Recensie: Geachte Mr. Knightley RECENSIE

Recensie: Geachte Mr. Knightley - Katherine Reay ​

Alles begint met de studiebeurs die Samantha Moore krijgt aangeboden. Hieraan zit namelijk een voorwaarde verbonden: ze moet haar hele studietijd ene Mr. Knightley op de hoogte houden van haar vorderingen. Wat schrijven betreft geen uitdaging voor Sam, die ervan droomt journalist te worden. Maar iemand toelaten in haar leven vraagt wel wat van haar, zelfs al is het een anonieme weldoener die toch nooit terugschrijft. Sam zwerft namelijk haar hele leven al van pleeggezin naar pleeggezin en heeft weinig vertrouwen in haar eigen toekomst. Haar beste vrienden zijn de personages uit de boeken van Jane Austen, de Brontë-zussen en andere klassiekers. Maar dankzij het schrijven aan de mysterieuze Mr. Knightley leert Sam zich langzaam open te stellen voor de wereld buiten haar geliefde boeken.

Net als haar hoofdpersoon Sam is Katherine Reay al haar hele leven dol op de werken van Jane Austen en haar tijdgenoten. En dat is te merken in haar debuutroman Geachte Mr. Knightley. Voor de kenners laat de titel dat natuurlijk meteen zien: George Knightley is een personage uit Austens Emma. Maar er is meer, veel meer dan dat terug te vinden in dit boek. Er wordt veelvuldig gequoot uit de boeken van Austen en de Brontë-zussen (onder meer Jane Eyre), maar ook uit bijvoorbeeld De graaf van Montecristo. Reay verwerkt al haar kennis knap in haar verhaal. Naast letterlijke quotes gebruikt ze ook de karaktereigenschappen van personages uit de boeken om een punt te maken. Zo krijgt Sam voorafgaand aan een date de tip wat Marianne toe te voegen aan haar Elinor... Grappige verwijzingen voor kenners.

Reay veronderstelt wel enige voorkennis bij haar lezers. Anders heb je namelijk geen idee wie bijvoorbeeld die Elizabeth Bennet is die regelmatig door Sam wordt gequoot. Of hoe ze zich voelt als ze zich een Charlotte Lucas voelt. Voor alle Austen-fans is Geachte Mr. Knightley hiermee puur leesgenot. Degenen die niet tot deze categorie behoren, zullen zo nu en dan verbaasd hun wenkbrauwen optrekken. Want wie is nu weer John Willoughby, of kolonel Brandon? Gelukkig kom je ook al een heel eind als je alleen de films gezien hebt (en welke chicklit-liefhebber heeft dat nu niet?).

Maar er is veel meer te genieten aan Geachte Mr. Knightley dan alleen de verwijzingen naar allerlei geliefde boeken. Reay is namelijk een vlotte schrijver, die veel aandacht heeft besteed aan het vertellen van haar verhaal. Eerlijk is eerlijk, het boek moet wel even op gang komen. Sam vertelt namelijk zelf haar verhaal door middel van brieven aan haar weldoener Mr. Knightley. En zoals altijd in het eerste contact met een onbekende, gaat dit een beetje onwennig. Ook omdat Sam nogal afstandelijk is in relaties, wat meteen een belangrijk thema is van het boek. Maar met het toenemen van het aantal brieven komt het verhaal op gang en voor je het weet, heb je als lezer de laatste pagina bereikt.

Het is knap werk hoe Reay haar hoofdpersonage zich laat ontwikkelen door het boek heen. Dat blijkt niet alleen uit de schrijfstijl die op gang moet komen met Sams wennen aan het schrijven van de brieven. Ook het aanhalen van de boeken van Austen en haar tijdgenoten speelt hierin een belangrijke rol. Aan het begin van Geachte Mr. Knightley volgt het ene citaat razendsnel op de volgende verwijzing naar Lizzy Bennet. Sam leeft zelfs zo in de wereld van haar boeken, dat het eerst niet eens duidelijk is of je nu een boek leest dat in het heden of toch in het verleden speelt. Maar naarmate het verhaal vordert, is er tussen de citaten door steeds meer ruimte voor Sam.

Dit alles maakt van Geachte Mr. Knightley een van de originelere chicklits van de laatste tijd. Sam is een hoofdpersoon om van te houden, en voor wie je een oprecht een happy end hoopt. Daarnaast zit er heel veel liefde in het boek. Natuurlijk romantische liefde, maar ook de liefde tussen familieleden en vrienden. Misschien een tikje zoetsappig hier en daar, maar met Sams levensverhaal in je achterhoofd, vergeef je haar die snottermomenten meteen. En Reay heeft ook nog een vleugje mysterie toegevoegd – want wie is toch die Mr. Knightley bij wie Sam haar hele hart uitstort? Al met al dus een heerlijk debuut van een prima schrijver. Deze dame gaan we in de gaten houden!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Geachte Mr. Knightley - Katherine Reay ​

Geachte Mr. Knightley

1  2  3  4  5

De slimme twintiger Samantha Moore is opgegroeid in een weeshuis en heeft niets voor zichzelf. Studeren is een oude droom die ze allang heeft opgegeven en ze slijt haar dagen achter de toonbank bij een Starbucks. Ze weet dan ook niet wat haar overkomt als een stichting haar een studiebeurs aanbiedt. Het enige wat van haar wordt verwacht, is dat ze de mysterieuze oprichter van de stichting op de hoogte houdt van haar vorderingen. Hoewel Sam bindingsangst heeft, mensen doorgaans uit de weg gaat en vlucht in het citeren van Jane Austen-romans als iemand te dichtbij komt, voelt ze zich vreemd vrij in haar brieven aan deze Mr. Knightley, die ze nog nooit heeft ontmoet... Of toch wel?