Recensie: Beste vrienden RECENSIE

Een moordenaar heeft het gemunt op stellen van twee beste vrienden. De politie tast in het duister, het enige wat ze weten is dat de stellen voor hun dood een wit boekje hebben ontvangen met daarin een quote uit een gedicht. Het onderzoek zit op een dood spoor, tot stand-upcomedian Kim zich meldt. Ook Kim heeft een boekje ontvangen, maar ze leeft nog en ze heeft geen beste vriend. Sterker nog: Kim heeft helemaal geen vrienden.

Sophie Hannah heeft al meerdere succesvolle psychologische thrillers op haar naam staan en komt nu met Beste vrienden. Een moordenaar, met bijnaam Billy Bestevriend (de naam deed me even lachen want de naam roept geen associaties op met een enge moordenaar, eerder met een clown, maar goed die kunnen ook eng zijn) heeft het gemunt op bevriende stellen. Een spannend uitgangspunt voor een thriller en met het feit in het achterhoofd dat Sophie Hannah zeker een vlotte pen heeft kan het niet anders dan goed gaan. Toch?

Dat is wat je denkt als je aan dit boek begint, maar helaas. Het boek vertelt het verhaal uit diverse perspectieven. Zo is er politie-inspecteur Simon Warehouse, zijn er stukken uit blog posts van feministe Sondra Halliday, blogs van een alternatieve arts, stukken uit de autobiografie van Kim Tribbeck en e-mails van Kims uitgever. Het is deze Kim die een boekje ontvangt, maar geen idee heeft waarom, want ze heeft geen (beste) vrienden. Dit is niet gek want Kim is bepaald geen sympathiek personage. Eigenlijk zelfs een heel vervelend personage. Als lezer is het fijn om mee te kunnen leven met een hoofdpersoon, en om het spannend te maken moet het je überhaupt wel uitmaken of de persoon wel of niet weet te ontsnappen aan een moordenaar, echter maakt Sophie Hannah korte metten met dit medeleven. Ditzelfde geldt eigenlijk voor alle personages uit Beste vrienden, op de politie-inspecteur na. Ook is het vrij lastig bijhouden wie ook al weer wie is, door alle wisselende oogpunten. Geen makkelijk boek, maar de schrijfstijl van Sophie Hannah maakt wel wat goed.

Dát Sophie kan schrijven staat als een paal boven water. Haar dialogen zijn vlijmscherp en alles vloeit naadloos in elkaar over, zodat de ruim 400 bladzijden die Beste vrienden telt zo voorbijvliegen. Echter is er een verschil tussen goed kunnen schrijven en een boek schrijven dat mensen ook willen lezen en waar mensen dan ook daadwerkelijk van geníeten. Het is moeilijk om na het dichtslaan van dit boek te denken: dat was nou echt een aanrader, want dat is het gewoonweg niet. Ik zou het in elk geval laten liggen en voor iets anders gaan. Het bizarre plot versterkt dit nog eens. Een WTF-momentje. Houd je wel van bizarre verhaallijnen, vileine humor en onsympathieke personages, en verwacht je er ook precies dát van? Alleen dan zou ik het lezen.

Beste vrienden

1  2  3  4  5

Er loopt een moordenaar rond die stellen van twee beste vrienden een voor een vermoordt. Vóór de moord blijken de slachtoffers een wit zelfgemaakt boekje te hebben gekregen, met enkele dichtregels. Al vijf maanden lang probeert de politie de moordenaar, die ze Billy hebben genoemd, te pakken, maar zonder resultaat. Tot grote frustratie van rechercheur Simon Waterhouse. Maar dan komt stand-upcomédienne Kim naar hem toe. Zij heeft zo’n wit boekje, maar ze is nog steeds springlevend. Ze kreeg het boekje na een optreden. Waarom? Want naar eigen zeggen hééft Kim niet eens een beste vriend of vriendin...