Recensie: Toen kreeg ik weer lucht RECENSIE

Toen kreeg ik weer lucht is een zelfhulpboek voor vrouwen met een postnatale depressie. Vanuit haar eigen ervaring als moeder en als lifecoach met eigen praktijk geeft Tilda Timmers tips hoe je uit je postnatale depressie kunt komen maar ook hoe je dit kunt voorkomen.

Toen kreeg ik weer lucht is praktisch ingedeeld in hoofdstukken als: Herken de signalen van een postnatale depressie, Stop de negatieve gedachtestroom en Zoveel mogelijk slapen. Zo kun je gemakkelijk onderwerpen en tips teruglezen of opzoeken. De teksten zelf zijn goed geschreven en lezen gemakkelijk weg. Stukken tekst met uitleg worden afgewisseld met oefeningen in kaders. Dit maakt het boek erg toegankelijk voor elke moeder of aanstaande moeder. Wat ik me wel afvraag is in hoeverre iemand met een (postnatale) depressie überhaupt de concentratie kan opbrengen om te lezen. Maar daar is dan de gemakkelijke hoofdstukindeling weer een voordeel. En het is niet nodig het boek in 1 keer te lezen om ermee aan de slag te kunnen gaan. Tilda Timmers geeft veel praktische tips maar ook door het delen van haar eigen verhaal en haar cliënten geeft ze je het idee dat je niet de enige bent die hiermee worstelt. En dat is vaak het grootste struikelblok waar iedereen met psychische klachten mee worstelt en al helemaal iemand die eigenlijk volgens de maatschappij op een roze wolk hoort te zitten.

Aangezien ik zelf zwanger ben van mijn eerste kindje tijdens het lezen van dit boek en het schrijven van deze recensie vond ik het deels ook wel confronterend dat dit zou kunnen gebeuren. Een aantal valkuilen die Timmers noemt zijn voor veel aanstaande moeders erg herkenbaar, perfectionistisch zijn bijvoorbeeld. Daarom is het juist goed dit boek al voor de bevalling te lezen omdat je dan ook veel kunt voorkomen of tijdig kunt ingrijpen.

Vanuit het oogpunt van mijn werk als psycholoog ook niets dan lof voor dit boek. Er staan veel goede tips in maar pretendeert niet een oplossing te zijn voor alle problemen. Op meerdere plaatsen geeft de schrijfster aan waarvoor en tot welke mate van klachten je met deze tips uit de voeten kunt. Voor ernstigere klachten geeft ze het advies om naar je huisarts te gaan. En een beter advies kan ze niet geven.

Alles bij elkaar genomen is Toen kreeg ik weer lucht een aanrader voor iedere aanstaande moeder, zeker als het je eerste kindje gaat zijn. Maar ook voor de doelgroep waarvoor het geschreven is, moeders met een postnatale depressie, is het boek zeer bruikbaar. Zeker als aanvulling op behandeling door een zorgprofessional. Dus eigenlijk ook een aanrader voor elke zorgprofessional die mogelijk in aanraking kan komen met cliënten met een postnatale depressie.

Toen kreeg ik weer lucht

1  2  3  4  5

Moeder worden is een van de meest ingrijpende gebeurtenissen in je leven. Niet elke vrouw zit na de bevalling op een roze wolk, soms is die wolk een verstikkende grijze. Je bent somber en vindt het spannend, je twijfelt of je een goede moeder bent en je slaapt slecht.
    Je omgeving heeft niet altijd begrip voor zo'n postnatale depressie en je durft er zelf misschien ook niet over te praten. Tilda Timmers is ervaringsdeskundige, therapeut en begeleider van moeders met een postnatale depressie. Ze doorbreekt het taboe en helpt je met dit boek om je depressie te overwinnen en je leven terug te krijgen. Herkenbaar, humoristisch, een heerlijke steun in de rug.
    Openhartig vertelt Tilda Timmers haar persoonlijke verhaal en dat van veel andere vrouwen. Met mindfulness-technieken en talloze praktische adviezen helpt ze je om de negatieve gedachtenstroom te stoppen, tijd voor jezelf te maken en weer te genieten van je leven als moeder.