Recensie: De lessen RECENSIE

Recensie: De lessen - Michela Murgia

De 38-jarige Eleonora is actrice en lerares in levenskunst. Ze helpt jonge talenten te floreren in hun sociale en persoonlijke levenssfeer door ze te leren hoe ze zich moeten opstellen tegenover anderen, naar kunst moeten kijken een gesprek moeten voeren en zich moeten kleden. Op een avond ontmoet ze Chirú, een 18-jarige violist, die haar vraagt om zijn maestra te zijn. Eleonora twijfelt. Na wat er met haar vorige pupil is gebeurd, wil ze eigenlijk geen leerlingen meer aannemen. Toch stemt ze in, want de aantrekkingskracht is enorm. De twee beginnen een bijzondere relatie, balancerend tussen begeerte, vriendschap, professionele afstand en een soort moederlijke liefde.

Het personage van Eleonora staat centraal in het verhaal. Naast haar romance met Chirú, beschrijft De lessen ook haar andere relaties met de mensen om haar heen. Aan de hand van het heden blikt Eleonora terug op contacten uit het verleden, zoals haar slechte verhouding met haar vader, haar moeizame band met haar moeder, haar betrekkingen met haar voormalige leerlingen en haar stukgelopen affaires. Hierdoor leer je Eleonora heel goed kennen, wat ironisch is, omdat de actrice in het plot juist wordt afgeschilderd als een tamelijk gesloten vrouw.

De lessen is een bijzondere boek. Er zijn niet veel romans die draaien om een verhouding tussen een vrouw van middelbare leeftijd en een jongen die nog half in de pubertijd zit. Meestal is het andersom. Bovendien hebben Eleonora en Chirú omgekeerde genderrollen. Eleonora is weliswaar opgevoed door een dominante vader en, later, begeleid door een mannelijke mentor, maar daar ligt niet de focus op; in het hier en nu is zij juist degene met de levenservaring, mensenkennis, en ouderlijke wijsheid, terwijl er voor hem, Chirú, nog heel veel te leren valt. Wat het boek ook speciaal maakt is de diepe en complexe aard van de relaties tussen de personages die erin voorkomen.

De schrijfstijl van Michela Murgia is bewonderenswaardig. De gevoelens, ervaringen en wijsheden van Eleonora zijn mooi onder woorden gebracht. Daarbij maakt de schrijfster veel gebruik van beeldspraakelementen, zoals metaforen en vergelijkingen, die spot on zijn. Ook verwijst ze naar passende gedichten, muzikale composities en theaterstukken om haar boodschap over te brengen. Over elke zin is diep nagedacht. Daardoor wordt je als lezer ook geprikkeld om na te denken, met name over hoe mensen elkaar behandelen, met elkaar omgaan, hoe ze bepaalde indrukken proberen te wekken, over sociaal gedrag en machtsverhoudingen.

De lessen van Michela Murgia is een uniek en mooi geschreven boekje. Het verwoordt op een zorgvuldige manier het levensverhaal van een geharde vrouw die haar kennis over de kunst van het leven probeert over te brengen op een nog onbevangen jongeman. Als je van actie en spanning houdt, is het plot van dit boek misschien iets te saai voor je. Er gebeurt niet heel veel. Wel geeft het verhaal je een bijzonder perspectief op sociale omgangsvormen en veel interessante stof om over na te denken. De roman is daarom perfect voor een slow reading op een regenachtige herfstavond.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De lessen - Michela Murgia

De lessen

1  2  3  4  5

De 38-jarige Eleonora is actrice. En ze is lerares in levenskunst. Ze leert jonge mensen hoe ze zich moeten kleden, hoe ze een gesprek voeren, hoe ze naar kunst moeten kijken, hoe ze muziek, elegantie, goed eten moeten waarderen. En ze laat ze zien dat het loont buiten de gebaande paden te denken en verder te kijken dan alleen naar de oppervlakte. Het contact met haar leerlingen wordt nooit al te persoonlijk, totdat ze de 18-jarige Chirù als leerling aanneemt. Chirù is een talentvolle conservatoriumstudent viool. Hij zuigt alles op wat Eleonora aan ervaring en kennis heeft, alles is nieuw voor hem. Door zijn onuitputtelijke energie herontdekt Eleonora op haar beurt hoe het ook alweer is om nieuwe emoties te voelen. Maar hun groeiende intimiteit leidt ook tot toenemende wederzijdse afhankelijkheid, en daardoor tot manipulatie en emotionele chantage. Om dat te doorbreken begint Eleonora een verhouding met een man van haar eigen leeftijd. Maar dat heeft consequenties die zij niet had kunnen voorzien.