Recensie: Bevroren dromen RECENSIE

Recensie: Bevroren dromen - Anthony Doerr

Als je het licht niet kunt zien van auteur Anthony Doerr is een bestseller en winnaar van de Pulitzer prijs in 2015. Echter, vóór dit boek bracht Anthony een ander boek uit, genaamd Bevroren dromen. Na het succes van Als je het licht niet kunt zien is Bevroren dromen opnieuw uitgebracht. In dit verhaal volgen we David Winkler. Vanaf kleins af aan heeft David veel dromen. Sommige dromen zijn bijzonder, dit zijn namelijk gebeurtenissen die in de toekomst gaan gebeuren. Jaren gaan voorbij en David settelt zich met Sandy. Samen krijgen ze dochter Grace en vormen ze een gelukkig gezinnetje. Maar dan komen de dromen van David terug en hij droomt dat Grace zal verdrinken. In de hoop het lot van Grace te veranderen verlaat hij zijn gezin en bouwt op St. Vincent een nieuw bestaan op. Echter, ieder moment van de dag vraagt David zich af of Grace nog in leven is of niet.

Als groot fan van Als je het licht niet kunt zien was ik razend benieuwd naar Bevroren dromen. De verwachtingen waren hoog. Zo hoopte ik als lezer weer op een ijzersterk plot, gedetailleerde beschrijvingen en een mooie spanningsopbouw. Bevroren dromen voldoet niet aan de verwachtingen en verdient daarbij 3 sterren. Je zou bijna niet zeggen dat dit boek ook van Anthony Doerr is, zo anders is dit werk. Zoals te lezen is in de inleiding gaat het boek over David Winkler, de dromen die hij heeft en hoe dit zijn leven beïnvloedt. In mijn ogen een ijzersterk plot, waarmee een mooie basis wordt gelegd voor een interessant verhaal. Dit klopt ook. We volgen David in de huidige tijd en in het verleden. Dit geeft een extra dimensie aan het verhaal en zorgt voor een duidelijke structuur. Continu wordt er geschakeld en we komen te weten hoe David en Sandy bij elkaar komen, hoe hij is weggegaan, wat hij in de tussenliggende jaren heeft gedaan. Verder in het boek worden de hoofdstukken in de huidige tijd steeds groter en komen we er vooral achter hoe het verhaal verder gaat na alles wat er in het verleden is gebeurd. Het verhaal op zich is ijzersterk, al is het einde wat abrupt en laat Anthony Doerr zeker kansen liggen om dit verhaal echt af te sluiten. Een open einde of gesloten einde, beide opties zijn mogelijk maar dit einde was het gewoon allebei net niet. Het was gewoon wat vaag.

De gedetailleerde beschrijvingen, net zoals in het andere boek van deze auteur, waren zeker aanwezig. Echter, deze beschrijvingen waren wel zo uitgebreid en gedetailleerd, dat ze afleidden van het verhaal. Zat je als lezer net helemaal in een spannend moment, werd je 'eruit getrokken' om vervolgens een stuk tekst te lezen over sneeuwkristallen of over natuur. Deze namen in het boek veel te veel ruimte in en hadden soms bijna de overhand. Zo was de vooruitgang in het verhaal traag en hield het boek moeilijk de aandacht vast. Minder van dit soort natuur beschrijvingen hadden ervoor gezorgd dat er nog meer aandacht was uitgegaan naar het verhaal zelf en de karakters in het verhaal. Anthony Doerr lijkt hier te zijn doorgeschoten in zijn kwaliteit.

Dit had, vanzelfsprekend, ook gevolgen voor de spanningsopbouw. De spanning werd, door de continue onderbrekingen over de natuur en andere details, niet voelbaar. Je moet je voorstellen dat je een horrorfilm aan het kijken bent en iemand doet de gordijnen open en het is licht buiten. Dat past niet. Het leidt af. Je komt uit je 'lezersbubbel' en stopt met meeleven en inleven. In Bevroren dromen wordt toegewerkt naar een climax, een ontmoeting. Dit is een moment waar je het hele boek naar uitkijkt. Dit was een prima uitgewerkt moment, maar voelde toch alsof er meer uitgehaald had kunnen worden. Het einde kwam voor mij dan ook uit het niets en liet veel vragen achter, en niet op de manier zoals bij een gesloten einde. Het voelde onaf.

Al met al is Bevroren dromen een prima boek, vooral voor de liefhebber van literatuur. Eigenlijk lijkt het soms bijna proza en dit maakt het vrij zware kost. Het verhaal zit goed in elkaar, alleen kan het zeker niet tippen aan Als je het licht niet kunt zien.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Bevroren dromen - Anthony Doerr

Bevroren dromen

1  2  3  4  5

David is een stille jongen met een voorliefde voor sneeuwkristallen. In zijn jeugd droomt hij al van gebeurtenissen die later werkelijkheid worden. Op zijn tweeëndertigste ontmoet hij Sandy. Ze trouwen en gaan in Ohio wonen waar Sandy bevalt van een dochter, Grace. Wanneer David droomt dat Grace zal verdrinken, verlaat hij zijn gezin en reist naar de andere kant van de wereld. Vele jaren gaan voorbij. Heeft Sandy hem inmiddels vergeven? Zou Grace nog leven?