Recensie: En ik dan? RECENSIE

Recensie: En ik dan? - Luc Descamps​

Voor haar 14e verjaardag krijgt Emma het mooiste cadeau van haar leven: een reis naar Amerika! Alleen ligt het allemaal iets gecompliceerder dan het op het eerste zicht lijkt. Haar papa, die het gezin verliet toen Emma zeven jaar was, gaf haar dit cadeau. Uiteraard zijn haar mama en haar stiefpapa niet zo gelukkig met deze reis, want kunnen ze hem wel vertrouwen? Emma is vastberaden om haar wil door te drijven en tóch op reis te gaan, want buiten de leuke vooruitzichten in Amerika wil ze ook haar vader opnieuw leren kennen.

Al vanaf de eerste pagina van het boek 'En ik dan?', zit je helemaal in het verhaal. De droomreis van Emma wordt haar afgenomen en bijgevolg wordt ze overspoeld door onrechtvaardige gevoelens. Iedereen heeft zich zo wel eens gevoeld (zeker in de puberteit) en dat maakt dat je direct met het hoofdpersonage kan meevoelen.

Dat hoofdpersonage is een tiener, of een puber. Dat is heel duidelijk het doelpubliek van 'En ik dan?' en dat merk je ook aan veel dingen. Ten eerste heb je de taal die Luc Descamps gebruikt. In dit boek zit je als het ware in de gedachten van Emma, dus haar taal wordt ook gebruikt. Deze 'jongerentaal' is doorspekt met hippe woorden en veel gevoelsuitdrukkingen. Die gevoelens zijn trouwens steeds heel extreem, iets wat ook typisch is voor die leeftijd. Zo valt Emma bijvoorbeeld helemaal in katzwijm voor een Amerikaanse jongen die ze één keer zag en wil per se op een eigen kamer liggen in het hotel. Verder heb je ook echt te maken met de leefwereld van een tiener: school, ouders en beste vriendinnen zijn de bondgenoten van Emma in dit verhaal waarin er ook veel via chatgesprekjes gecommuniceerd wordt.

Het belangrijkste thema in dit verhaal is relaties. Niet alleen de relatie tussen Emma en haar vader staat centraal, maar ook de relatie tussen Emma en haar mama en eigenlijk ook die van Emma en de wereld. Emma gaat in dit boek veel ontdekken, wat een mooie boodschap is voor de jongeren die dit boek lezen. Relaties zijn immers belangrijk in iemands leven, je kan niet zonder!

Het enige nadeel aan 'En ik dan?' is dat de reis die Emma en haar vader maken op den duur wat lang, voorspelbaar en langdradig worden. Het laatste deel van de reis voegen nog maar weinig toe aan het verhaal. De Amerikaanse reis is letterlijk een reis voor de relatie tussen Emma en haar papa, maar als je eenmaal weet waar de reis gaat eindigen, is het lang niet meer zo spannend. Ik kan me wel voorstellen dat een tiener, iemand uit de doelgroep, dit einde anders ervaart omdat het voor hem/haar minder voorspelbaar kan overkomen, dus zo'n groot nadeel is het nu ook weer niet.

Luc Descamps heeft met 'En ik dan?' een leuke jeugdroman gescoord! Het hartverwarmende thema wordt heel leuk uitgewerkt tot één grote reis vol verassingen. Dit boek is uitermate geschikt voor zijn doelgroep, die veel dingen zal herkennen in deze roman.

Dit was de Chicklit.nl recensie van En ik dan? - Luc Descamps​

En ik dan?

1  2  3  4  5

Voor haar veertiende verjaardag krijgt Emma hét cadeau van haar leven. Haar vader, die zijn gezin zeven jaar geleden verliet, neemt haar mee op een reis naar de Verenigde Staten van Amerika. Emma is door het dolle heen, maar mama is net iets minder enthousiast. Is dit geschenk wel zo mooi als het lijkt? Kent Emma haar vader wel genoeg om alleen met hem op reis te gaan? Misschien is de terughoudendheid van haar moeder niet helemaal onterecht...

Hoe vergeef je iemand die je op je zevende zomaar achterliet? Kun je zeven lange jaren van bitter weinig contact met een reisje uitwissen? Humor en scherpe confrontaties vormen de ingrediënten voor de zoektocht naar een antwoord op deze vragen.