Recensie: De gloed van gedoofde sterren RECENSIE

Recensie: De gloed van gedoofde sterren - Kate Ling

Romantiek in een nieuwe wereld

Seren, Dom, Ezra en Mari zijn met hun Explorer 37 neergestort en in een nieuwe wereld terechtgekomen. Ze zijn ontsnapt aan Ventura, maar kunnen, zo lijkt het, hun leven niet enorm te verlengen. Gevangen op een eiland lijken ze hun einde tegemoet te lopen.

In De gloed van gedoofde sterren borduurt Kate Ling voort op het door haar beschreven verhaal in Eenzaam en extreem ver weg, het eerste boek uit de Ventura-saga. In het tweede deel keren de hoofdpersonages terug. Echter, hun toneel is veranderd. Zullen ze in dit deel de lezer kunnen overtuigen en bekoren?

Ling gunt de lezer geen korte samenvatting van het verhaal uit het eerdere deel. Ze start exact op de plaats waar ze de vorige keer gestopt is met schrijven en creëert een koude douche. Je krijgt geen tijd om te wennen. De vier jongeren bevinden zich op een soort eiland in een nieuwe wereld. In eerste instantie lijkt het een paradijs, maar al snel blijkt anders. De jongeren moeten het redden met de natuur en plaatsen zichzelf onbedoeld in gevaarlijke situaties. De voor de aardbewoner normale situaties, zoals het opkomen en dalen van de zon of het getij van de zee, worden door de jongeren als uniek en nieuw ervaren. Wanneer ze op onderzoek uitgaan, komen ze in aanraking met koraal. Erza en Seren worden geraakt, waarbij ze levensbedreigend ziek worden. Dom en Mari doen er alles aan hun vrienden te redden.

Zo beschreven lijkt het eerste deel uit De gloed van gedoofde sterren zeer aantrekkelijk. Het lijkt avontuurlijk, spannend en zeker niet saai. Echter, één groot element gooit roet in het eten. Ling werkt de opbloeiende liefde tussen Seren en Dom zo gedetailleerd uit dat het de overhand dreigt te krijgen. Waar in het eerste deel de nieuwe, andere wereld met alle problemen die erbij hoorden uitgediept werden, wordt dat hier vergeten. Regelmatig lijkt slechts de liefde van de twee pubers op de voorgrond te staan. Waar dit in eerste instantie aantrekkelijk gebracht wordt – zoetsappig en uiterst aantrekkelijk – slaat het op een gegeven moment om in ordinaire seksscenes die het verhaal eerder onderuit halen dan ophemelen.

Dit werkt door in de rest van het verhaal. Wanneer de jongeren bedenken dat ze het niet zullen overleven op het eiland, gaan ze op zoek naar de bewoonde wereld. Daar ontdekken ze dat ze niet de enige levende wezens zijn. Een aantrekkelijk vervolg zet in. Helaas heeft ook hier het liefdesverhaal van Lint grote invloed. Waar de lezer snakt naar beschrijvingen van de levens van de jongeren en het contact met de andere levenden, valt dit naar de achtergrond door de zoenfragmenten, de overspelscenes en de liefdesuitingen. Jammer, want de rest van het verhaal biedt voldoende ingrediënten om op zichzelf al interessant te zijn.

Door alle plotwendingen, spanningselementen en open plaatsen in De gloed van gedoofde sterren blijft het verhaal aantrekkelijk. De bij vlagen sterke beschrijvingen van de onbekende wereld voor de jongeren zetten de lezer zelf in een nieuwe wereld en de goed uitgewerkte dialogen zorgen voor een filmisch geheel. Jammer dat Ling juist díe ingrediënten niet verder uit heeft gewerkt. Wellicht iets voor het derde deel van de saga?

Dit was de Chicklit.nl recensie van De gloed van gedoofde sterren - Kate Ling

ventura saga - Ventura-saga II: De gloed van gedoofde sterren

Kate Ling

1 september 2017

ISBN 9789048828845
    Uitgever Moon
    376 pagina's

Moon

Young Adult

1  2  3  4  5

De bemanning van ruimteschip Ventura omvat meerdere generaties en is op weg naar de dichtstbijzijnde bewoonbare planeet. Seren, Dom, Mariana en Ezra werden aan boord geboren, maar zouden ook de eindbestemming nooit bereiken. Ze besloten hun lot in eigen hand te nemen en met gevaar voor eigen leven vluchtten ze naar een prachtige, verlaten planeet. De planeet heeft veel geheimen. Het ontrafelen van deze geheimen zou de sleutel kunnen zijn tot overleven, maar tegen welke prijs?