Recensie: Magie RECENSIE

Recensie: Magie - Danielle Steel

Magie is Danielle Steel's honderdste boek in het Nederlands. Ongetwijfeld heb je dus al eens iets van haar hand gelezen aangezien ze in totaal al drie miljoen exemplaren van haar romans in Nederland en Vlaanderen verkocht heeft. De boeken van Danielle Steel vallen meestal op doordat ze vrij groot van formaat zijn en de meest uiteenlopende en kleurrijke kaften hebben. Ook Magie houdt lekker makkelijk vast, heeft een prachtige kaft en past dus helemaal bij de andere romans.

Leuk om te weten is dat Danielle Steel niet alleen boeken voor volwassenen heeft geschreven, maar ook een serie kinderboeken namelijk de Max en Martha serie. Daarnaast heeft ze ook vier Freddie boeken geschreven die gaan over gebeurtenissen in het leven van kinderen zoals naar de dokter gaan en uit logeren gaan. Steel is zelf moeder van negen kinderen en is vijf keer getrouwd geweest.

Waar die schrijfinspiratie vandaan komt is dan ook niet moeilijk om te raden.

Terug naar haar nieuwste roman Magie...

Magie start met het Witte Diner, een exclusief diner alleen voor genodigden op een van de hotspots van Parijs, en eindigt een jaar later met precies hetzelfde evenement. In het boek volgen we Jean-Philippe en zijn vrouw Valerie en hun vrienden Benedetta en Gregorio, Chantal en Dharam een jaar lang. Jean-Philippe krijgt een carrièrekans in China, maar gaat Valerie samen met hun jonge kinderen met hem mee of gaat ze voor haar eigen carrière? Chantal is al jaren een alleen staande moeder en zou graag eens een leuke levenspartner vinden, zou dit Dharam kunnen zijn? Gregorio is een rokkenjager eerste klas en heeft een jong model zwanger gemaakt. Is het huwelijk van hem en Benedetta sterk genoeg om zijn misstap te overleven?

Wat fijn is aan de boeken van Steel is dat ze door hun lay-out heel rustig en overzichtelijk zijn. Zo is er bij Magie vrij veel wit op een pagina door de grootte van het lettertype, de regelafstand en de marges. Dit zorgt voor rust tijdens het lezen. Daarnaast wordt er een witregel gelaten wanneer er over geschakeld wordt van hoofdpersoon en telt een hoofdstuk ongeveer een pagina of vijftien.

Dit klinkt misschien allemaal een beetje onzinnig, maar dit alles zorgt er naast de prettige schrijfstijl van Steel voor dat het boek aangenaam leest en het verhaal makkelijk te volgen is. Daarnaast is het door deze vormgeving voor veel mensen toegankelijk om te lezen (denk bijvoorbeeld aan dyslectici of mensen die visueel minder sterk zijn).

Ondanks dat Magie een leuk, ontspannend en aangenaam verhaal is, is het niet een van de meest sterke romans van Steel. Hiervoor mist het verhaal net wat teveel diepgang wat misschien komt doordat er ingegaan wordt één jaar van het leven van een aantal verschillende hoofdpersonen. Aan de andere kant, zorgt dit er wel voor dat het verhaal afwisselend is en niet saai wordt.

Het verhaal laat zien wat er in een jaar tijd allemaal in een mensenleven kan gebeuren en er allemaal kan veranderen. Je kunt de liefde van je leven ontmoeten of op het punt staan om alles wat je lief is te verliezen. De roman heeft een krachtige boodschap die laat zien dat er na regen weer zonneschijn komt en dat uiteindelijk alles goed kan komen als je er maar in gelooft. Mensen zijn veerkrachtig en kunnen er het beste van maken. Wanneer het boek eenmaal uit is, hou je er een echt goed gevoel aan over.

Magie is geen erg diepgaand verhaal, maar heeft wel een serieuze ondertoon. Het is een verhaal dat je het gevoel geeft dat ondanks dat er tegenslagen zijn in het leven, er altijd een tijd komt waarin het beter zal gaan en je wensen vervult zullen worden als je er maar in gelooft!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Magie - Danielle Steel

Magie

1  2  3  4  5

In Parijs, de Lichtstad, wordt elke zomer een white dinner gehouden: een verrukkelijk diner in de buitenlucht waarbij alle gasten witte kleren dragen. Na zonsondergang worden witte ballonnen met lichtjes losgelaten - elk met een geheime hartenwens van een genodigde.

Dit jaar zijn twee bevriende stellen aanwezig die voor een grote verandering staan.
    Jean-Philippe en Valerie Dumas, de een bankier, de ander redacteur bij Vogue, overwegen een mogelijke uitzending naar China.

Benedetta and Gregorio Mariani leiden samen een Italiaans mode-imperium. Maar hij heeft een grote zwakte die zowel hun bedrijf als hun huwelijk bedreigt.