Recensie: De sprookjesverteller RECENSIE

"Op het wit van de tegels is het bloed rood. Hij knielt in het bloed. Hij wist niet dat het zo rood is, zo felrood: grote neergevallen, opengebarsten bloeddruppels als klaprozen, Ze zijn mooi, mooi als een lentedag op een zonnige weide, verderop bij het bos... De lente is ver weg. De tegels zijn koud en wit, wit als sneeuw, en het is winter."

Op school vindt Anna een popje in het Forum. En dit popje blijkt van het kleine zusje van de Poolse straatventer, Abel, te zijn. Abel is een buitenstaander, asociaal en een drugsdealer. Ze geeft het aan hem terug en op de een of andere manier voelt ze zich met hem verbonden. Anna besluit om hem achterna te gaan naar de Mensa, een universiteitscafé. Hij gaat daar iets eten met zijn zusje en vertelt haar een sprookje. Anna luistert mee. Door het prachtige sprookje is Anna op slag verliefd op Abel. Maar het sprookje van Abel wordt steeds donkerder, er gaan mensen dood. En ook in het echte leven duikt er een lijk op. Wie heeft het gedaan? Hoeveel is er werkelijk waar van het sprookje? En is er nog wel een weg terug?

Het is in het begin even wennen aan de schrijfstijl van Antonia Michaelis. De Sprookjesverteller is niet geschreven in de gewoonlijke Young Adult stijl die je zou verwachten. Het is anders, maar toch ook heel mooi, en soms zelfs poëtisch, geschreven. Antonia Michaelis weet een, af en toe gruwelijke, situatie met prachtige woorden te vertellen.

De realiteit wordt prachtig verweven met een sprookje. Wat is er echt aan het sprookje? En wat niet? Of misschien heeft alles in het sprookje wel een betekenis in de echte wereld? Als lezer weet je dat niet. Hoewel het verhaal soms iets voorspelbaar is, heeft Antonia Michaelis geprobeerd om meerdere mensen verdacht te maken. Je twijfelt, en denkt het antwoord op bepaalde vragen te weten. Maar je weet het toch nooit helemaal zeker. Ook worden er door het hele verhaal hints aan de lezers gegeven over wat er allemaal is gebeurd. Als je dus aandachtig leest kan je al het een en ander uitvogelen, maar toch word je nog verrast op het einde!

Op sommige stukken is De Sprookjesverteller iets langdradig. Op die momenten duurt het vrij lang voordat er weer iets spannends of boeiends gebeurd in het verhaal. Je verlangt naar het sprookje dat Abel aan Anna en Micha verteld. Maar het is geen gewoon sprookje. Het is een duister sprookje. Wat gaat er gebeuren? Wie blijft er leven? Wie gaat er dood? Antonia Michaelis weet steeds nieuwe vragen in je op te roepen die pas tegen het einde van het verhaal worden beantwoord. Dan wordt alles ineens duidelijk.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tijdens het lezen af en toe kippenvel op mijn armen had en dat gebeurt echt niet vaak! Zeker het einde doet je huiveren, prachtig! Antonia Michaelis heeft een indrukwekkend verhaal weten neer te zetten met De Sprookjesverteller. Een verhaal dat een blijvende indruk achterlaat en die je niet zo snel zal vergeten. Ik kan helaas niet te veel over het plot zeggen, anders verklap ik te veel. En het is gewoon veel te mooi om niet zelf achter de duistere waarheid te komen.

Abel, Anna en Micha zullen zeker een plekje in je hart veroveren. Ze hebben ieder een eigen verhaal. Micha is gewoon een heel lief kind, die gek is op haar grote broer. Abel en Anna zitten bij elkaar op school, maar zijn eigenlijk geen vrienden. Maar daar komt natuurlijk verandering in. Anna is erg zorgzaam, sympathiek en ziet iedereens goede kant, ook al lijkt diegene het niet te hebben. Af en toe is ze iets te goedgelovig, maar dat zijn veel meisjes van zeventien. Abel is anders, hij is een buitenstaander. Hij draagt de nodige problemen met zich mee. Anna ontfermt zich over hem. Ook al duwt hij haar keer op keer van zich af, ze blijft terugkeren!

De Sprookjesverteller van Antonia Michaelis is ingrijpend. Het is een verhaal van pijn, onmacht, woede, bescherming en liefde. Het echte leven en het sprookje van Abel zijn prachtig met elkaar verbonden. En de grote vraag die door het hele verhaal loopt is: Wat is werkelijkheid en wat is fantasie? Op die vraag krijg je pas tegen het einde van De Sprookjesverteller een antwoord. En de werkelijke waarheid zie je misschien wel niet aankomen!

De sprookjesverteller

1  2  3  4  5

Abel is een jongen waar je het beste met een grote boog omheen kunt lopen: asociaal, een spijbelaar en een drugsdealer. Anna is dan ook heel verbaasd als ze hem op een dag aan zijn zusje een prachtig sprookje hoort vertellen. Anna wordt op slag verliefd op deze mysterieuze jongen die twee kanten lijkt te hebben, én ze wordt gevangen door het sprookje dat Abel vertelt. Maar de vertelling wordt steeds zwarter - en als er doden in het verhaal vallen, duikt ook in de werkelijkheid het eerste lijk op... Wat is er waar van het sprookje en wie is Abel echt?