Recensie: De laatste adem RECENSIE

Recensie: De laatste adem - Marijke Verhoeven

Op het Deense eiland Kenning vindt er in het zomerseizoen een gruwelijke moord plaats. Een vrouw wordt levend in haar auto verbrand. Al snel blijkt dat er een connectie is tussen deze moord en een groepje vrouwen die zichzelf de Witte Heksen noemen. Deze vrouwen verblijven een tijd op het eiland en wanneer er een van deze heksen verdwijnt zet de politie alles op alles om de zaak op te lossen. Ondertussen droomt de hoofdpersoon Nina over dit groepje heksen en besluit ook zij om te helpen bij het oplossen van deze zaak.

De laatste adem begon erg spannend en heel veelbelovend. We lazen mee hoe een vrouw in haar auto wakker wordt en zich realiseert dat ze vastgebonden is. Vervolgens lezen we mee hoe ze doodsangsten uitstaat terwijl ze levend in haar auto verbrand wordt. Echter vrijwel meteen na dit loeispannende begin van het boek, kakt het verhaal in. Voor degene die het vorige boek van Marijke Verhoeven, getiteld De beproeving, niet hebben gelezen is dit boek in het begin bijzonder lastig te volgen. We maken kennis met Nina, een vrouw die, zo blijkt, paranormale gaven bezit. Ze kan namelijk als een van de weinige op het eiland Kenning de geest van Fiona, een Vikingvrouw zien. Nergens wordt hier meer uitleg over gegeven. Af en toe wordt er terug verwezen naar eerdere gebeurtenissen waar de bewoners haar voor gek hebben verklaard toen Nina bekendmaakte dat ze de geest kon zien, maar meer ook niet. Zo wordt er bijvoorbeeld ook vertelt dat Nina veel geld heeft gestolen van de broer van haar ex. Maar er wordt hier verder niet in detail op ingegaan. Als lezer moet je zelf proberen de puzzelstukjes in elkaar te plaatsen. Je hebt het gevoel dat je een groot deel van het verhaal mist, waardoor je als lezer continu met vragen blijft zitten. Het is jammer dat de schrijfster niet de moeite heeft genomen om een paar regels tekst te wijden aan eerdere gebeurtenissen. Hierdoor kunnen nieuwe lezers het verhaal beter begrijpen en ook voor de mensen die het vorige boek wel van haar hebben gelezen zullen waarschijnlijk blij zijn met een korte samenvatting van de gebeurtenissen.

Zoals ik hierboven al zei, kakt het verhaal na het begin meteen in. Pas tegen de helft van het verhaal begint de spanning er een beetje in te komen, want pas dan begint het moordonderzoek echt. Daarvoor gaat het vooral om het persoonlijk leven van Nina. Had de schrijfster in het begin al meer voor een combinatie van het moordonderzoek en het persoonlijke leven van Nina gekozen, dan was het verhaal vanaf het begin spannender geweest. Nu was het af en toe een kleine worsteling om door dit boek heen te komen.

Ook wordt De laatste adem vanuit vier perspectieven verteld, waarvan die van Nina het meeste voorkomt. Je leest met Nina mee vanuit de ik-persoon, terwijl je met de andere drie personages vanuit de hij/zij persoon meeleest. Het is zeker fijn om af en toe vanuit een ander personage mee te lezen en het zorgt voor afwisseling. Echter is niet elk personage even boeiend. Als je meeleest vanuit het perspectief van het personage dat je het minste boeit, ben je al snel geneigd om het boek even weg te leggen. Echter is dit natuurlijk ook wel een persoonlijke voorkeur, het kan zo maar zo zijn dat andere lezers wel alle perspectieven even interessant vinden.

Wat ik persoonlijk een heel leuk aspect aan het boek vond, was het bovennatuurlijke tintje dat eraan zit. Zo kan Nina de geest van Fiona waarnemen. Dit wordt echter niet als iets 'engs' omschreven, Nina is juist nieuwsgierig naar haar. Ook neemt Nina zwarte nevels waar, die behalve een paar Witte Heksen verder niemand schijnt waar te nemen. Dit wekt nieuwsgierigheid bij de lezer op.

Al met al had ik meer van De laatste adem van Marijke Verhoeven verwacht. Zeker omdat het wordt aangeschreven als een thriller. Zelf zou ik het boek het beste kunnen omschrijven als een spannende roman. Het boek is niet slecht, maar de schrijfster laat zeker steken vallen. 3 hartjes voor deze middelmatige thriller.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De laatste adem - Marijke Verhoeven

De laatste adem

1  2  3  4  5

Midden in het zomerseizoen wordt het Deense eiland Kenning opgeschrikt door een gruwelijke moord. Aanvankelijk lijkt er geen verband te zijn met het kleine groepje vrouwen dat zich witte heksen noemt en dat deze zomer op het eiland verblijft. Maar waarom droomt Nina dan steeds over deze vrouwen? Als er een tweede verdwijning plaatsvindt op het rustieke eiland, besluit Nina alles op alles te zetten om de zaak op te lossen. De stijl van Marijke Verhoeven is een combinatie van spanning, erotische romantiek en humor, en die veelzijdigheid maakt dat haar fans zo van haar boeken houden. De inspiratie voor haar pagetuners haalt ze uit haar passies muziek, koken en Denemarken. Marijke schreef vijf boeken waaronder De Beproeving en het zomerverhaal Hoog spel voor de Viva.