Recensie: Voor eens en altijd RECENSIE

Recensie: Voor eens en altijd - Andreas Pflüger

Ze behoorde ooit tot de top van de politie, totdat een missie fataal eindigde. Het benam Jenny's zicht en het leven van haar geliefde collega Niko. Sindsdien zit Jenny Aaron in het donker met niets anders dan schuldgevoel om zich heen. Maar vijf jaar later hebben haar ex-collega's in Berlijn haar meer dan ooit nodig en krijgt Jenny, die zich tegenwoordig prima kan redden in een donkere wereld, de kans om haar fout van vijf jaar geleden gedeeltelijk te herstellen. Een kat-en-muisspel in Berlijn met een dader die ze beter kent dan ze had gedacht. Lost ze de zaak op of is alles voor niets geweest?

Het verhaal begint in Barcelona en je valt middenin ''de fatale missie'' waar duidelijk wordt hoe Jenny haar zicht verliest. Veel actie en een snel verloop hiervan; mede dankzij de korte zinnen die Andreas Plünger gebruikt. Een beetje wennen was het wel dat Jenny alleen wordt aangesproken bij haar achternaam: ''Aarons verhaal: de expert die het schilderij moet keuren." Het schepte voor mij meer afstand tussen lezer en hoofdpersonage wat het wat lastiger maakt om goed in het verhaal te komen.

Daarnaast is Jenny zo gewiekst geworden in het navigeren in een donkere wereld dat je soms even vergeet dat ze blind is. Vooral omdat dit in contrast staat met de levendige beschrijvingen van de rest van het verhaal. Dit is erg goed uitgewerkt.

Wat wel rommelig was waren de verschillende perspectieven en de flashbacks. Voor eens en altijd wordt vanuit verschillende oogpunten verteld en drijft op deze manier een nog grotere afstand tussen lezer en hoofdpersonage. De flashbacks waren voornamelijk erg verwarrend en haalde de vaart uit het verhaal waar het juist extra achtergrondinformatie had moeten geven. Dit is jammer, want Pflügers taalgebruik is juist prettig leesbaar; een ander contrast – maar alleen niet het gewenste effect.

Voor eens en altijd biedt alles wat een spannende thriller nodig heeft: actie, snelheid, psyche en mysterie (want wie ìs die dader?) alleen komt dit niet tot zijn recht doordat het boek onoverzichtelijk is. Toch ziet het ernaar uit dat een vervolgdeel een mogelijkheid is. Het einde laat genoeg ruimte open voor andere missies van Aaron en haar team.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Voor eens en altijd - Andreas Pflüger

Voor eens en altijd

1  2  3  4  5

De Duitse Jenny Aaron behoorde tot de top van de politie, een van de allerbesten. Tot een missie in Barcelona catastrofaal mislukt en Jenny niet alleen haar zicht verliest, maar ook haar collega en geliefde Niko zwaargewond achterlaat.
    Nu, vijf jaar later, heeft ze geleerd hoe ze in haar donkere wereld kan navigeren, maar wordt ze nog altijd gekweld door het verraad aan Niko. Als Jenny een telefoontje krijgt van haar ex-collega's uit Berlijn, die haar hulp bij het vinden van een seriemoordenaar nodig hebben, krijgt ze de kans haar eer te herstellen.
    Wanneer Jenny ontdekt dat ze de dader beter kent dan ze ooit had gedacht, bevindt ze zich al in een razendsnel, bloedstollend kat-en-muisspel in de straten van Berlijn...