken erachter dat ze geen benen meer heeft. Ze heeft hypermoderne protheses waardoor je het verschil met echte benen bijna niet kan zien.

Daarnaast is Li-Jang, een jongen uit het SPAT team, blind. Zelf maakt hij nog de meeste grappen over zijn blindheid, waardoor het onderwerp nooit zwaar is. Iedereen staat juist heel erg positief in het leven met zijn of haar handicap wat een verademing is. Dit laat de doelgroep van dit boek ook zien dat mensen met een handicap eigenlijk helemaal niet anders zijn. De handicap maakt de leden van het SPAT team juist speciaal. Zo gebruikt Victoria haar protheses of het feit dat ze geen benen heeft juist in missies. Ook is er een autistische jongen in het team, hij heeft moeite met sociale omgang maar in het boek zien we hoe de leden van het SPAT team hem gewoon opnemen in de groep. Dit is heel mooi om te zien. Het boek draagt de boodschap uit dat het niet uitmaakt als je niet "perfect" bent, je kan alsnog worden wat je wilt. Voor de doelgroep van dit boek is dit heel goed om te realiseren en voor jongeren met een handicap is het natuurlijk heel fijn om zich echt te kunnen identificeren met een personage uit een boek.

Kate Kriske weet in Het offer van de Baobab de taal absoluut niet te "verkinderlijken", in tegendeel! Er worden soms woorden of zinnen gebruikt die niet zouden misstaan in volwassen boeken. Hiermee zal de doelgroep zich uitgedaagd voelen om verder te lezen. Nergens wordt het taalgebruik echter te moeilijk, ze zullen misschien af en toe wat woorden moeten opzoeken, maar dit vergroot ook de woordenschat van de lezers.

Ook weet de schrijfster het verhaal geloofwaardig te houden. Ondanks de grote hoeveelheid actie en de gadgets die gebruikt worden in boek, is het nergens ongeloofwaardig. De mix van actie, spanning en romantiek is goed in evenwicht waardoor je het boek zo uitleest. Het offer van de Baobab eindigt met een gigantische cliffhanger dat de lezer doet smachten naar het volgende boek in de Vic Falls boekenreeks.

Het offer van de baobab is een fantastische young adult boek dat met name de jongensdoelgroep weet aan te spreken. Het is heel verfrissend om een keer een jongen als hoofdpersoon te hebben. Daarnaast is het verhaal spannend, de spionage-elementen zijn goed uitgewerkt en de bijzondere gadgets voor de spionnen maken het helemaal af! Het offer van de Baobab is een goede start voor deze nieuwe boekenreeks. Ik kan niet wachten om het tweede deel van deze serie te kunnen gaan lezen!

Vic Mysteries : Het offer van de Baobab

1  2  3  4  5

De zestienjarige cadet en freerunner Marcus Holme mag deel uitmaken van het Special Abilities Team (SPAT), een geheim team van jonge spionnen dat opereert onder de radar van de gewone inlichtingendiensten. Maar als Marcus een overtreding begaat op school, wordt zijn overplaatsing naar het SPAT op non-actief gezet en moet hij de rest van het schooljaar op het PAC, een andere middelbare school, doorbrengen. In dat instituut heeft de helft van de leerlingen een handicap en Marcus baalt dat hij een half jaar bij een 'stelletje kreupelen' moet gaan zitten. Maar wanneer hij de mysterieuze jonge spionne, Victoria Falls, ontmoet en het PAC toch een verborgen link blijkt te hebben met het SPAT komt Marcus alsnog in een wereld van undercoveroperaties terecht. De confrontatie met huurmoordenaar Cliff Coleman zal zijn leven voorgoed veranderen ...