Recensie: Pruisisch Blauw  RECENSIE

Recensie: Pruisisch Blauw - Philip Kerr

Het verhaal Pruisisch Blauw van Philip Kerr speelt zich zowel in 1956 als in 1939 af. Bernie Gunther, een voormalig Duitse politieman en een overtuigd anti-nazi, die na de Tweede Wereldoorlog niet voor het Oost-Duitse regime wilde blijven werken, is ondergedoken als manager-conciërge van een luxe hotel in Frankrijk.  Echter de ellende uit vroegere tijden blijft hem achtervolgen en al gauw wordt hij weer in het wereldje van spionage getrokken. 1956 Bernie Gunther is ontdekt en Erich Mielke, hoofd van de Oost-Duitse Stasi, zet hem onder druk om een bekende dubbelagente te vergiftigen, maar Gunthers geweten heeft het gewonnen van zijn missie. Hij weet aan Mielkes greep te ontsnappen en nu moet hij Mielke telkens een stap voor zijn om in leven te blijven. De man die hem moest binnenbrengen is een ex-collega en Bernie moet automatisch denken aan de laatste klus die ze samen hebben geklaard. In 1939 werden ze door Reinhard Heydrich op Hitlers landgoed de Berghof ontboden om een moord op te lossen. Als de Führer erachter zou komen dat zijn gloednieuw zomerverblijf een plaats delict was, zouden de consequenties levensgroot zijn. Hoewel er meerdere landen en zeventien jaar zitten tussen de moord in de Berghof en zijn huidige hachelijke situatie, leiden de twee situaties tot misschien wel Bernies vreemdste lotgevallen tot nu toe. Want Bernie zal moeten erkennen dat hij nog ongedane zaken heeft in zijn vaderland.

Philip Kerr begon de reeks boeken met Bernard Gunther in de hoofdrol in 1989 en was eigenlijk niet van plan verder te gaan dan een trilogie.;  de Berlijnse Trilogie. In de loop der jaren is het personage van de slimme Bernie Gunther echter uitgegroeid tot een zeer geliefd hoofdpersoon en verschijnen er vanaf 2006 meerdere boeken over Gunther van Philip Kerr's hand. Pruisisch Blauw is de nieuwste en we hopen allemaal dat het hier niet bij blijft. Het personage Bernie Gunther is op zich al erg complex en zeer interessant, maar het is vooral de mix van fictionele personen en personen die werkelijk bestaan hebben, die de boeken ongelofelijk intrigerend en spannend maken.

De historische feiten zijn bijna allemaal tot in details accuraat. Philip Kerr doet voor ieder boek uitgebreid onderzoek. Hij reist naar de plekken waar hij over wil schrijven om de sfeer te proeven en geeft zelf aan, dat hij gewoon heel veel over 'historische 'personen leest. Hij zet hun personages echter niet neer als onpersoonlijke figuren uit de geschiedenisboeken, hij maakt van hen mensen van vlees en bloed. Mensen met emoties, die ook gezinnen hadden, maar die ergens op hun weg willens en wetens vreselijk de fout in zijn gegaan, waarvoor de gewone mensen, het gewone volk, de prijs heeft moeten betalen.

Pruisisch Blauw start in 1956, maar al gauw lopen twee verhaallijnen door elkaar. In 1939 moet Bernie een moord  op een architect van de 'Berghof' snel oplossen, voordat Hitler aankomt. Met veel moeite weet Bernie de moordenaar te vinden, maar dan blijkt dat alles doorgestoken kaart is geweest en dat hij alles voor niets heeft gedaan. Het verhaal geeft een goed beeld van de gespannen situatie in Duitsland aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Corruptie heerst tot in de hoogste kringen en de gewone man is altijd de dupe. Hoewel Gunther als een soort superspeurder wordt afgeschilderd, is het verhaal toch zeer geloofwaardig door de gedetailleerde beschrijvingen van de gebeurtenissen, die altijd logisch blijven. De puzzelstukjes vallen keurig op hun plek.

Gunther wordt min of meer door Kerr neergezet als een anti held. Hij is cynisch, hard en vertrouwt niemand. Hij is een stoere man en een echte Berlijner in hart en nieren en Berlijners hebben nu eenmaal een grote mond die hen voortdurend in de problemen brengt en een bijna ongezonde dosis zwartgallige humor. Bernie Gunther, die zo overduidelijk tegen de Nazi partij is, was bruikbaar voor de nazi's, een instrument. Hij was goed in zijn werk als rechercheur, dus lieten ze hem zijn werk doen. Ook dat is heel realistisch. Toen vlak na de oorlog Berlijn verdeeld werd en een deel onder Oost-Duits regime kwam, had Gunther de pech dat de Oost-Duitse geheime dienst hem ook wilden houden. Gunther is echter een man die zich niet laat gebruiken. Hij trekt altijd zijn eigen plan.

Eigenlijk spelen er dus drie verhaallijnen in het boek. Gunthers achtergrond, is namelijk als een rode draad overal aanwezig. Het is echter helemaal niet storend en de verhaallijnen zijn zo duidelijk, gedetailleerd en sprankelend geschreven, dat je de boeken en zeker dus ook Pruisisch Blauw, heel goed als op zichzelf staande boeken zou kunnen lezen. Het is echter een toevoeging van een behoorlijke meerwaarde, als je ook de vorige boeken hebt gelezen.

De opbouw van dit verhaal is wat sneller dan bij de voorgaande boeken, passend bij de situatie. Gunther zit klem en moet snel zijn om zich te bevrijden uit deze hachelijke toestand. Niet alleen het plot is belangrijk, maar ook de dialogen en de sfeerbeschrijving doen er toe en die zijn wederom prachtig. De toon van het boek voert je mee naar de dreigende sfeer van 1939 toen Duitsland op het punt stond om een oorlog uit te lokken en naar de koude oorlog van 1956.

De titel Pruisisch Blauw slaat op een kleurstof die ook wel Berlijns blauw wordt genoemd. Het kan echter ook gebruikt worden als medicijn tegen thallium vergiftiging. Een radioactief gif, waarmee de Oost-Duitse Stasi en de Russische KGB graag hun tegenstanders uitschakelden.

Al met al is ook Pruisisch Blauw weer een topthriller. Ik geef dit boek zondermeer 5 hartjes en ik kan het iedereen van harte aanraden.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Pruisisch Blauw - Philip Kerr

Bernie Gunther 12 - Pruisisch blauw

1  2  3  4  5

1956 Bernie Gunther is op de vlucht. Erich Mielke, hoofd van de Oost-Duitse Stasi, had hem opgedragen een kennis te vergiftigen, maar zijn geweten heeft het gewonnen van zijn missie. Nu moet hij Mielke telkens een stap voor zijn om in leven te blijven. De man die hem moet binnenbrengen is een ex-collega en Bernie moet automatisch denken aan de laatste klus die ze samen hebben geklaard. In 1939 werden ze door Reinhard Heydrich op Hitlers verblijf de Berghof ontboden om een moord op te lossen. Als de Führer erachter zou komen dat zijn huis een plaats delict was, zouden de consequenties levensgroot zijn. Hoewel er meerdere landen en zeventien jaar zitten tussen de moord in de Berghof en zijn huidige hachelijke situatie, leiden de twee situaties tot misschien wel Bernies vreemdste lotgevallen tot nu toe. Want Bernie zal moeten erkennen dat hij nog ongedane zaken heeft in zijn vaderland.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox