Recensie: De beproevingen van Apollo 2 - De duistere voorspelling RECENSIE

Recensie: De beproevingen van Apollo 2 - De duistere voorspelling​ - Rick Riordan

Rick Riordan is natuurlijk bekend van de Percy Jackson en de Olympiërs serie, maar heeft naast deze serie nog een twintigtal andere boeken geschreven zoals De avonturen van de familie Kane of Magnus Chase en de goden van Asgard. Vijftien jaar lang heeft Riordan als docent Engels en geschiedenis gewerkt op verschillende scholen in San Francisco en Texas.
Gedurende zijn loopbaan als docent begon hij met het schrijven van mysteries voor volwassenen. Later is hij overgestapt op het schrijven van fictie voor kinderen toen hij Percy Jackson de bliksemdief schreef als verhaaltje voor het slapengaan voor zijn oudste zoon. Ondertussen schrijft Riordan fulltime en zijn de rechten van zijn boeken verkocht aan meer dan 37 landen.

De duistere voorspelling is het tweede boek in De beproevingen van Apollo serie en gaat verder waar Het verborgen orakel stopte:

Nadat Apollo, in sterfelijke gedaante van Lester Papadopoulos, samen met Meg McCaffrey in het Heilige Bos van Dodona ontdekt heeft dat keizer Nero samen met twee andere keizers een Triumviraat (drie eenheid) heeft gevormd om de macht over te nemen, gaat hij op pad naar het volgende orakel: 'de grot van Trophonios'. Tijdens het vervullen van zijn queeste hoopt Meg terug te vinden. Wederom is het hard werken voor Apollo om het orakel te vinden en om 'de nieuwe Hercules' te verdrijven. Wanneer hij eindelijk zijn orakel krijgt, blijkt dat zijn queeste nog niet voltooid is en hij nog op zoek moet gaan naar de derde spil in het Triumviraat.

Waar Het verborgen orakel een boek was, waar je goed je aandacht bij moest houden, leest De duistere voorspelling een stuk makkelijker. Misschien komt dit omdat het verhaal verder gaat waar het andere verhaal gestopt was en je dus al min of meer 'in' het verhaal zit. Het is dan ook aan te raden om eerst Het verborgen orakel te lezen voor je aan De duistere voorspelling begint.

Wat in het vorige deel soms afleidend was, was dat er vrij veel begrippen en 'vreemde' woorden in het verhaal voorkwamen. In dit tweede deel van de Apollo serie leek dit wat minder het geval of bleek uit de context duidelijker wat er bedoeld werd, waardoor je niet direct de begrippenlijst erbij hoefde te pakken.

Riordan weet met zijn beeldende schrijfstijl, een vleugje humor en zijn moderne draai aan de Griekse mythologie een meeslepend en spannend verhaal te creëren wat geen moment verveelt. Steeds blijf je geboeid en benieuwd naar hoe het verhaal verder zal gaan. Het enige wat voorspelbaar is aan het verhaal, is dat het altijd goed komt en er altijd wel iemand is die Apollo te hulp schiet op momenten dat het nodig is. Dit is echter niet storend of ongeloofwaardig, maar past bij het thema van het boek en zorgt ervoor dat je je goed voelt.
De beproevingen van Apollo 2 - De duistere voorspelling​  is een erg leuk boek om te lezen wanneer je houd van mythologie en fantasie of misschien wel meer te weten wilt komen over de Griekse mythologie maar ook over een stukje geschiedenis van de Romeinse keizers.

Ik ben erg benieuwd naar het derde en laatste deel uit de serie dat in de VS uit zal komen in mei 2018, nog even wachten dus...

Dit was de Chicklit.nl recensie van De beproevingen van Apollo 2 - De duistere voorspelling​ - Rick Riordan

De beproevingen van Apollo 2 - De duistere voorspelling

1  2  3  4  5

Zeus heeft zijn zoon Apollo – de god van de zon, muziek en poëzie – gestraft door hem als puistige tiener genaamd Lester naar de aarde te gooien. De enige manier waarop Apollo zijn plek op de Olympus terug kan verdienen is door de orakels te herstellen. Wat beïnvloedt de orakels en hoe kan Apollo ook maar iets doen zonder zijn goddelijke krachten? Na een reeks gevaarlijke – en een beetje gênante – beproevingen in Kamp Halfbloed moet Apollo nu de relatieve veiligheid van het kamp verlaten voor een reis door Noord-Amerika, op zoek naar antwoorden. Hij mist dan wel zijn goddelijke krachten, maar sluit onderweg nieuwe vriendschappen met bekende helden.