Recensie: Andersen RECENSIE

Andersen werd geboren in 1889, maar krijgt een tweede kans in deze moderne tijd. Hij wordt opnieuw geboren, maar zit met de gedachten van een volwassene gevangen in het lichaam van een baby. Hij zal zich normaal moeten gedragen en moeten wachten tot hij groot genoeg is om zijn leven bij het nieuwe 'gezin' zo snel mogelijk achter zich te laten. Terwijl hij nog maar een éénjarige baby is, begint hij na te denken over zijn ontsnapping. Iemand die moet wachten tot hij groter wordt, heeft immers genoeg tijd om plannen te smeden.

In de eerste paar hoofdstukken van het boek is Andersen zich totaal niet bewust van waar hij is. Hij vermoedt dat hij gevangen is en blijft feiten opdreunen om maar niet gek te worden. Veel duidelijkheid over zijn situatie, gemoedstoestand of verblijf zijn er niet, waardoor de eerste hoofdstukken ietwat taai zijn om doorheen te komen.

Zodra er meer bewustzijn bij het hoofdpersonage ontstaat, komt het verhaal op gang. De eerste honderd pagina's van het boek zijn erg fascinerend omdat Andersen hierin tot het besef komt dat hij is gereïncarneerd. Echter is hij nog niet geboren: hij is een foetus in de baarmoeder met het volle bewustzijn van de volwassene Andersen. Alleen al om dit originele plot, verdient het boek van Charles Lewinsky het om gelezen te worden.

Lewinsky schuwt niet om te schrijven over dat wat niemand voor mogelijk houdt. Het eerste deel van zijn boek is toch wel het sterkst. Hierin omschrijft hij Andersens observaties en gedachten terwijl hij nog een foetus is en langzaam volgroeit in de baarmoeder.

Een groot deel van het boek gaat over Andersens leven als ongeboren kind. Dit doet misschien de verwachting scheppen dat dit een taai deel is om doorheen te komen, maar het tegendeel is waar. Lewinsky weet de gedachten van Andersen en de situatie die hij waarneemt zo goed te schetsen dat het intrigeert. Hoe lang moet hij nog? Zal de bevalling pijn doen voor hem? Hoe moet hij zich gedragen als een normaal kind? Alle vragen komen aan bod. Maar ook weet Lewinsky de juiste tijdsprongen te maken zodat je aandacht nooit verslapt.

Andersen is in zijn vorige leven een onuitstaanbaar, bijna sadistisch persoon, en ook nu is hij dat weer, zowel als foetus als als pasgeboren kind. Dit is dan ook wat het personage zo fascinerend maakt. Een kind zou onschuldig moeten zijn, maar dat is Andersen bij lange na niet en dat maakt hij duidelijk met zijn wrede acties. Zo blijft hij in de baarmoeder zijn moeder schoppen wanneer hij zich ook maar aan een klein dingetje stoort. Africhten, dat zal hij haar.

Lewinsky maakt het verhaal nog interessanter door twee van de vijf delen van het boek te wijden aan de gedachten van de vader van 'Jonas', de naam die Andersen krijgt van zijn nieuwe 'ouders'. Niet alleen krijg je een kijkje in Andersens hoofd, maar  je weet nu ook hoe dingen overkomen op zijn omgeving. Je krijgt bijvoorbeeld mee hoe erg zijn ouders schrikken wanneer Andersen dingen doet die een normaal kind nog lang niet zo moeten kunnen. Of moeten willen.

Lewinsky weet je van het begin tot het eind te boeien met zijn unieke hoofdpersonage en dito verhaal. Het boek bevat maar weinig dialoog. Het gaat vrijwel alleen maar om omschrijvingen. Andersen is immers in het grootste deel van het boek niet in staat om te communiceren, en het deel van zijn vader gaat om dagboekfragmenten. Toch weet de schrijver je te boeien. De omschrijvingen zijn helder en schetsen een duidelijk beeld van de situatie waardoor dialogen niet worden gemist.

Andersen is een echte aanrader voor mensen die eens een boek willen lezen met een verhaal dat écht nog nooit is verteld. Van het begin tot het einde ben je geboeid door het unieke, gemene karakter van Andersen en zijn ontwikkelingen.

Andersen

Charles Lewinsky

10 juni 2017

ISBN 9789025449636
    Uitgever Atlas
    432 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

In Andersen krijgt een mens een tweede kans. Hij wordt opnieuw geboren. Als Jonas. Maar met dat tweede leven kan hij niks beginnen. Deze mens werd ook al eens in 1889 geboren. Vrijwillig nam hij deel aan de Eerste Wereldoorlog en heeft later mensen gefolterd, dat geeft hij althans meerdere malen aan. Boven alles heeft hij zich goed van zijn taken gekweten en anderen er met geweld toe gebracht ook hun functie te vervullen. Jonas is een vreemd, soms onuitstaanbaar kind. Want Jonas denkt als een volwassene, maar is gevangen in het lichaam van een kind – dat hij natuurlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten. Op zijn twaalfde verdwijnt hij. Jonas is een hoofdfiguur die eigenlijk niet goed raad weet met zichzelf en er slechts van kan dromen zijn schuld te ontvluchten.