Recensie: In/tweeën RECENSIE

In een toekomstige wereld maken we in het boek kennis met drie personages. Evan is een theaterregisseur die op dat moment in Tokio verblijft. Hij is zwaar verslaafd aan drugs. Als zijn sponsor en drugsdealer achter de tralies verdwijnt en zijn theaterstuk een flop dreigt te worden, weet Evan het even niet meer... Een tweede personage is Kras Volk, een oud-minister van oorlog. Voor zijn 50e verjaardag komt de hele familie bijeen in Slovenië. Allerlei oude familie-intriges komen plots weer boven water, waardoor de aangename familiebijeenkomst op een tragedie uitmondt. Ten slotte heb je nog Zoja. Zij is een dichter die in New York verblijft. Ze is ontzettend populair en op een bijeenkomst waar zij zal spreken is heel wat volk op de been. Tijdens haar optreden wordt er een aanslag gepleegd...

Direct als je begint te lezen in In/tweeën heerst er een grote verwarring: het is onder andere moeilijk om te bepalen welke personages nu juist aan het woord zijn. Het duurde even voor ik door had wat de structuur van het boek juist was, net omdat het vertelperspectief voor verwarring zorgde. Het boek is ingedeeld in drie keer drie hoofdstukken, waarin telkens één van de personages zijn gebeurtenissen beleefd. Eens je dit door hebt, leest het boek al stukken vlotter!

Frelih is er in dit boek wél in geslaagd om perfecte gevoelens op te roepen. Zijn taal past perfect bij wat de personages meemaken en de ruimte waarin ze zich bevinden.  Het was op die manier makkelijker om jezelf met de personages te identificeren, wat wel lastig kon zijn door de verwarrende structuur. De taal is dan ook de reden dat ik toch van dit boek heb kunnen genieten!

Een van de grote intriges van dit boek vond ik: hoe kennen de drie personages elkaar? Wat bindt hen, of wie? Tot op het einde van het boek was dat een van de grote vragen die mij bezig hielden. Helaas krijg je daar nooit antwoord op. De personages blijken elkaar gewoon plots te kennen, maar je komt niet te weten op welke manier. Dat vond ik heel jammer! Dat maakte dat de drie verhaallijnen, die binnen eenzelfde boek liefst samenkomen, toch heel apart bleven. Buiten die ene  vraag, bracht het einde evenmin een verklaring voor de vele andere vragen die ik bij het lezen kreeg. Het bracht zelfs nog meer verwarring.

Ik heb het gevoel dat ik een groot deel van het boek heb gemist, dat ik elk woord nog eens opnieuw moet omkeren om de ware betekenis van het boek te kunnen ontdekken. Ik ben er zeker van dat er een publiek bestaat voor dit boek, dat genoeg doorzettingsvermogen heeft om effectief elke letter om te keren, maar dat is zeker niet aan iedereen besteedt (ook niet aan mij).

In/tweeën van Jasmin B Frelih is een diepgaande, ietwat verwarrende roman, die na een eerste leesbeurt nog veel te verbergen heeft. Dit boek is je op het lijf geschreven als je houdt van mysterieuze romans die zelfs bij een tweede of derde leesbeurt veel te bieden hebben.

In/tweeën

1  2  3  4  5

Evan, een drugsverslaafde theaterregisseur, werkt in het Tokio van de toekomst aan de opvoering van een toneelstuk en treurt over het verlies van de liefde van zijn leven. Wanneer zijn toneelvoorstelling op een fiasco uitloopt, besluit hij te vertrekken. In Slovenië viert familiepatriarch en oud-minister van Oorlog Kras Volk zijn vijftigste verjaardag in het Sloveense deel van wat we nu Fort Europa noemen. Op een kunst- en poëziefestival in New York trekt de anarchistische dichter Zoja een uiteenlopend publiek. Nadat ze op het nippertje aan een aanslag is ontsnapt, ontvlucht ze de stad. De levens van deze drie personages vertonen steeds meer scheuren. Kunnen ze zichzelf en elkaar nog redden?