Recensie: Zomerhuis RECENSIE

Recensie: Zomerhuis - Linda van Rijn

Zomerhuis vertelt het verhaal van Eva en Leon die, zes maanden na de geboorte van hun zoontje Max, merken dat een kind veel druk legt op hun relatie. Ter ontspanning besluiten ze de zomer door te brengen in het vakantiehuisje van Eva's ouders in Drenthe waar zij als kind vele zomers hebben doorgebracht. Hier komen ze ook weer in contact met jeugdvrienden Ron en Nienke, die de camping enkele jaren daarvoor hebben overgenomen. Eva en Leon lijken eindelijk hun romance nieuw leven in te kunnen blazen als Max op een ochtend spoorloos verdwenen blijkt.

Linda van Rijn is met succesvolle thrillers als Zeezicht en Winter Chalet geen nieuwkomer in het genre van literaire thrillers. Zomerhuis begint dan ook veelbelovend met een proloog die de rillingen over je rug laat lopen. Dit gevoel van spanning is echter maar van korte duur wanneer het verhaal zich vervolgens verplaatst naar het leven van Eva en Leon. Hoewel Van Rijn op accurate wijze weet te verwoorden wat voor spanningen een baby en een drukke baan teweeg kunnen brengen in een huwelijk, werken de gedetailleerde beschrijvingen van het gekibbel van Eva en Leon op den duur meer vertragend dan ondersteunend. Dit zorgt ervoor dat het boek wat moeilijk op gang komt en de lezer zich op den duur zelfs gaat ergeren aan het gesneer over en weer.

Ter compensatie van deze relatief trage start, houdt Van Rijn er een vlotte en makkelijke schrijfstijl op na. Dit combineert ze met korte hoofdstukjes en maar een beperkt aantal relevante karakters. Deze eigenschappen maken de thriller laagdrempelig en daarom ideaal voor het beoogde publiek: de leesgrage vakantieganger.

Hoewel Van Rijn poogt het boek een psychologisch tintje te geven lijkt dit niet helemaal over te komen op de lezer. Buiten de maalstromen van Eva over haar huwelijk en gezinsleven wordt de lezer maar weinig inkijk gegeven in de denkwijze van de karakters. In combinatie met het feit dat er al vroeg in het boek duidelijke hints worden gegeven richting de mogelijke dader, is de spanning er al snel af. Hoewel er nog enkele verrassingen in het eind verweven zijn, is het plot voorspelbaar en lijkt het niet het potentieel te benutten wat de proloog voorspelde. De trage start en de daaropvolgende tamme ontknoping maken Zomerhuis tot een boek wat je snel uitleest, maar niet lang zult herinneren.

Al met al is Zomerhuis met zijn kleine schare personages en voorspelbaar plot waarschijnlijk geen thriller waar je weken van onder de indruk blijft. Dit neemt niet weg dat Van Rijn met dit boek een toegankelijk en voor veel ouders misschien ook wel herkenbaar verhaal heeft neergezet. Haar vlotte schrijfstijl en het laagdrempelige karakter van het boek zullen dan ook menig vakantieganger van enkele uren vermaak en (ont)spanning voorzien.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Zomerhuis - Linda van Rijn

Zomerhuis

1  2  3  4  5

Eva geniet van de eerste gezinsvakantie met haar vriend Leon en hun zes maanden oude baby Max. Hoewel ze dol is op Max vindt ze haar leven sinds zijn komst wel erg druk geworden en daardoor heeft ze het gevoel dat zij en Leon een beetje langs elkaar heen zijn gaan leven. In het vakantiehuisje van Eva's ouders in Drenthe hebben zij en Leon eindelijk weer eens echt alle tijd voor elkaar, en voor Max. Ze ontmoeten Ron en Nienke, hun oude vrienden, die nu de camping beheren. Met elkaar halen ze herinneringen op aan vroeger, en aan Saskia, het meisje dat in hun jeugd spoorloos van het vakantiepark verdween.

De eerste week is het een onbezorgde en zonovergoten vakantie, en er lijkt geen vuiltje aan de lucht. Tot Eva op een ochtend wakker wordt en haar ergste nachtmerrie waarheid is geworden.