Recensie: Masser Brock RECENSIE

Recensie: Masser Brock - Bert Wagendorp

Masser Brock is columnist voor De Nieuwe Tijd, de grootste kwaliteitskrant van het land. Zijn zus is de spindoctor van de premier. Als er soldaten omkomen tijdens een vredesmissie onder vreemde omstandigheden, probeert hij de waarheid te ontrafelen. Intussen blijkt dat De Nieuwe Tijd geïnfiltreerd is geweest door de geheime dienst. Zijn neefje Jimi werkt ondertussen aan een exclusief horloge met eeuwigdurende kalender.

Bert Wagendorp heeft met deze roman een ware page-turner geschreven. Het verhaal is van begin tot eind boeiend, is wervelend geschreven, leest prettig in de trend van een belangrijke krant die gebaseerd is op snelheid, het laatste nieuws. In het boek beschrijft Bert Wagendorp het leven van een columnist door de quote: "een columnist is een luie journalist", wat duidt op zelfreflectie daar hij zelf al jarenlang columnist is bij de Volkskrant.

Masser Brock is voortdurend op zoek naar de waarheid, maar komt erachter dat een journalist er nooit in zal slagen de absolute waarheid te ontdekken, wel een deel ervan. Dit gegeven werpt een ander licht op de manier hoe een krant wordt geschreven en wat de invloed van de sociale media hierin is. Je gaat jezelf afvragen in hoeverre er van waarheid gesproken kan worden als er een artikel in de krant is geschreven. Het zijn vaak gedeeltes van de waarheid die in de krant staan of uitgezonden worden op radio en tv, die mensen aannemen voor waar, maar waarbij je jezelf af kan vragen of dit wel de gehele waarheid is. Bert Wagendorp laat de waarheid en leugen in Masser Brock om elkaar heen draaien en vormen samen op die manier nieuwe werkelijkheden.

Het trauma uit de jeugd van Masser Brock wat hij oploopt door het overlijden van zijn broertje en hoe dit zijn leven beïnvloedt, de relatie met zijn zus en haar zoon Jimi, diens vriend Jeroen die als soldaat de vredesmissie heeft overleefd, de opmerkelijke krantenfamilie en de onthulling van de infiltratie door de geheime dienst, maken het boek zelfs tot het genre van een literaire thriller. De overpeinzingen van Masser Brock over of hij de journalistiek de rug toe zal keren, de 'gesprekken' die hij met zijn overleden broer voert om hem te helpen erachter te komen wat hij precies in het leven wil, zorgt voor de juiste balans in het boek.

Bert Wagendorp heeft met Masser Brock de mensen in willen laten zien, dat de waarheid zoals die wordt beschreven in de media betrekkelijk is. Dat niet alles opgeschreven kan worden, deels om de bronnen te beschermen, maar ook omdat het soms beter is om niet de gehele waarheid te laten zien. Daarmee wordt er een eigen waarheid gecreëerd die mensen, die de krant lezen, voor waar aannemen.

Masser Brock is een boek wat je zeker bij blijft en stof geeft tot nadenken. En of de quote: "de waarheid overwint alles" staat als een huis, zal iedereen voor zichzelf moeten bepalen.

Dit was de Chicklit.nl recensie va Masser Brock - Bert Wagendorp

Masser Brock

Bert Wagendorp

15 februari 2017

ISBN 9789025449612
    Uitgever Atlas
    400 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Masser Brock is columnist van dagblad 'De Nieuwe Tijd'. Zijn zus is de spindoctor van de premier van Nederland. Masser volgt het nieuws, tot het nieuws de achtervolging op hem inzet. Wat is de waarheid achter de dood van vier Nederlandse soldaten op vredesmissie? Hoe nam de geheime dienst De Nieuwe Tijd in de tang? De nieuwe roman van Bert Wagendorp gaat over de vraag hoe nieuws nieuwe werkelijkheden schept, over de waarheid die wij dagelijks krijgen geserveerd en over de waarde daarvan. Het is een wervelend verhaal vol vrolijke, tragische en kleurrijke personages: een opmerkelijke krantenfamilie, een cynische journalist, een horlogemaker en een tycoon tegen wil en dank. Masser ruilt zijn oude zekerheden in voor twijfel en zijn cynisme voor stilte. Als lezer kun je niet anders dan hetzelfde doen - wie 'Masser Brock' gelezen heeft, zal de media op een andere manier beleven.

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane