Recensie: Eerste familie RECENSIE

Meer dan vijf miljoen Italianen verlieten rond 1900 hun geboorteland om het geluk te vinden in de Verenigde Staten. Met die stroom emigranten stak ook de Siciliaanse maffia de Atlantische Oceaan over. Hun aandeel in de geschiedenis van Amerika spreekt zeer tot de verbeelding. Dat blijkt uit de nog altijd grote belangstelling voor verhalen over de legendarische gangsters Al Capone en Lucky Luciano. Maar ook uit het succes van de The Godfather-films. Nieuwe aanwinst in deze verzameling is Eerste familie van Pietro Valsecchi.

Eerste familie vertelt het verhaal van de Siciliaanse emigranten Luigi en Carmela Palermo, en hun kinderen Frank, Sal, Nina en Tony. Vader Luigi is ervan overtuigd dat ze door hard werken een eerzaam bestaan kunnen opbouwen in hun nieuwe vaderland. Maar in Little Italy, de Italiaanse wijk in New York, ontkomt niemand aan de greep van de maffia. Terwijl oudste zoon Frank droomt van een toekomst als advocaat, valt zijn broer Sal voor de verleidingen van het snelle geld. Dat brengt het hele gezin in de problemen als Sal de strijd om de macht aangaat met een maffiabaas.

Eerste familie leest als het scenario voor een film of televisieserie. Dat is niet vreemd, als je bedenkt dat Pietro Valsecchi naast schrijver ook producent is voor films en televisie. Daarbij wordt het gevoel dat je met een scenario te maken hebt nog eens versterkt door de vertelvorm waarin het boek gegoten is. Valsecchi presenteert zijn familieverhaal namelijk als raamvertelling. Het kaderverhaal speelt zich af in Hollywood, waar jongste zoon Tony een film maakt over zijn familie. Een onnodige toevoeging, die zelfs storend is omdat er door de filmende Tony teruggeblikt wordt op gebeurtenissen die in de hoofdvertelling al afgerond zijn.

De keuze voor deze structuur legt meteen het probleem van Eerste familie bloot: Valsecchi wil alles vertellen. Zelfs als je als lezer allang doorhebt wat zich stiekem in een kelder heeft afgespeeld, denkt een van de personages toch nog even terug aan wat hij of zij daar heeft gedaan. Onnodig, en dodelijk voor de suspense van het verhaal. Valsecchi laat niets aan de verbeelding over. Als basis voor een verfilming vast heel handig, maar het beschrijven van een schietpartij volgens de 'en toen, en toen, en toen'-structuur werkt niet in een roman.

Ook komt in Eerste familie werkelijk ieder personage aan het woord. Van alle leden van het zeskoppige gezin Palermo tot de maffiabaas en de wijkagent aan toe. Hierdoor is er geen enkele ruimte de karakters goed uit te werken en blijft het bij stereotypes: de hardwerkende vader, de zorgzame moeder, de gewetenloze bandiet enzovoorts. Sowieso is Valsecchi nogal van de clichés, wat ook blijkt uit het pompeuze taalgebruik. Een voorbeeld: "Maar in het leven bestaat er geen geven en nemen buiten het noodlot om, en daarom moet je je neerleggen bij wat je verliest en wat je wint."

Het verhaal van Eerste familie werkt vast prima als spannende tv-serie, maar voor een boek hangt het teveel aan elkaar van clichés. Met bijna vijfhonderd pagina's vraagt het dan ook wel wat doorzettingsvermogen van de lezer. Dat het toch lukt het einde van het boek te halen, dankt Eerste familie aan het tot de verbeelding sprekende onderwerp: de maffia. Valsecchi mag dan geen geweldige schrijver zijn, hij is wel een begenadigd verteller, met een goed gevoel voor wat het publiek wil. Misschien iets te goed, want er zijn wel erg veel overeenkomsten met de eerste The Godfather-film. Maar de liefhebbers van dit genre zullen zeker leesplezier beleven aan Eerste familie.

Eerste familie

1  2  3  4  5

Eerste familie is de epische familiegeschiedenis van een Siciliaans gezin in New York dat door de maffia uit elkaar dreigt te vallen. Het gezin Palermo emigreert omstreeks 1900 van Sicilië naar New York, in de hoop op een betere toekomst. In de wijk Little Italy proberen vader Luigi en moeder Carmela een eerzaam bestaan op te bouwen, maar aan de greep van de maffia is nauwelijks te ontkomen. Wie geen beschermingsgeld betaalt, wordt geruïneerd of vermoord. In dit klimaat van armoede en afpersing groeien de kinderen van Luigi en Carmela op. Eerste familie is het verhaal van de weg die de kinderen gaan en de pogingen van Carmela om het gezin bij elkaar te houden.

Centraal staat de strijd tussen de oudste zoon Frank, een eerlijke politieagent, en zijn jongere broer Sal, een ambitieuze crimineel. Wanneer Sal de plaats wil innemen van een maffiabaas, zet hij daarmee zijn leven op het spel. De enige die hem nog kan redden is Frank, maar het is de vraag of die dat wil. Komt familie altijd op de eerste plaats?

• Dubbel geluk voor Zhong - Ina van der Beek

• Zomervacht - Jaap Robben

• Melodie van verlangen - Anne van der Valk