Recensie: The cage 3 - De vuurproef RECENSIE

'De wolven zijn sterk,' fluisterde Mali tegen Anya, 'maar de konijnen zijn slim.'

Cora en haar vrienden zijn ontsnapt uit het ruimtestation van de Verwanten en komen aan op de planeet Armstrong. Cora is vastbesloten om mee te doen aan de Vuurproef, een wedstrijd waarmee ze de kracht van de menselijke intelligentie kan bewijzen. Als ze de Vuurproef wint zullen de mensen bevrijd zijn en niet meer onder gezag van de andere intelligente soorten – de Verwanten, de Axion, de Verzamelaars en de Mosca- vallen.  Zal het Cora lukken om de Vuurproef te doorstaan?

De Vuurproef is het derde deel in The Cage-serie van Megan Shepherd. In het tweede deel werd er al veel gesproken over de uitdagende Vuurproef, een test waarin zowel op fysiek als op paranormaal gebied het uiterste van je wordt gevraagd. Cora moet haar eigen grenzen verleggen om de Vuurproef te kunnen halen.

Ook in dit deel wordt er gewerkt met verschillende perspectieven. Cora is het hoofdpersonage maar verschillende hoofdstukken worden vanuit de andere personages verteld. De wisseling in perspectieven werkt goed en zorgt voor extra spanning.

Hoewel ze ontsnapt zijn aan de Verwanten, zijn ze allesbehalve veilig. De planeet Armstrong is niet het paradijs dat ze voor ogen hadden. Vooral voor Rolf en Nok valt dit erg tegen. Nok is inmiddels verder in haar zwangerschap en ze moeten zorgen dat ze uiteindelijk ergens veilig kan bevallen. Dit maakt dat je erg met ze meeleeft. Terwijl je de personages in het eerste deel nog moest leren kennen, weet je in dit derde deel beter wie ze zijn en waar ze voor staan.

In dit deel komen er ook een aantal nieuwe personages bij. Die weten te verrassen en zorgen voor extra spanning. Zo is er de genetisch gemuteerde chimpansee Willa, die ooit al tevergeefs de Vuurproef heeft geprobeerd. Dat maakt haar een bijzondere bron van informatie voor Cora, omdat ze deze keer niet van de lessen van Cassian gebruik kan maken. Verder lees je in dit derde deel meer over de Axion. De Axion zijn een intelligente soort die azen op meer macht. Ze kunnen van gestalte veranderen dus dat maakt ze zeer verraderlijk.

Het is jammer dat na een zorgvuldige voorbereiding, de rondes van de Vuurproef zelf erg snel beschreven worden. De proef zit interessant in elkaar door de verschillende testen van ethische, intellectuele en fysieke aard maar Cora loste de uitdagingen vaak net wat te makkelijk op. Iets meer spanning en dreiging tijdens de testen was beter geweest. Gelukkig gebeurt er tijdens Cora's Vuurproef met de andere personages genoeg om de lezer geboeid te houden.

De Vuurproef van Megan Shepherd is een mooi slotdeel. De serie eindigt met veel actie. Deze keer is er geen verbazingwekkende cliffhanger maar echt een einde van de spannende serie. Een leuke trilogie voor science-fictionliefhebbers!

The Cage 3 - De vuurproef

1  2  3  4  5

Cora en haar vrienden zijn ontsnapt uit het ruimtestation van de Verwanten en geland op Amstrong. Ze moeten de Vuurproef winnen, een wedstrijd die bestaat uit een reeks uitdagende puzzels waarmee ze de menselijke intelligentie kunnen bewijzen en zichzelf kunnen bevrijden. Maar Armstrong is geen paradijs. Het is een gewelddadige wereld die geregeerd wordt door een op macht beluste sheriff, die de tieners als slaven in zijn mijnen laat werken.
    Het lot van het hele universum staat op het spel en Cora is bereid om alles te doen wat nodig is om deel te nemen aan de Vuurproef, ook als dat betekent dat ze haar lichaam en geest naar het breekpunt moet duwen. Maar de sheriff is niet haar enige zorg. Andere intelligente soorten - de Axion, de Verwanten, de Verzamelaars en de Mosca - hebben allemaal hun eigen redenen om haar te stoppen. Cora moet op haar instinct vertrouwen om de wedstrijd te winnen. Ze kan de wereld veranderen, of ze gaat ten onder tijdens haar poging.