Recensie: Vic Falls mission 2: De keizersillusie RECENSIE

In dit tweede deel van de Vic Falls missions reeks is Marcus Holme nu definitief lid geworden van het SPAT (Special Ablities team). Marcus moet samen met medespionnen Victoria en Delphine undercover gaan in Italië. Ze moeten daar leden van een machtige Italiaanse maffia schaduwen. Marcus gaat undercover als butler/bodyguard voor een van deze familieleden en dat is zeker niet zonder gevaar...

Na het geweldige eerste deel had ik hoge verwachtingen voor dit tweede deel in de Vic Falls missions reeks. En Kate Kriske stelt met De keizersillusie zeker niet teleur! Zodra je als lezer het boek openslaat zie je een afbeelding voor je van een map waarop staat: "vertrouwelijke informatie, for your eyes only". Dit spreekt voor de jongerendoelgroep uiteraard meteen tot de verbeelding, maar het trekt de lezer ook daadwerkelijk in het verhaal. Je hebt het gevoel alsof je zelf ook deel uitmaakt van het SPAT. Als je de bladzijde omslaat staat er in het document wat er in het eerste deel gebeurt is en worden alle personages nog even toegelicht. Dit is erg fijn. Zo heb je weer even een opfrisser wie wie ook alweer was.

Ook in dit deel wordt duidelijk gemaakt dat een handicap geen beperking is, maar dat het je juist speciaal maakt. Het boek omschrijft het als volgt: "Vic Falls Missions is een reeks rond een geheim team jongeren met bijzondere talenten, waarin ook leden met een beperking juist door hun bijzondere eigenschappen topspionnen zijn."

De keizersillusie is misschien nog wel beter dan het eerste deel van de reeks. Er kan namelijk nu meer ingegaan worden op de andere leden van het SPAT team. Hierdoor krijg je als lezer niet alleen een band met Marcus, maar ook met de andere leden van het team. Het verhaal begint meteen ook vlot. Het gaat gelijk door na de gebeurtenissen van het eerste deel. Hierdoor zit je als lezer meteen weer middenin het verhaal. Het plot van dit deel zit erg sterk in elkaar. Doordat er vanuit wisselende perspectieven wordt geschreven wil je continue doorlezen. Je wilt immers weten hoe het met elk verhaal zal aflopen. De verschillende verhaallijnen weten uiteindelijk perfect op elkaar aan te sluiten en het einde van het boek heeft nog een verassing voor de lezer in petto in de vorm van een sterke plotwending, iets wat ik persoonlijk niet zag aankomen!

Dit tweede deel heeft net als zijn voorganger een open einde. Echter in tegenstelling tot het eerste deel heeft dit deel niet alleen een open einde, maar zijn er ook meerdere verhaallijnen nog niet afgerond. Dit geeft veel mogelijkheden voor het derde en wie weet misschien wel een vierde deel uit de reeks. Het zorgt ervoor dat de lezer smacht naar het volgende deel.

Ook in dit tweede deel komen er weer verschillende gadgets aan te pas. Maar ondanks de gadgets en het spionnenverhaal weet het boek nooit zijn geloofwaardigheid te verliezen, wat een hele knappe prestatie is! Zo worden bijvoorbeeld de gadgets die worden uitgevonden in de boeken logisch verklaard waardoor deze ook in de ‘echte’ wereld gebruikt zouden kunnen worden. Dit geeft het boek authenticiteit mee en zal voor veel jongeren zeker tot de verbeelding spreken.

De keizersillusie stelt absoluut niet teleur! Het is een razendspannend boek geworden die de lezer op het puntje van zijn stoel uit. Doordat de personages meer uitgediept worden in dit tweede deel leef je als lezer veel meer met iedereen mee. Daarnaast heeft dit boek weer een fantastische verhaallijn die alles heeft: spanning, actie, gadgets en een vleugje romantiek. Ik ben fan van de serie en kan niet wachten op het volgende deel!

Vic Falls Missions: De keizersillusie

1  2  3  4  5

In dit deel van de reeks Vic Falls Missions komen de jonge spionnen van het geheime Special Abilities Team (SPAT) opnieuw voor een grote uitdaging te staan.

Het SPAT, dat onder de radar van de gewone inlichtingendiensten opereert, wordt ingeschakeld in een mysterieuze zaak die hen naar Italië brengt. Met de hulp van het hele team duiken Victoria,Delphine en Marcus onder in het kunstmilieu. Een wereld waar met gigantische bedragen gegoocheld wordt en de maffia een flinke vinger in de pap heeft.Een wereld waarin illusie de werkelijkheid overtreft.