Recensie: Uitverkoren RECENSIE

Recensie: Uitverkoren - Linda Jansma

''Ze had niet gelogen tegen Harry dat ze moe was. Ze was gewend aan korte nachten die gevuld waren met nachtmerries – die na de dood van Remi geïntensiveerd waren – maar de laatste paar dagen sliep ze haast helemaal niet. En dat begon ze nu te voelen. Dat was misschien ook wel de reden dat alles niet meer zo helder zag; over de zaak." – p. 302

Er is een moord gepleegd op het centraal station. Jules en haar team gaan direct op onderzoek uit, maar schieten niet veel op. Totdat Harry zich ermee gaat bemoeien, hij ontdekt dat het om een sekte gaat en er komt een beetje vaart in het onderzoek van Jules. Toch blijft het moeilijk om meer te weten te komen over Elijah en zijn sekte. Maar na een bezoekje aan de kazerne, waar de sekte verblijft, bekruipt Jules een slecht gevoel die ze maar niet van zich af kan schudden. Waar kent ze Elijah van?

Uitverkoren is het tweede deel in de Cirkel van het Kwaad-serie van Linda Jansma. Haar eerste boek was bloedstollend spannend, dus daardoor zijn de verwachtingen ook voor dit deel hoog. Ik kan zeker zeggen dat ze de verwachtingen van de lezer waar maakt! Wat een goed verhaal heeft ze weer neergezet met Uitverkoren.

In het begin van Uitverkoren wordt er aardig wat herhaald uit het vorige boek Schaduwkinderen. Handig natuurlijk als je het eerste boek een tijdje geleden hebt gelezen. Dan ben je weer helemaal op de hoogte van het verhaal, maar als je de boeken achter elkaar leest kan het een beetje storend zijn.

In Uitverkoren lees je vanuit een paar verschillende perspectieven. Zoals we gewend zijn is dit vanuit Jules en Harry, maar ook vanuit leden van de sekte! Hierdoor kom je veel meer te weten over deze sekte: welke regels gelden, welke straffen ten uitvoer gelegd kunnen worden, hoe het eraan toe gaat binnen de sekte en wie het hoogst in rang zijn. Hierdoor ga je mee de diepte in en het verhaal wordt steeds intrigerender!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het fijner vond om over dit onderwerp, de sekte, te lezen dan over het vorige onderwerp, de terroristen en kinderen. Bij Schaduwkinderen heb ik het boek namelijk een stuk vaker aan de kant gelegd omdat het onderwerp zo heftig was. Dan moest ik echt even bijkomen om veder te kunnen lezen. Bij Uitverkoren had ik dat totaal niet! Ik wilde gewoon door blijven lezen en was benieuwd hoe alles nou precies in elkaar stak!

De zaak en het privéleven van Jules is op een prachtige manier met elkaar verweven. Je vraagt je steeds af wat het met elkaar te maken heeft, maar Linda Jansma houdt je heerlijk in spanning. Uitverkoren is bloedstollend spannend en je zit echt aldoor op het puntje van je stoel, je moet gewoon weten hoe alles in elkaar steekt! Vanaf het eerste moment wordt je aandacht gegrepen en die wordt niet meer losgelaten!

Je merkt echt dat Linda Jansma weet waar ze over schrijft. Alles klopt gewoon precies en dat komt ook gewoon door hele kleine dingen. Zoals het feit dat Jules een requisitoir voordraagt, hoe zij het verhaal in de rechtbank vertelt en welke straffen zij eist. Erg knap gedaan! Dit maakt het verhaal heel erg realistisch en overtuigend. Het kan allemaal waargebeurd zijn!

Wederom heeft Linda Jansma een ijzersterke en bloedstollende thriller neergezet met Uitverkoren! Je komt steeds meer te weten over Jules en haar verleden, maar nog net niet genoeg om te bedenken wat er precies gebeurd is. Daarvoor zullen we toch echt moeten wachten op het volgende deel en die kan mij niet snel genoeg komen! Deze serie is een toppertje onder de thrillers!

Dit was de Chicklit.nl recensie van Uitverkoren - Linda Jansma.

Cirkel van het kwaad 2 - Uitverkoren

1  2  3  4  5

Twintig jaar geleden werd de vader van Jules Declerck vermoord door haar broer. Jules weet niet waarom. Terwijl Jules blijft zoeken naar antwoorden, krijgt ze als officier van justitie te maken met twee sterfgevallen, die leiden naar een sekte. Voor ze het door heeft is Jules in de greep van de charismatische sekteleider die meer over haar verleden weet dan hij loslaat...