Recensie: Ons Hart RECENSIE

Recensie: Ons Hart - Pedro Brugada

De subtitel van Ons Hart luidt: gebruiksaanwijzing en onderhoudsboekje. Maar Pedro Brugada heeft, samen met wetenschapsauteur Marc Geenen, met dit lijvige werk wel meer afgeleverd dan een 'boekje'! Een kleine 300 pagina's zijn volgeschreven met werkelijk alles wat je over het hart wilt weten. Het is hen gelukt om compleet te zijn, volledig te zijn. Maar belangrijker nog: het is hen ook gelukt om best ingewikkelde materie in begrijpelijke taal neer te pennen. Dat verdient een compliment.

Dit boek kenmerkt zich verder door overzichtelijkheid. Een redelijk groot lettertype, duidelijke tekeningen, titels en tussenpagina's in felrood (tja, welke kleur had men ook anders moeten kiezen?), een handige inhoudsopgave en aan het einde een verklarende woordenlijst.

Leuk is dat Ons Hart opent met het levensverhaal van hartspecialist Pedro Brugada. Het is een sterke opening van dit boek omdat je de mens achter de schrijver en arts leert kennen, zodat hij meer wordt dan alleen een 'witte jas'. En er zijn nog meer dingen leuk aan dit boek. Je zou het misschien niet verwachten in een boek van een arts over hartproblematiek, maar de teksten zijn doorspekt met de nodige humor. In het begin wordt het echt gebracht alsof je als lezer een klant bent die een nieuwe stofzuiger heeft aangeschaft. Er wordt gesproken over 'hartnekkige' misverstanden. En niet-rokers zijn volgens deze heren sexyer en beter tussen de lakens. Maar vergis je niet: er worden ook veel serieuze tips gegeven en ernstige onderwerpen aangesneden. De schrijfstijl blijft echter overal toegankelijk: het is helder en begrijpelijk en de tips zijn praktisch van aard. Na het lezen van dit boek heb je meer kennis over het hart, over hoe je het wel of niet gezond houdt, maar ook bijvoorbeeld over hoe je de communicatie met je arts kunt verbeteren. Fijn is dat de tips niet moraliserend of betuttelend zijn, ze worden je zonder zwaaiend vingertje aangereikt.

Qua doelgroep is dit boek eigenlijk voor iedereen die interesse heeft in gezondheid. De lezer hoeft geen hartklachten te hebben om iets aan dit boek te hebben. Natuurlijk staat er veel in over diverse hartkwalen en wat er aan te doen is. Maar Pedro Brugada en Marc Geenen hebben zich ook gericht op lezers die – gelukkig! – niets aan het hart mankeren en dat ook graag zo willen houden. Voorkomen is tenslotte beter dan genezen, om er maar eens een cliché tegenaan te gooien. Voor deze lezers zijn er heel veel tips in dit boek te vinden. De schrijvers hebben zich echter niet alleen op de gewone lezer gericht, maar ook op beleidsmakers. Ook voor hen zijn er vele suggesties te vinden in Ons Hart.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Ons Hart - Pedro Brugada.

Ons hart

1  2  3  4  5

Het hart is een verbluffende machine, maar wel één die permanente dwangarbeid levert. De eigenaar moet zijn motor dan ook verzorgen en af en toe een groot onderhoud plegen. Topdokter Pedro Brugada beschrijft in dit boek de ingenieuze manier waarop het hart werkt en zoomt ook in op de foutmeldingen. Wat kan er mislopen met het hart? Hoe merk je dat? En wat kun je eraan doen? Het boek rekent ook af met een aantal cultuurhistorische mythes over het hart. Zo kan een hart wel degelijk breken door liefdesverdriet.