Recensie: Het Negende Schrift van Maya RECENSIE

Recensie: Het Negende Schrift van Maya - Isabel Allende

In Het Negende Schrift van Maya neemt Isabel Allende de lezer mee in het leven van de ontspoorde Maya. Maya, een Chileens meisje van 19 jaar oud met bontgekleurd haar en een neuspiercing, is naar een vriend van haar grootmoeder Nini gestuurd om haar leven weer op de rit te krijgen. Deze vriend woont op een van de eilanden voor de Chileense kust die tot de Chiloe archipel behoren. De Chilootse samenleving vormt een boeiende achtergrond voor de gebeurtenissen in het boek.

Allende geeft de lezer een unieke inkijk in de Chilootse cultuur en de mythologie. De titel van het boek slaat op het schrift waar Maya tijdens haar verblijf op het eiland al haar gedachtes in opschrijft. Ze had al eerder acht dagboeken volgeschreven, maar dit schrift is bijzonder omdat ze hierin van haar grootmoeder al haar stommiteiten op moet schrijven om zo van haar fouten te leren. Stukje bij beetje kom je via dit dagboek als lezer meer te weten over Maya's verleden en over haar problemen.

Het Negende Schrift van Maya is een bonte en gecompliceerde mix van een misdaadroman, een recovery-verhaal en een familiedrama. Best pittige kost dus en niet bepaald een boek voor zomaar even tussendoor. Ondanks haar tekortkomingen is Maya een charmant en sympathiek personage. Slim voor haar 19 jaren, nieuwsgierig en met een wrang gevoel voor humor. Allende heeft echt een personage neergezet waar je als lezer meer over wil weten, en dat maakt het boek ook extra spannend.

Wat wel een beetje jammer is, is dat je als lezer altijd een buitenstaander blijft en niet echt betrokken wordt bij het verhaal van Maya. Maya vertelt en wij – het publiek – observeren. Maar ergens is dat misschien ook juist de kracht van het boek en van Maya's verhaal. Het feit dat we soms niet anders kunnen dan het leven nemen zoals het is. Het feit dat we soms geen andere optie hebben dan de confrontatie aangaan met moeilijke situaties. Gelukkig komt Maya uiteindelijk sterker uit de strijd, en dat is een mooie gedachte die maakt dat ik Het Negende Schrift van Maya zeker aan zou raden.

Dit was de Chicklit.nl recensie van ​Het Negende Schrift van Maya - Isabel Allende

Het negende schrift van Maya

1  2  3  4  5

De negentienjarige Maya is op weg naar Chiloé, een eiland in het zuiden van Chili. De ogenschijnlijke rust van deze geïsoleerde plek steekt schril af tegen het harde straatleven van Las Vegas met zijn drugs en= geweld dat Maya gewend is. Haar oma heeft haar naar Chiloé gestuurd en Maya een schrift meegegeven waarin ze haar dagboek kan bijhouden. Zo kan ze erachter komen wat zij nu echt wil met haar leven.