Recensie: Aan jou de keuze RECENSIE

Recensie: Aan jou de keuze - Luc Deflo

‘Toen op de bovenverdieping een hels gekraak klonk en de harde klappen ophielden, hield hij instinctief de adem in. In het besef dat er geen tijd meer te verliezen was.
Het beest was losgebroken.’
(blz. 149)

Francesca D’Abruzzo is vermoord in haar luxebordeel. De politie sluit de omgeving hermetisch af. Inspecteur Peter Vergauwen is er zeker van: één van de vier aanwezigen op dat moment is de moordenaar. Vergauwen zal er alles aan doen om de moord op te lossen en het recht te laten zegevieren.

Luc Deflo staat bekend om zijn ijzersterke plots, mysterieuze personages en bloedstollende scènes. Mysterieuze personages zijn er volop in Aan jou de keuze. Een luxepaardje zint op wraak wanneer ze door haar minnaar wordt gedumpt voor een jonger exemplaar. Een sociaal geval komt aan zijn trekken door bij te klussen in ruil voor natura. Een verliefde vrijgezel wil een hoertje redden uit de prostitutie. Een gladde verkoper verwart zijn seksverslaving met een gooi naar de wereldtitel serieel vreemdgaan. Allemaal in een hermetisch afgesloten bordeel samen met een fanatieke inspecteur.

‘All human actions are motivated at their deepest level by one of two emotions - fear of love’ - Neale Donald Walsch

Het lijkt alsof niemand een motief heeft, maar jaloezie, angst en boosheid kunnen een mens rare dingen laten doen. Inspecteur Vergauwen weet hoe hij de verdachten tegen elkaar moet uitspelen, wat leidt tot spanning en geheime bondgenootschappen.

Deflo weet in 187 bladzijdes een slimme thriller te creëren, maar er ontbreken elementen. De personages zijn stereotypes. Ze reageren constant in lijn met hun karakter, waardoor hun gedrag niet verrassend overkomt op de lezer. Aan het begin van Aan jou de keuze worden veel lastige formele woorden gebruikt. Het past bij de personage waarover gesproken wordt, maar het haalt de snelheid uit het verhaal. Hierdoor is het lastig voor de lezer om in het verhaal te komen. Het grove en seksistische taalgebruik zal niet door elke lezer gewaardeerd worden. De schrijver is Vlaams en het boek is niet aanpast voor de Nederlandse markt. Het Vlaamse taalgebruik is niet storend, maar wel duidelijk te merken.

‘Arrogant wijf! Francesca probeerde nog verder achteruit te kruipen. De muur was kil. Onverzettelijk. Ze kon geen kant meer op. Er is niks aan de hand. Een bizarre nachtmerrie. De gedachte flitste door haar hoofd. Dadelijk zou ze wakker worden. Maar toen kwam de trap. Hard en gericht. Pal in haar onderbuik.’ (blz. 29)

Deflo kan scènes schrijven, alsof ze rechtstreeks uit een horrorfilm komen. De lezer tast een lange tijd in het duister over de dader. De perspectieven wisselen vaak, waardoor aan het begin soms teruggebladerd moet worden om te begrijpen over welk personage precies gesproken wordt. Later zorgt dit voor juist extra spanning. De lezer weet meer dan de andere personages, maar Deflo onthult pas aan het eind van het boek de belangrijke geheimen.  Aan jou de keuze grijpt je naar de keel. Het laat de lezer achter met een angstaanjagend gevoel, nog steeds nadenkend over het ijzingwekkende einde…

Dit was de Chicklit.nl recensie van Aan jou de keuze - Luc Deflo

Aan jou de keuze

1  2  3  4  5

Een luxepaardje zint op wraak wanneer ze door haar minnaar wordt gedumpt voor een jonger exemplaar. Een sociaal geval komt aan zijn trekken door bij te klussen in ruil voor natura. Een verliefde vrijgezel wil een hoertje redden uit de prostitutie. Een gladde verkoper verwart zijn seksverslaving met een gooi naar de wereldtitel serieel vreemdgaan.

De vier kruisen elkaars pad in het luxebordeel van Francesca D'Abruzzo, die deze speling van het lot niet overleeft. Er komt politie aan te pas. De vier worden aangehouden en de plaats delict wordt hermetisch afgesloten, want ervaren inspecteur Peter Vergauwen twijfelt er geen seconde aan: de moordenaar is een van hen. De kunst is om het te bewijzen. Want niemand heeft een motief.
    Of toch?