Recensie: Al het moois is niet verloren RECENSIE

Recensie: Al het moois is niet verloren - Danielle Younge-Ullman​

Al het moois is niet verloren van Danielle Younge-Ullman is een prachtige YA-roman die het verhaal vertelt van Ingrid. Zij is de dochter van een beroemde operazangeres en wil zelf ook graag een zangopleiding volgen. Haar moeder's carrière is echter op haar hoogtepunt ingestort waar ze zelf nog altijd mee worstelt en Ingrid's moeder, Margot-Sophia, doet er alles aan om Ingrid ervan te overtuigen dat een 'normaal' leven beter is. Uiteindelijk mag Ingrid aan de opleiding starten met als voorwaarde dat ze drie weken op natuurkamp gaat. Ingrid twijfelt geen moment, pakt haar rugzak in en vertrekt.

Het natuurkamp blijkt echter niet zo te zijn als in de brochure en Ingrid vindt zichzelf op de eerste avond omringt door jongeren met een gedragsprobleem of trauma, in een zelfopgezette wankele tent en enkel natte kleding.  Ingrid besluit er het beste van te maken, ze wil immers die opleiding doen en besluit vol te houden, ook weet ze zeker dat ze niet tussen deze jongeren thuishoort. Langzaam ontstaan er scheuren in haar defensieve houding: zit ze hier dan toch meer op haar plek dan ze kan toegeven?

Al het moois is niet verloren (Everything beautiful is not ruined) is het derde boek van Danielle Younge- Ullman maar de eerste kennismaking met het Nederlandse publiek. Haar schrijfstijl is toegankelijk en helder, waardoor het boek ook voor wat jongere lezers geschikt is. Het verhaal van Ingrid wordt vertelt middels een verhaallijn in de tegenwoordige tijd, brieven die ze aan haar moeder schrijft tijdens het kamp en hoofdstukken uit het verleden. De titel van elk hoofdstuk maakt duidelijk waar in het verhaal de lezer zich bevindt. Door op deze manier te schrijven kom je als lezer langzaam, heel langzaam, steeds meer puzzelstukjes tegen die duidelijk maken waarom Ingrid tijdens het kamp zo emotioneel wordt totdat op het einde van het boek alle verhaallijnen bij elkaar komen.

Het verhaal is kwetsbaar, moedig en avontuurlijk tegelijk. Terwijl je meeleeft met Ingrid tijdens de strubbelingen van kamp Peak Wilderness (ik doe het haar niet na!) waarbij ze worstelt met haar eigen gevoelens, de uitspattingen van de anderen en obstakels van de wilde natuur, leer je beetje bij beetje Ingrid beter kennen waarbij haar moeder een bijzondere rol speelt. Het grillige karakter van Margot-Sophia wordt prachtig beschreven vanuit het oogpunt van Ingrid en later haar stiefvader Andreas, wiens rol in het gezin bewonderenswaardig is.

Wat bijzonder aantrekt aan het boek is de fantastische kaft, die ook in de Engelse uitvoering zo is verschenen. Op een donkere achtergrond met een intense sterrenhemel staat een klein meisje; ogenschijnlijk verloren, klein en nietig in de grote wereld. De titel 'Al het moois is niet verloren' is een van de uitspraken die Ingrid's moeder doet wanneer zij zichzelf door het leven probeert te worstelen.

Het verhaal van Ingrid is een verhaal over wanhoop, de kracht van familie en het ontdekken van je eigen ik met op de achtergrond een intense geschiedenis. Het einde van het boek ontroert, hoewel het niet verrast. Al met al is het een verhaal wat je gelezen moet hebben omdat het kwetsbare onderwerpen aansnijdt maar tegelijk amuseert en ontroerd.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Al het moois is niet verloren - Danielle Younge-Ullman​

Al het moois is niet verloren

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De 17-jarige Ingrid, dochter van de beroemde operazangeres Margot-Sophie, heeft een grote droom: ze wil dolgraag een prestigieuze zangopleiding volgen. Om dat te bereiken moet ze een deal maken met haar moeder. Margot-Sophie laat haar alleen gaan als ze eerst in haar eentje drie weken op een natuurkamp gaat. Ingrid is bepaald geen nature girl, maar hoe erg kan het zijn om een paar weken bij een kampvuur te zitten en nieuwe vrienden te maken? En bovendien is het een goede afleiding van Isaac, de jongen die ze net gedumpt heeft. Maar dat valt allemaal behoorlijk tegen. Het kamp lijkt meer op een bootcamp-achtig survivalprogramma en ze komt terecht in een groepje getroebleerde jongeren die elk hun eigen problemen hebben. Ingrid begrijpt niet hoe ze daarin is beland, maar ze heeft een belofte gedaan aan haar moeder en is vastbesloten om vol te houden. Zelfs als dat betekent dat ze onder ogen moet zien dat ze minstens zo getroebleerd is als de mensen om haar heen – of misschien wel meer.