Recensie: Oogst RECENSIE

Oogst is het kookboek dat je in je enorme boekenkast moet hebben als boekenliefhebber – zeker als kookboekenliefhebber. De laatste tijd zijn kookboeken vaak 1 pot nat: Verschillende BN'ers komen met hun kookboeken op de markt, welke allen dezelfde opbouw hebben en – het lijkt wel – dezelfde designer. Heerlijk verfrissend is een kookboek als Oogst.

Oogst is opgedeeld in de vier seizoenen. Met de meest bijzondere recepten, speciaal toegespitst op elk seizoen van het jaar. En nee, niet alleen hoofdgerechten komen aan bod – Marleen van Es heeft werkelijk aan elke gang en tijdstip gedacht. Wil je bijvoorbeeld eens variëren met pompoen? Of een heerlijke salade maken in de zomer? Of een ontbijtje met yoghurt? Marleen creëert allerlei unieke gerechten voor ieder jaargetijde.

Marleen van Es is inmiddels geen onbekende meer: ze heeft een eigen blog, waar ze schrijft over koken uit haar eigen tuintje in Utrecht. Hier kweet ze haar eigen aardbeien, maar ook pompoenen. Ook haar eerste kookboek is al op de markt: Eten uit de volkstuin.

Maar je wil vast meer weten over Oogst, niet? Vraag je in een zin wat dit grote en dikke exemplaar zo speciaal maakt? Grote, smaakvolle – lees: letterlijk en figuurlijk – foto's laten je al smullen vanaf de eerste pagina. Dit voedsel moet jij dan ook zelf maken.

Er moet dan toch altijd een puntje van kritiek zijn. Een klein nadeeltje: het eten is bewerkelijk. Lange uren in de keuken is een must, maar je krijgt er dan ook wel juweeltjes voor terug.

Mijn  persoonlijke ervaring bij Oogst: ik maakte twee gerechten Caponata en de welbekende Soft taco's.  Een tipje van de sluier: beiden een groot succes. Na een paar uur stoven, hebben een vriendin en ik gesmuld van dit ratjetoe van groenten – de Caponata. Een heerlijk licht verteerbare maaltijd, die je ook in je dieetperiode prima kunt eten. Je proeft de smaken van de Italiaanse keuken, maar dan net met dat beetje extra door een mengeling van verschillende kruiden.

Naast het overheerlijke groenteprutje – één van de redenen dat je dit boek even moet doorbladeren – sprak mij een recept aan met soft taco's direct aan. Je ziet steeds vaker in de hipste eettentjes de soft taco's op de kaart staan. Dus het was voor mij geen moeilijke keuze om hier zeker mee aan de slag te gaan. Helaas krijg je nooit jouw taco's zoals zo mooi afgebeeld staan op de afbeelding in welk kookboek dan ook. De zachte schelpjes waren een waar genot – voor mijn maag – maar wat minder voor het oog.

Al met al moet de echte kookgek Oogst minimaal eens hebben doorgebladerd. Het kan niet anders dat je verliefd wordt op dit boek. Heb je zin om eens een avond uitgebreid te koken dan is Oogst jouw boek en ook de zeker niet onbekende vergeten groenten worden zeker niet overgeslagen. Vind je het niet erg om een rondje om te fietsen voor wat bijzondere ingrediënten – waar jouw maaltijd een culinair hoogstandje van wordt? Ren dan naar de winkel, bieb, supermarkt – en blader door dit ongekende pareltje.

Oogst

1  2  3  4  5

Oogst staat vol met verrassende groentegerechten voor elk seizoen. Recepten om buiten te eten of buiten klaar te maken. Bak scones voor een picknick, pof tuinboontjes op de barbecue of serveer artisjokbloemen tijdens een diner en tête-a-tête. Ook binnenshuis kun je met dit prachtige kookboek prima uit de voeten. Geniet van de mooie buitenfoto's terwijl een meringuetaart in de oven staat. Droom weg bij beelden van de eerste zonnestralen in de lente, een boeket van wilde bloemen en een kampvuurtje. Lente, zomer, herfst, winter: elk seizoen heeft zijn eigen charme. Droom, kook en geniet!"Marleen van Es maakt met haar groene vingers prachtige foodfoto's in haar Utrechtse volkstuin […] In haar boek doe je heel veel inspiratie op om fantastische gerechten te stomen/grillen/koken.' Delicious