Recensie: Dood de engel RECENSIE

Wanneer de hogesnelheidstrein vanuit Milaan in Rome aankomt, wordt er in de achterste coupé een gruwelijke ontdekking gedaan. De conducteur sterft wanneer hij veertien verwrongen, levenloze lichamen vindt. Wat zich daar heeft afgespeeld, is één groot mysterie. De actie wordt al snel opgeëist door extremisten, maar politieagente Colomba heeft het idee dat het verhaal niet helemaal klopt. Ze roept de hulp in van de hoogbegaafde Dante, die het talent heeft om door iedereen heen te kijken. Al snel wordt het duidelijk: de actie is niet door extremisten gepleegd. Wie het wel heeft gedaan en waarom blijft een raadsel, evenals wat Giltiné, de Litouwse engel van de doden, hiermee te maken lijkt te hebben.

Na Dood De Vader is dit het tweede deel in de reeks over Colomba en Dante, maar Dood De Engel is als losstaand boek ook prima te lezen. Sandrone Dazieri staat bekend als een fantastische thrillerschrijver en Dood De Vader werd lovend ontvangen. Dit deel belooft een nog groter mysterie te hebben, dus het garandeert een nog betere thrillerervaring. De Nederlandse covers zijn erg sterk gekozen: ze trekken meteen de aandacht én geven de bijzondere sfeer van het boek prachtig weer.

Het begin van het verhaal is wat lastig doorheen te komen, vanwege de
bijzondere sfeer van het boek. Dit verhaal is niet een standaard
thrillerverhaal zoals er al zo vele zijn. Het moet even zijn weg vinden. Het verhaal is opgebouwd uit verschillende delen met ieder zijn eigen naam. Door middel van de huidige tijd en schuingedrukte flashbacks wordt het verhaal verteld. De nadruk ligt hierbij vooral op de filmische manier van vertellen, Dazieri is een meester in 'show, don't tell'. Na een tijdje loopt het verhaal beter en is het vrijwel onmogelijk om het boek nog aan de kant te leggen. Wat ook goed bedacht is, is dat Dazieri volledig inspeelt op de actualiteiten van nu. Het is te merken dat dit boek recent geschreven is en het zou zó in ons eigen leven geplaatst kunnen worden. Verschillende extremistische groepen en hedendaagse organisaties worden in dit verhaal benoemd, wat het net een extra dimensie geeft.

Er zijn veel karakters in dit boek. De twee hoofdpersonages, Colomba en
Dante, zijn goed uitgewerkt en hebben ook echt de voorrangspositie in het boek. De andere karakters zijn minder goed uitgewerkt. Soms ontbrak er een deel uitleg over de persoon of de motieven van de persoon. Dit kan als storend worden opgevat, maar dit minpuntje valt in het niet bij het steengoede plot. Het verhaal is net één grote puzzel en er wordt zeker van de lezer verwacht dat hij of zij de hersens gebruikt tijdens het lezen van dit boek. Het is onmogelijk om niet na te denken tijdens het lezen, aangezien er veel hints gegeven worden. Door de goede schrijfstijl wil je alleen maar weten wat er écht is gebeurd. Op sommige momenten was het lezen van dit boek bijna verslavend te noemen.

Sandrone Dazieri is een schrijver om in de gaten te houden. Dood De Engel was een steengoede thriller met hier en daar wat kleine  aandachtspuntjes, maar zeker iets wat in de boekenkast van iedere thrillerliefhebber zou moeten staan. We mogen van geluk spreken als Dazieri nog meer boeken uitbrengt rondom Colomba en Dante, want ik heb hier nog geen genoeg van gekregen!

Dood de engel

1  2  3  4  5

Vlak voor middernacht komt de hogesnelheidstrein vanuit Milaan aan op spoor zeven. Als de conducteur de laatste coupé opent om te controleren of iedereen de trein verlaten heeft, valt hij dood neer. Rondom hem liggen al veertien lijken.

Colomba, de knappe, vastberaden maar getraumatiseerde politieagente, ontdekt dat het om een gerichte
    aanval gaat, die meteen door extremisten opgeëist wordt. Dan staat de hoogbegaafde en briljante Dante
    opeens weer voor haar neus, die beweert dat de verdachten liegen. Maar kan Colomba Dante wel vertrouwen?