Recensie: The Cruelty 1 - Meedogenloos RECENSIE

"Wat ik daar zie is niet mijn spiegelbeeld, maar mijn wezen, mijn diepste ik. Een vrouw gekleed voor de strijd in smaragdgroene maliën. Een draak wier geschubde huid het licht weerkaatst en de schaduw vangt rond de contouren van mijn lichaam. De draak draait rondjes, poetst zich op en geniet van haar aanblik."

Gwendolyn is de dochter van een diplomaat. Ze heeft een vrij rustig leventje en ontmoet een wel erg leuke jongen, Terrance, waar ze misschien wel verliefd op kan worden. Maar dan verandert alles. Haar vader raakt vermist. Het blijkt dat hij helemaal geen diplomaat is, maar een spion van de CIA. De CIA beweert dat hij is overgelopen, maar Gwendolyn gelooft daar niks van. Als zij dan ook nog een gecodeerd bericht vindt, is ze er al helemaal van overtuigd dat hij ontvoerd is. In haar eentje gaat ze naar hem op zoek en ze begint op de plek waar hij het laatste is gezien: Parijs. Daar blijkt dat ze haar oude leven voor altijd zal moeten achterlaten. Ze zal net zo meedogenloos moeten worden als de criminelen waar ze naar op zoek is!

Meedogenloos is het eerste deel van The Cruelty-serie, geschreven door Scott Bergstrom. Het is zijn fictie debuut en zal worden verfilmd door Paramount Pictures! De indrukwekkende kaft trekt de aandacht van de lezer en als je het boek openslaat is alles in het blauw geschreven. De verwachtingen liggen daardoor erg hoog!

Scott Bergstrom weet de aandacht van de lezer meteen te pakken met zijn allereerste zin: "De jongens wachten op de onthoofding". Het prikkelt de nieuwsgierigheid en belooft al meteen veel spanning voor de rest van het verhaal, waar je gelukkig niet lang op hoeft te wachten. En deze spanning blijft het hele boek wel aanwezig. Misschien zit je niet aldoor op het puntje van je stoel, maar je wilt toch wel door blijven lezen. Er spoken namelijk een aantal vragen door je hoofd. Is de vader van Gwendolyn echt ontvoerd? Zal zij haar vader kunnen terugvinden? En misschien nog belangrijker: Wat heeft zij daar voor over?

Tijdens Gwendolyn's zoektocht naar haar vader kruist ze Europa door. Ze begint in Parijs, reist veder naar Berlijn en eindigt uiteindelijk in Praag. Tijdens deze reis maakt Gwendolyn een erg grote ontwikkeling door. De gebeurtenissen onderweg vormen haar tot een totaal nieuw persoon. Van een stil grijs muisje verandert zij in iets anders. In een vrouw. En haar nieuwe 'ik' deinst nergens voor terug! Ze wordt een echte kick-ass heldin en niks kan haar tegenhouden. Naar mijn gevoel verandert ze wel een beetje te snel. De diepgang ontbreekt hierbij. Er had dus zeker iets meer rust in het verhaal mogen zitten.

Ik moet helaas toegeven dat ik het verhaal op sommige punten nogal ongeloofwaardig vond. Gwendolyn is nog maar 17 jaar in Meedogenloos. Op school durft ze iemand nog niet eens een klap terug te geven als ze wordt geslagen en ze is daarnaast ook bang voor de gevolgen als ze de waarheid over het voorval zou vertellen. Maar dan verandert ze ineens heel erg snel in een meedogenloze vrouw die haar hand niet omdraait om iemand te vermoorden. Wel wordt er kort ingegaan op een soort van 'schuldgevoel' dat ze heeft, maar niet genoeg om het echt geloofwaardig te maken. Ook heeft ze in een wel erg korte tijd leren vechten als één of andere soldaat die al jarenlang heeft getraind.

Scott Bergstrom heeft het verhaal in een erg hoog tempo geschreven. Voor je het weet heb je plotseling drie weken overgeslagen. Dat is op zich niet heel erg, maar af en toe wel storend. Soms raakt de lezer het gevoel van tijd namelijk een beetje kwijt: want hoeveel tijd is er nou daadwerkelijk verstreken? Maar aan de andere kant worden er geen onnodige details in het verhaal verwerkt. Hierdoor leest het boek lekker weg en gebeurt er altijd wel iets boeiends in het verhaal. Daarnaast is de schrijfstijl van Scott Bergstrom erg toegankelijk voor het Young Adult genre. En zo nu en dan zitten er prachtige zinnen in het verhaal, zoals de quote bovenaan deze recensie!

Op de achterkant wordt de vergelijking gemaakt met The Bourne Identity en de Millennium-trilogie. Alleen zijn dit nou niet echt Young Adult boeken en dat is wel te merken. Gwendolyn is natuurlijk pas 17 in het verhaal, maar het is allemaal wel erg gewelddadig en bloederig voor een Young Adult. Maar als je ervan houdt is Meedogenloos echt iets voor jou! Ik vond zelf de vergelijking met The Bourne Identity erg goed kloppen!

Gelukkig eindigt Meedogenloos niet met een mega grote cliffhanger. Scott Bergstrom weet je nog wel nieuwsgierig te maken naar het volgende deel, maar zonder dat het ondragelijk wordt. Ik hoop dat Scott Bergstrom de spanning weet vast te houden en dat het allemaal iets geloofwaardiger wordt in het volgende boek. Al met al was The Cruelty 1: Meedogenloos een vermakelijk en spannend verhaal dat lekker snel tussendoor gelezen kan worden!

The Cruelty 1 - Meedogenloos

1  2  3  4  5

Actiethriller 'Meedogenloos' is het eerste deel in de youngadultserie The cruelty van Scott Bergstrom. Gwendolyn Bloom is 17, eigenzinnig en slim. Wanneer haar vader spoorloos verdwijnt in Parijs, hoort ze van de CIA dat hij al jaren als spion voor hen werkt. De CIA weigert haar vader echter te helpen. Gwen vertrouwt hen niet, zeker niet wanneer ze een gecodeerd bericht van haar vader vindt. Ze móét hem redden, koste wat kost. Haar zoektocht brengt haar naar de onderwereld van Parijs, Berlijn en Praag. In deze keiharde wereld ontdekt Gwen dat zij net zo meedogenloos moet zijn als de mannen die op haar jagen.