Recensie: Een fijne neus voor liefde RECENSIE

Recensie: Een fijne neus voor liefde - Stacey Lee​

Mimosa ("zeg maar Mim") kan bijzonder goed ruiken. Dat beperkt zich niet tot het verschil tussen soorten shampoo, maar ze kan echt álles ruiken. Zo ruikt liefdesverdriet naar bosbessen, wanhoop naar gekookte bietjes en schuldgevoel naar hoestsiroop. Haar talent is een familietrekje en maakt dat Mim voorbestemd is tot een leven als aromateur, net als haar moeder. Samen maken ze drankjes waarmee ze verliefde mensen helpen. Toch probeert Mim een zo normaal mogelijk leven te leiden. Iets dat nogal lastig is als ze je op school de bijnaam 'liefdesheks' gegeven hebben, en je talent met zich meebrengt dat je een bijzonder sterke aantrekkingskracht hebt op jongens. Als Mim op een dag per ongeluk een liefdesdrankje aan de verkeerde persoon geeft, loopt alles dan ook snel totaal uit de hand. De enige die haar kan helpen, is de leukste jongen van school. En dat terwijl een aromateur absoluut nooit verliefd mag worden, want dan zal ze haar reukvermogen verliezen...

Een fijne neus voor liefde is een fijn feelgood YA-boek. Stacey Lee vertelt een echt Amerikaans tienerverhaal, zoals we dat kennen uit films: de weinig populaire heldin wordt verliefd op de stoere ster van het voetbalveld – inclusief de dreigende verkiezing van haar rivale tot homecoming koningin. Dat dit boek in grote lijnen voorspelbaar is, zal dan ook niet verbazen. Lee voegt hier een aantal leuke variaties op de vertrouwde clichés aan toe toe. Zo speelt Court voetbal in plaats van football en is Mimosa's beste vriendin Samoaans. Ook de hele liefdesheks-insteek is origineel gevonden. Ondanks dat Mim en haar moeder het niet over 'betoveren' willen hebben, snap je als lezer goed dat hun werk voor de buitenwereld wel voelt als magie. Dat maakt Een fijne neus voor de liefde bijna tot een modern sprookje.

Gelukkig is Lee bij het schrijven van haar boek wel met beide benen op de grond gebleven. Ze maakt verliefdheid niet mysterieuzer dan het al is, en laat van haar personages zowel mooie als lelijke kanten zien. Wat dat betreft blijft ze zeker níet hangen in de clichés van high school films, maar vertelt ze een verhaal over echte mensen. Mims wereld is herkenbaar voor de hedendaagse lezer, zij het dan wat de omgeving betreft voor ons Nederlanders meer uit de films dan uit ons eigen leven. Maar de tienerdilemma's in Een fijne neus voor de liefde zijn universeel: wie ben ik, wat moet ik met mijn leven, en wat doe ik met de verwachtingen die anderen van mij hebben?

Het is jammer dat een boek zich zo lastig leent voor het overbrengen van geuren. Mims hele wereld bestaat uit allerlei verschillende geuren, en Lee somt de een na de andere voor je op. Bijna overweldigend, zelfs zonder dat ze je van de pagina's af tegemoet komen – al is dat soms misschien maar goed ook. Stel je voor dat er ineens forellucht uit je boek opstijgt als een personage twijfelt...! Maar al die geuren maken wel dat je lastig doordringt tot Mims bijzondere talent. Dat blijft toch wat op afstand, en maakt Een fijne neus voor de liefde misschien wel iets te magisch voor een nuchter YA-verhaal. Gelukkig heeft Lee een prettige schrijfstijl, die je, als je eenmaal aan de overdosis geuren gewend bent, uitnodigt tot doorlezen tot de laatste allerlaatste pagina.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Een fijne neus voor liefde - Stacey Lee​

Een fijne neus voor liefde

1  2  3  4  5

Mimosa en haar moeder zijn de laatste aromateurs op aarde. Met behulp van hun uitzonderlijke reukvermogen kunnen ze liefdesdrankjes maken waarmee ze verliefde mensen helpen, en dus is ze voorbestemd voor een leven lang plukken, wieden en brouwen. Maar bovenal moet ze zorgen dat ze zelf nooit verliefd wordt, want dat zou haar sublieme reukvermogen schaden.

Als ze per ongeluk een elixer aan de verkeerde vrouw geeft - een nvergeeflijke fout die ze beslist niet aan haar moeder durft op te biechten! - loopt alles al snel uit de hand. Er is nog maar één manier om het goed te maken, en de enige die haar daarbij kan helpen is de zoon van de inmiddels zwaar verliefde vrouw.