Recensie: Geruisloos RECENSIE

Recensie: Geruisloos - Ellen de Vriend

Wanneer Stefanie en haar gezin een strandhuisje in Zeeland boeken, bereiden ze zich voor op een ontspannen tijd. Stefanie hoopt tijdens deze vakantie nader tot haar man te komen. Ze ziet het als dé kans om haar huwelijk te redden. Waar ze niet op gerekend had is dat haar ex Timo ook op hetzelfde strand blijkt te verblijven. Stefanie raakt weer helemaal in vuur en vlam van haar ex en de spanning laait hoog op. Dan gebeuren er verontrustende dingen en langzaam verandert de vakantie in een regelrechte nachtmerrie.

Geruisloos neemt je mee naar een zonnig Zeeland. Het jonge gezin van Stefanie viert vakantie aan het strand in Vlissingen. Zon, zee, krijsende meeuwen, de geur van zonnebrand en een knus strandhuisje. Het lijkt een idyllisch plaatje, maar al snel komen er rimpelingen in het (zee)water. Het huwelijk van Stefanie en Paul blijkt flinke barsten te vertonen.

Dan verschijnt Timo op het toneel, samen met zijn merkwaardige vrouw Marlen. Met de komst van Timo loopt de Zeeuwse temperatuur ineens een paar graden op. De spanning tussen hem en Stefanie is om te snijden en dit is heel goed en voelbaar omschreven door Ellen de Vriend. Doordat Paul niet echt is neergezet als een sympathiek personage begrijp je als lezer heel goed waarom Stefanie weer voor haar ex valt en snap je de worsteling die ze heeft met haar gevoelens.

Niet alleen de spanning tussen Timo en Stefanie stijgt. Ook op het Vlissingse strand neemt de spanning een vlucht. Een ex-gedetineerde als buurman, een vreemde man die ’s nachts rondloopt. Als er vervolgens iets vreselijks gebeurd is het duidelijk dat de vakantie is veranderd in een nachtmerrie.

Geruisloos is geschreven in de vorm van een vakantiedag per hoofdstuk, zodat er een goede en chronologische opbouw zit in al deze spanning. Vervlochten tussen de vakantiedagen zitten schuingedrukte hoofdstukken, waarin een vrouw iets enorm heftigs meemaakt. Hoewel je een idee kunt hebben om wie het hier gaat, komt de schrijfster soms met een klein detail, waardoor je toch blijft twijfelen en je afvraagt hoe dit precies in het verhaal past.

Is Geruisloos in het begin nog een kalm zomerboek, vanaf de tweede helft pakken de spreekwoordelijke donkere wolken zich samen en is het boek niet meer weg te leggen. Vooral de stukken ’s nachts zijn om de rillingen van te krijgen.

Net als je denkt te weten hoe het afloopt komt Ellen de Vriend met een laatste hoofdstuk. Verontrustend is hét woord om het einde te omschrijven. Voortreffelijk verontrustend.

Geruisloos is voor mij het perfécte vakantieboek. Hoewel de doorgewinterde lezer sommige dingen wellicht al door zal hebben, zitten er toch verrassingen in en is het – tegen het einde - rázend spannend.

De stijl doet denken aan de boeken van Suzanne Vermeer of Linda van Rijn, maar dan met meer diepgang en beter uitgewerkt. Extra pluspunten voor het zó goed neerzetten van de locatie. Het is duidelijk te merken dat de Ellen de Vriend hier is opgegroeid. De volgende keer dat ík op het Nollestrand ben, kijk ik in elk geval met een ander oog naar die strandslaaphuisjes.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Geruisloos - Ellen de Vriend

Geruisloos

1  2  3  4  5

In Geruisloos is de succesvolle journaliste Stefaniek getrouwd met sleepbootkapitein Paul. Hun dochter Nina is zes. Omdat de spanningen in hun huwelijk flink zijn opgelopen, gaan ze op vakantie naar Zeeland. Twee weken tijd voor elkaar in een huisje aan het strand moet hun relatie nieuw leven inblazen. Beiden weten ze dat dit de laatste kans is om hun relatie te redden.

Stefanie raakt in de ban van haar ex-vriend Timo die in een naburig huisje met zijn merkwaardige, onsamenhangende vrouw Marlen op vakantie is. De gevoelens die ze plotseling weer voor Timo voelt, verwarren haar en brengen haar in een lastige positie ten opzichte van haar man. Dit zet haar relatie nog meer op scherp en opent tegelijkertijd haar ogen voor een nieuwe toekomst, zonder Paul, die steeds meer als een blok aan haar been begint te voelen...
    Wat begint als een ontspannen vakantie, eindigt als een angstaanjagende nachtmerrie waaruit ontwaken onmogelijk lijkt.