Recensie: Beren en Lúthien RECENSIE

Recensie: Beren en Lúthien - J.R.R. Tolkien

'Mijn Tinúviel trouwen, de schoonste maagd ter wereld, en een prins van de boselfen worden – wat een geringe gunst om te vragen voor een vreemdeling,' sprak Tinwelint. 'Daarom kan ik met recht gerust iets terugvragen. Niets groots is het, slechts een bewijs van uw hoogachting. Breng mij een Silmarel uit Melko's kroon, en op die dag zal Tinúviel u trouwen, indien zij wil.'

Beren en Lúthien vertelt de epische romance over de onsterfelijke elf Lúthien (soms ook Tinúviel genoemd) en haar geliefde Beren. Beren en Lúthien willen trouwen maar haar vader keurt hun huwelijk niet goed, tenzij Beren erin slaagt om een Silmarel te bemachtigen uit de kroon van de machtige Morgoth. Dit lijkt een onmogelijke missie, maar Beren is vastbesloten om zich te bewijzen...

J.R.R. Tolkien schreef het liefdesverhaal van Beren en Lúthien in 1916, vlak na de Eerste Wereldoorlog. Tolkien was naar huis gestuurd met loopgravenkoorts, nadat hij had gevochten in de Slag aan de Somme. Tolkien kreeg de inspiratie voor het verhaal tijdens een boswandeling, toen zijn vrouw Edith in een veld vol met bloemen ging dansen. Het werd uiteindelijk zo'n persoonlijk verhaal voor zijn vrouw en hem dat de namen 'Beren' en 'Lúthien' ook op hun grafzerken zijn gezet. Tolkien schreef meerdere versies van het verhaal maar een definitieve versie die hij zelf uitgaf kwam er niet.

Tolkiens zoon Christopher is al jaren de literair executeur van zijn vaders werk. Hij redigeert en publiceert onuitgegeven werken. In het voorwoord geeft Christopher Tolkien aan dat dit waarschijnlijk zijn laatste boek is in een lang reeks tekstbezorgingen omdat hij inmiddels zelf ook al 92 jaar oud is. Hij benadrukt dat het boek geen supplement is op de eerdere verhalen maar 'een poging om een verhaalelement uit een buitengewoon rijk, omvangrijk en complex oeuvre te lichten.' Hij wil namelijk laten zien hoe het element, het verhaal van Beren en Lúthien, zich heeft ontwikkeld in de loop der jaren.

Je moet bij dit boek dan ook geen compleet verhaal verwachten. Het bestaat uit allemaal korte stukken uit eerder uitgegeven werken van Tolkien. Sommige stukken zijn in proza, sommige in rijm. Telkens als er een nieuw stuk van het verhaal wordt verteld, leidt Christopher dat in met interessante uitleg over de context. Daarbij verwijst hij veel naar eerdere personages en verhalen in de wereld van Midden-Aarde.

Het boek is uitgegeven in een gebonden boek met een erg mooie omslag. Er zitten prachtige aquareltekeningen in van Alan Lee. Alan Lee heeft al eerder de In de Ban van de Ring van Tolkien geïllustreerd en hielp ook mee aan het ontwerp van de verfilmingen. De vertalers Niels van Eekelen en Renée Vink hadden een behoorlijke klus aan dit boek. Vooral de fragmenten op rijm zijn vast heel moeilijk geweest om goed te vertalen, maar dat is ze gelukt.

Beren en Lúthien is een interessant boek in een prachtige uitvoering. Voor wie een afgerond verhaal zoekt en nog niet bekend is met de andere werken van Tolkien is dit boek niet erg geschikt. Maar als je geïnteresseerd bent in de ontwikkeling van Beren en Lúthien's legende in de geschiedenis van Tolkiens Midden-Aarde is dit boek zeker een aanrader.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Beren en Lúthien - J.R.R. Tolkien

Beren en Lúthien

1  2  3  4  5

De epische romance tussen Beren en Lúthien die ten grondslag ligt aan de liefde tussen Aragorn en Arwen uit In de ban van de ring nu voor de eerste keer gepresenteerd als een volwaardig, op zichzelf staand verhaal

Het verhaal van Beren en Lúthien is een essentieel element in de evolutie van De Silmarillion, de mythes en legendes die stammen uit het begin van Midden-aarde. Tolkien schreef het verhaal een jaar nadat hij terugkeerde uit Frankrijk, waar hij eind 1916 vocht bij de Somme.

Centraal staat het lot dat de liefde van Beren en Lúthien overschaduwt: Beren is een sterfelijke man, Lúthien een onsterfelijke elf. Haar vader, een heerser binnen het elfenrijk, is het niet eens met de liefde en draagt Beren een onmogelijke taak op die hij moet volbrengen voordat hij met Lúthien zal mogen trouwen. Dit leidt tot de heroïsche poging van Beren en Lúthien om samen de gevaarlijkste van alle slechte wezens, Morgoth, De Zwarte Vijand, te beroven van een Silmaril.