Recensie: Versailles RECENSIE

Op 28-jarige leeftijd komt Lodewijk XIV in Frankrijk aan de macht. Om zijn macht te tonen en te versterken bouwt hij een reusachtig paleis. Het is de bedoeling dat de Franse adel zich laat verleiden om Parijs te verlaten om dicht bij het paleis te komen wonen. Lodewijk geniet van luxe leven, maar daarnaast is hij een koning die manipuleert en bedriegt. Daartegenover probeert de adel zijn macht te ondermijnen. Versailles wordt het centrum van geheimen, verraad, samenzweringen en schandalen.

Versailles is gebaseerd op een BBC serie over Lodewijk XIV en Versailles. Elizabeth Massie heeft de serie verwerkt tot een historische roman over het leven van deze koning. Dat het verhaal van een serie is afgeleid zie je terug in de script-achtige beschrijvingen in het boek. De hoofdstukken zijn kort en de scènes volgen elkaar snel op, wat ervoor zorgt dat je als lezer snel moet schakelen. Dit laatste lijkt op tv beter te werken dan in deze roman. Het voordeel van de script-achtige opbouw van het boek is dat het verhaal vlotter leest.

In het verhaal komen veel personages aan bod, waardoor je echt even in het boek moet komen voordat je weet wie iedereen is. Dit haalt soms de snelheid uit het verhaal. De personages zijn intrigerend en echt beschreven, waardoor dit boek zeer boeiend is om te lezen. Lodewijk XIV en alle andere mensen aan het Franse hof hebben een masker voor en zijn achter elkaars rug achterbaks en proberen elkaars macht te ondermijnen. Met dit verhaal over de luxe en het bedrog aan het Franse hof krijg je een inkijkje in het leven van Lodewijk XIV en de Franse adel.

Versailles is een fictief boek, maar er zitten ook feiten in het verhaal verwerkt. Met een beetje kennis van de Franse geschiedenis haal je deze feiten uit het verhaal, maar dit maakt voor het boek niet uit. Elizabeth Massie heeft fictie en feiten samen weten te brengen tot een mooie historische roman. Het boek geeft een beeld van het leven aan het hof van de bekende Lodewijk XIV die Versailles heeft opgebouwd.

Als je de BBC serie gezien hebt, voegt het lezen van Versailles weinig toe, maar voor mensen die deze serie nog niet gezien hebben en fan zijn van bijvoorbeeld tv-series als The Crown, Downtown Abbey is dit boek zeker een aanrader. Daarnaast is dit boek zeker geschikt voor liefhebbers van historische romans over de Franse geschiedenis. Versailles biedt een mooi inkijkje in de intriges aan het hof van de Franse koning Lodewijk XIV.

Versailles

1  2  3  4  5

Kruip in de huid van Frankrijks meest manipulatieve vorst en ontdek hoe hij op strategische wijze Frankrijk én zichzelf voor eeuwig op de kaart wist te zetten. Versailles, 1667. Met luxe en glamour wordt de adel verleid om het bruisende Parijs te verlaten en aan de zijde van Lodewijk neer te strijken. Maar in werkelijkheid is Versailles niets meer dan een gouden gevangenis waar de koning door zijn naasten bedreigd wordt en amper macht heeft. 'Versailles' toont de hofhouding in al haar facetten. Succes, verraad, intriges, glamour, seks, conflicten, affaires en slinkse politieke strategieën.