Recensie: Het zomerhuis RECENSIE

Recensie: Het zomerhuis - Ann Brashares

Ray en Sasha delen hun hele leven al hetzelfde bed, maar hebben elkaar nog nooit ontmoet. Dat gaat lastig als beide families elkaar niet tegen willen komen. Hoe de familie in elkaar steekt, is moeilijk te begrijpen. Robert en Lila waren ooit getrouwd en kregen drie dochters. Kort na de geboorte van hun derde dochter zijn ze met ruzie uit elkaar gegaan. Robert kreeg samen met zijn nieuwe vrouw een dochter: Sasha. Lila kreeg later samen met haar nieuwe man een zoon: Ray. Het vakantiehuis is – naast de gezamenlijke dochters – het enige dat de twee families delen. Om de week verblijven ze in het huis. Tot oudste dochter Emma en haar vriendje Jamie zich verloven en een verlovingsfeestje houden, waar beide kanten van de familie voor uitgenodigd zijn...

Ann Brashares heeft al verschillende boeken op haar naam staan, waaronder de boekenserie 4 vriendinnen, 1 spijkerbroek. Ook in Het zomerhuis hebben meerdere personages een hoofdrol. Hoewel de flaptekst de indruk wekt dat het verhaal draait rond Ray en Sasha, blijkt dit in werkelijkheid niet zo te zijn. Er is een continue wisseling van perspectieven. De ene keer is de oudste zus Emma aan het woord, terwijl na de volgende witregel de tweede dochter Quinn gevolgd wordt. Gelukkig is het bij iedere nieuwe perspectiefverandering duidelijk wie er aan het woord is.

Toch is het niet altijd duidelijk waar en wanneer de personages zich bevinden. Het zomerhuis is de ene week bezet door Robert en zijn gezin, terwijl Lila er de week erna woont. Het is helaas onduidelijk hoeveel tijd er verstrijkt per witregel of bij de overgang naar een nieuw hoofdstuk. De ene keer is het een dag en de andere keer is het een week. Dit schept verwarring. Ook is er soms verwarring over waar de personages zijn. De ene keer zijn de personages in het zomerhuis en bij de volgende witregel denk je dat ze er nog steeds zijn, maar dan blijken ze in een ander huis in New York te zijn. Het schept veel verwarring dat dit telkens verandert en dat de tijdseenheid per witregel niet consequent verandert.

Hoewel je de familiestamboom eerst uit je hoofd moet leren en pas daarna de personages uit elkaar kunt houden, zijn de personages goed op elkaar afgestemd. Daarnaast is iedereen onderscheidend en wordt ieder personage gekarakteriseerd door zijn of haar eigenschappen. Iedereen draagt een steentje bij aan de plot, zorgt voor eigen plotwisselingen en tilt elkaar naar een hoger niveau. Een sterk punt van Het zomerhuis is daarom de plot op zich. Het is onbekend waar het verhaal naartoe gaat, waardoor de plotwendingen onverwacht zijn. Brashares heeft de plot zo sterk neergezet dat je de nervositeit naar het verlovingsfeest voelt stijgen, met de overtreffende spanning op het moment suprême. Het is huiveringwekkend als de twee families tegenover elkaar komen te staan en het is ontzettend knap van Brashares dat de nagelbijtende lezer deze botsing voelt.

Kortom: Het zomerhuis is een boek met een sterk plot. Het heeft een continue wisseling van perspectieven, maar hierbij blijft het duidelijk wie er aan het woord is. Helaas is het niet altijd duidelijk waar en wanneer de personages zich bevinden. Echter neemt dit niet weg dat Brashares een geniaal verhaal geschreven heeft!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het zomerhuis - Ann Brashares

Het zomerhuis

1  2  3  4  5

Sinds hun geboorte delen Sasha en Ray drie halfzussen, een zomerhuis en één slaapkamer. Sasha’s vader was ooit getrouwd met Rays moeder, maar sinds hun scheiding ontlopen ze elkaar. In hun zomerhuis komen ze nu met hun nieuwe gezinnen, maar nooit tegelijk. Zo komt het dat Ray en Sasha in hetzelfde bed slapen, zonder elkaar ooit ontmoet te hebben. Toch intrigeert die andere kant van de familie.

Door een onverwachte ontmoeting, een explosief familiefeest en een lang verzwegen geheim wordt alles op zijn kop gezet. Kan er uit deze chaos ook iets moois ontstaan?