Recensie: Dons RECENSIE

Recensie: Dons - Diverse auteurs waaronder Wim Spijkers

Dons is een 18+ verhalenbundel met zestien erotische verhalen geschreven door bekende Nederlandse en Vlaamse auteurs. Alle verhalen zijn verschenen in OH! Magazine en verkozen tot ‘het neusje van de zalm’ wat betreft de Laaglandse erotiek. Bekende namen zoals Wim Spijkers, Saskia Noort, Ronald Giphart en Susan Smit hebben hun bijdrage kunnen leveren aan deze bundel. Elk verhaal is gemiddeld twintig bladzijden lang en er is in de bundel gezorgd voor veel variëteit aan verhalen, zodat het niet eentonig wordt.

Het lastige aan een verhalenbundel recenseren is meteen de kracht van een verhalenbundel op zich: ieder verhaal is anders. Het grote voordeel hieraan is dat je ‘even snel’ een verhaal leest (in dit geval voor het slapengaan?) en dat een verhaal ook zo voorbij is als het je niet aanstaat. Toch maakt dit voor een volledige recensie van de bundel knap lastig. De verhalen in deze bundel zijn van wisselende kwaliteit. Ruim de helft is goed geschreven en goed te volgen, maar een aantal verhalen waren erg ver gezocht of werden erg sloom verteld. Dit is, zelfs voor een verhaaltje van twintig bladzijden, een enorme domper. Een kort verhaal hoort vanaf de eerste zin te pakken, zodat de moed om door te lezen blijft stromen. Dit was dus bij niet alle verhalen het geval, maar het overgrote deel was goed te lezen en was uniek genoeg om te onthouden aan het einde van Dons.

Als het op de erotiek aankomt, is er voor iedereen wat wils. Er is gedacht aan de hetero- en lesbische fantasie en verhalen gaan van ‘erg toegankelijk’ naar ‘hier is wel wat inlevingsvermogen voor nodig’. Dat is niet erg, want dat houdt de lezer op de been en voorkomt verveling bij de lezer. Het mooiste aan deze bundel is dat ieder verhaal uniek genoeg is om te blijven hangen, maar toch één ding gemeen heeft met de rest: ze zijn allemaal heel erg pikant. Gelukkig maar, want Dons wordt omschreven als een bundel met de beste erotische verhalen van Nederlandse en Vlaamse bodem. Het viel natuurlijk erg tegen als dit allemaal heel mak was. Dit boek is daardoor niet een van de eerste erotische verhalen die je op zal pakken als ‘beginneling’ in dit genre, maar aan de andere kant is het wel meteen een sprong in het diepe. Als je dit boek hebt gelezen, is de toon in ieder geval goed gezet.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Dons - Diverse auteurs waaronder Wim Spijkers

Dons

1  2  3  4  5

Erotiek is van alle tijden, erotische verhalen ook. Gelukkig is het inmiddels al lang geen genre meer dat onder de toonbank verkocht wordt en achter gesloten gordijnen wordt gelezen. In Dons zijn de beste erotische verhalen uit Oh magazine verzameld, geschreven door de fine fleur van de Nederlandse en Vlaamse literatuur.

Met bijdragen van Saskia Noort, Ronald Giphart, Nikkie Van Lierop, Thomas Heerma van Voss, Yasmine Allas, Heleen Debruyne, Susan Smit, Ivo Victoria, Katrijn Van Bouwel, Philip Huff, Alma Mathijsen, Gustaaf Peek, Manon Uphoff, Hagar Peeters, Stella Bergsma en Özcan Akyol.