Recensie: Handboek voor de perfecte kip RECENSIE

'Kip, het meest veelzijdige stukje vlees, kip!' Culinair journalist Marcus Polman laat zien dat kip meer is dan een stukje vlees volgespoten met water. Dat er meer aan een kip zit dan kipfilet en dat die andere stukken een stuk smakelijker zijn. Het Handboek voor de perfecte kip is meer dan een kookboek alleen, het laat daadwerkelijk de veelzijdigheid van kip zien. Als lezer leer je meer over de verschillende soorten kippenrassen zoals bijvoorbeeld het verschil tussen de Chaamse hoen en een Bresse kip. Er wordt stil gestaan bij de anatomie van een kip en waarom alle andere stukken meer smaak hebben dan de veel gegeten kipfilet. Hoe je alle verschillende stukken vlees bereidt en hoe de echte kipklassiekers gemaakt moeten worden. De titel doet het boek eer aan, dit is een echt Handboek voor de perfecte kip.

Marcus Polman zal bij het grote publiek vooral bekend zijn als jurylid van Masterchef Holland en bij de echte foodies als hoofdredacteur van de grote foodwebsite FavorFlav.com. De culinair journalist schreef al eerder handboeken voor de perfecte kok en de perfecte steak en daar kan nu de perfecte kip aan worden toegevoegd. Er bestaan al talloze handboeken voor het bereiden van de perfecte kip en de lezer kan in eerste instantie het boek dan ook met argusogen bekijken. Maar in dit compacte boek wordt op een enerverende maar kort en bondige manier alles duidelijk over dit populaire stuk vlees. Het boek is voorzien van een heleboel foto's, sfeerimpressies van vrolijke kippen in de wei, instructiefoto's van bereidingen en prachtige shots van het eindresultaat. Het laat zien dat het bereiden van kip minder ingewikkeld is dan soms gedacht wordt.

De veelzijdigheid van kip zie je ook terug in de keur aan recepten die beschreven worden in dit kookboek. Over de hele wereld wordt kip gegeten en dus zijn er ook een heleboel verschillende traditionele kiprecepten. Zelf koos ik voor een Nederlandse klassieke combinatie van kip met patat en appelmoes. Dit naar aanleiding van de instructies omtrent het bereiden van kippenvleugels en het recept voor klassieke appelcompote. De techniek om een kip te ontleden wordt duidelijk toegelicht met plaatjes, maar toch is het vooral een kwestie van handigheid erin krijgen. Het ontleden van de kippenvleugels ging gelukkig soepel en ik bereidde ze met een heerlijke ketjap manis marinade. De appelcompôte bereidde ik met een voor mij nieuw ingrediënt, namelijk steranijs. Dit voegde echt een heerlijke frisse touch toe. Als tweede recept ging ik naar de andere kant van de wereld, namelijk naar Azië en bereidde ik kip teriyaki met rijst. De bereiding van kip was ietwat anders dan ik zelf had gedaan, je moest de kip namelijk garen in de oven en niet in de pan. Maar dit zorgde er wel voor dat de kip heerlijk sappig bleef en de teriyakisaus is echt een blijvertje. Zelf voegde ik wat groenten toe om toch aan mijn dagelijkse portie te komen.

Het Handboek voor de perfecte kip is zowel voor de gevorderde hobbyhok als voor de beginnende keukenprins(es) een aanwinst. Marcus Polman biedt de lezer veel achtergrondinformatie en geeft duidelijke instructies omtrent de verschillende bereidingstechnieken. De vijfentwintigtal recepten zijn duidelijk vormgegeven en variëren van klassiekers als coq au vin en de perfecte kippenbouillon tot de perfecte fried chicken USA-style en stroperige kip teriyaki. Allemaal klassiekers voor een reden en dit boek kan ook een klassieker in de boekenkast worden. Daarom kan ik het Handboek voor de perfecte kip niet anders dan 5 hartjes geven.

Handboek voor de perfecte kip

1  2  3  4  5

Alles wat je moet en wilt weten over kip!

Dat we met een grote boog om de plofkip heen moeten lopen weten we inmiddels allemaal. Maar hoe herken je een echte kwaliteitskip? Hoe krijg je thuis zo'n lekker krokant velletje voor elkaar? Hoe ontbeen en vul je stap voor stap een bout of hele kip? En wat is het geheim van de perfecte kippenbouillon?

Handboek voor de perfecte kip geeft de definitieve antwoorden. Marcus Polman bezocht tientallen boeren, chefs, poeliers en slagers in binnen- en buitenland om te onderzoeken wat er komt kijken bij het bereiden van een superieur kippetje. Daarbij geeft hij dé 25 klassieke kiprecepten: van een foolproof coq au vin tot in eendenvet gekonfijte kippenbout; van Bresse-kip à la crème tot all American fried chicken met zelfgemaakte chilisaus.

Marcus Polman is culinair journalist en auteur van de kookboekenserie De perfecte kok en Handboek voor de perfecte steak. Hij is hoofdredacteur van het online foodmagazine FavorFlav.com en is jurylid van het tv-programma MasterChef Holland.