Recensie: Riders 2 - Zoeker RECENSIE

Op het eerste deel van deze nieuwe boekenreeks sierde Rel de omslag van het boek. Het paard van vuur dat onlosmakelijk verbonden is met de ruiter Oorlog, oftewel Gideon, die zijn woede maar moeilijk in bedwang kan houden. Op Zoeker, het vervolg, vinden we Schaduw, het paard van Sebastian die inmiddels vast zit in de Kloof. En dit prachtige paard speelt wel een heel belangrijke rol in dit boek...

Niemand geloofde haar, toen Daryn beweerde dat ze 'visioenen' zag, Toch was ze niet gek, ze heeft een gave, namelijk het Zicht - de vaardigheid om in de toekomst te kunnen kijken. De visioenen lieten haar zien hoe ze mensen kon helpen. Daryn omarmde haar rol als Zoeker. Het werk dat ze deed was belangrijk. Ze redde levens. Sebastian was haar eerste - en ergste - vergissing. Sinds het moment waarop ze hem onbedoeld opsloot in een donkere dimensie met Samrael, de laatste nog levende demon in de Kindred, wordt ze verteerd door schuldgevoel. Daryn weet dat Sebastian nog leeft en dat hij op hulp wacht. Zij moet hem redden. Maar nu ze het Zicht meer dan ooit nodig heeft, zijn de visioenen gestopt. Nu komt ze voor de ultieme uitdaging te staan. Want hoe kan ze zonder haar gave, haar grootste fout goedmaken?

Zoeker is het tweede deel in de serie dat gebaseerd is de vier mythische ruiters van de Apocalyps, namelijk Oorlog, Honger, Dood en Overwinning. De boekenreeks is losjes gebaseerd op een verhaal uit het boek Openbaring uit het nieuwe testament van de bijbel. Het is natuurlijk niet gemakkelijk om een verhaal te baseren op een verhaal uit één van de meest belangrijke boeken uit de geschiedenis. Maar Rossi weet het verhaal zo te vertellen dat de lijn tussen het verhaal uit de bijbel en fictie duidelijk aanwezig blijft. Vooral de paarden en hun manifestaties, blijven ook in het tweede deel indrukwekkend. Rel, die bijvoorbeeld in vlammen kan uitbarsten, en Schaduw, die volledig uit rook kan bestaan. De omslagen van de boeken dragen bij aan de verbeelding van deze bijzondere schepsels.

Zoeker wordt beleefd door de ogen van twee personages: Gideon en Daryn. Daryn wordt verteerd door schuldgevoel door het verlies van Sebastian aan de Kloof. Ze heeft zich afgescheiden van de vier ruiters en beraamt samen met Schaduw, het paard van Sebastian, een plan om hem te bevrijden. De band die zich tussen Daryn en Schaduw ontwikkelt, is mooi beschreven. De lezer leert in dit boek meer over haar en haar verleden. Ook Gideon en zijn vrienden wagen een reddingspoging, maar krijgen hulp uit onverwachte hoek, namelijk de regering. In het boek is de spanning goed opgebouwd door de verschillende actiescènes, plotwendingen en de spanningen tussen Daryn en Gideon. Zij hebben namelijk nog steeds gevoelens voor elkaar, wat zich in dit deel verder ontwikkeld. De aarzeling en onzekerheid wat hierbij gepaard gaat, maakt dit geloofwaardig. Ook de onvoorspelbaarheid van demon Samrael, dat in Zoeker een grotere rol opeist, maakt dat je als lezer geïntrigeerd raakt en hierdoor de pagina's blijft omslaan om te weten hoe het afloopt.

Het mooiste en indrukwekkendste deel van het boek is het moment waarop de vier ruiters samen met Daryn door de Kloof lopen en onderweg attributen uit hun verleden tegenkomen. Deze attributen leveren mooie maar ook heftige herinneringen op, waardoor je als lezer de personages beter leert kennen. Ook is het landschap in de Kloof op indringende wijze beschreven, waardoor je deze omgeving bijna kunt voelen. De persoonlijke attributen blijken aan het eind van het boek een essentiële rol te spelen. Ook weet Rossi het verhaal zo te vertellen, dat je als lezer bijna gaat twijfelen aan de slechtheid van een demon.

Veronica Rossi heeft met Zoeker opnieuw een heerlijke fantasyroman met een vleugje romantiek geschreven. Het boek bevat door de vele actiescènes en ontwikkeling veel vaart en leest daardoor heerlijk gemakkelijk weg. De personages blijven door hun onderlinge tegenstellingen boeiend. Enkelen van hen leer je in dit boek beter kennen.

Riders 2 - Zoeker

1  2  3  4  5

Toen Daryn beweerde dat ze 'visioenen' zag, geloofde niemand haar. Toch was ze niet gek, ze verwierf het Zicht - de vaardigheid om in de toekomst te kunnen kijken. De visioenen lieten haar zien hoe ze mensen kon helpen. Daryn omarmde haar rol als Zoeker. Het werk dat ze deed was belangrijk. Ze redde levens. Sebastian was haar eerste - en ergste - vergissing. Sinds het moment waarop ze hem onbedoeld opsloot in een donkere dimensie met Samrael, de laatste nog levende demon in de Kindred, wordt ze verteerd door schuldgevoel. Daryn weet dat Sebastian nog leeft en dat hij op hulp wacht. Zij moet hem redden. Maar nu ze het Zicht meer dan ooit nodig heeft, zijn de visioenen gestopt. Nu komt ze voor de ultieme uitdaging te staan.