Recensie: Holly- Als mode vreemdgaat RECENSIE

Nog altijd is hoofdredacteur Annika Stassen niet terug gekeerd en is er nog geen idee waar ze is en wat er met haar is gebeurd. Maar het leven gaat door op de redactie van tijdschrift Holly. In Als mode vreemdgaat is de lente inmiddels begonnen. Dat  betekent dat het 50-jarig jubileum eraan zit te komen. Het heeft heel wat voeten in de aarde om dat gepast te vieren, waarbij het gemis van de hoofdredacteur extra gevoeld wordt door alle redactieleden. Ook brengt de lente een flinke concurrentiestrijd met zich mee, die het uiterste vergt van het team en waarbij macht een grote rol speelt. En het is maar de vraag of het hele team er wel met hun volledige aandacht bij is, want ondertussen speelt er van alles op het gebied van de liefde...

Als mode vreemdgaat bestaat uit drie delen, te weten deel 4 tot en met 6 van het verhaal. De eerdere drie delen waren te lezen in het eerder verschenen De verdwenen hoofdredacteur. Ook dit keer hangt het verhaal weer van complotten en raadsels aan elkaar. Je zou denken dat de spanning stijgt in het verhaal nu de hoofdredacteur nog altijd niet gevonden is en er flinke uitdagingen op stapel staan, maar niets is minder waar. Het begint eerder te voelen als iets wat nu eenmaal zo is: het boek weet de aandacht niet vast te houden. Het is buitengewoon lastig om in het verhaal te komen. De schrijfstijl laat je niet bepaald meeleven met de personages, het is eerder afstandelijk te noemen. Het vele schakelen van perspectief tussen personages, helpt daarbij ook niet mee.

Op de achterzijde van het boek wordt het aangeprezen als ideaal boek voor fans van Goede tijden Slechte tijden en van De duivel draagt Prada. Uiteraard mag iedereen voor zichzelf oordelen, maar ik verbaas me over die omschrijving. Als mode vreemdgaat is een literaire roman met pretenties. Het mist de vaart, de humor en de sappigheid van de genoemde serie en film. Ook is het vrij complex geschreven. Het leest verre van ontspannen weg. Bij het begin van elk deel vind je een uitvoerige toelichting op alle hoofdpersonen en wat er tot nu toe gebeurd is: dat is er niet voor niets, dat is hard nodig! En het is jammer en lastig, dat dat nodig is.

Tenslotte is er ook in dit boek weer een rol voor de camera. Net als in het vorige boek is nog steeds niet duidelijk waarom dat precies is en wat daar de toegevoegde waarde van is. Kortom: dit boek lijkt een typische chicklit over mode met veel spanning en romantiek, maar schijn bedriegt in dit geval.

Holly - Als mode vreemdgaat

1  2  3  4  5

Holly is hét tijdschrift voor de hipste vrouwen die er zijn. Holly bepaalt wat er in de mode is en zet de trends. Elke maand werken heel veel vrouwen (en soms een paar mannen) aan het volgende nummer van het tijdschrift. Holly-vrouwen zijn jong, oud, dik, dun, it-girls, intellectuelen, moeders en bitches. Het is lente en ook op de redactie van Holly slaan de lentekriebels toe: vurige gevoelens, zinderende affaires en onbeantwoorde liefdes zijn niet van de lucht. Maar de concurrentie zit niet stil, en al snel moet iedereen zijn privéleven opzijzetten om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Bovendien komt het vijftigjarige jubileum van de glossy eraan, waarvoor natuurlijk alles uit de kast moet worden gehaald. Maar zullen de festiviteiten wel door kunnen gaan, nu nog steeds niet duidelijk is wat er met de verdwenen hoofdredacteur Annika Stassen is gebeurd...?