Recensie: Het Sleutelgeheim RECENSIE

Recensie: Het Sleutelgeheim - Roland Mans

Na zijn studies Rechten bleef Limburger Roland Mans hangen in Leiden, waar hij zijn advocatenpraktijk opbouwde. Ondertussen raakte hij zo verknocht aan de mooie stad dat hij besloot er een boek over te schrijven. Geïntrigeerd door de 3 Octoberfeesten, waarin de Leidenaren het Leidens Ontzet (de overwinning op de Spanjaarden) van 1574 vieren en herdenken, koos hij voor een historische jeugdroman. Al vanaf 2011 verslond hij historische boeken en ooggetuigenverslagen over het Beleg van Leiden en dat resulteerde uiteindelijk in de puike historische jeugdroman Het Sleutelgeheim. Dit boek is zijn vierde jeugdroman en daarmee verovert Mans stilaan zijn stek binnen de Nederlandse jeugdliteratuur.

In Het Sleutelgeheim maken we kennis met Lourens, een Vlaamse jongen die na de Beeldenstorm met zijn familie naar Leiden is gevlucht. Samen met zijn buurjongen Faes beleven ze een vrij zorgeloze jeugd in het vredevolle Leiden. Tot 1573: de Spanjaarden komen opzetten en alles verandert. Lourens komt een samenzwering op het spoor en durft er met niemand over praten. Als hij tenslotte zijn vriend Faes in vertrouwen neemt, blijkt deze een nog groter geheim te hebben. Een geheim dat ten allen tijde bewaard moet blijven in het belang van de stad en de prins van Oranje. Samen met hun families komen ze in een moeilijke positie terecht: ze moeten vechten tegen de Spanjaarden en tegen de verraders, met alle gevolgen vandien.

Roland Mans slaagt erin om in zeer leesbare en vlotte taal het verhaal spannend en vol vaart te houden. Ondanks het feit dat Het Sleutelgeheim een jeugdroman is, schuwt hij geen wreedheden: moorden, executies en andere gruwelen zijn constant aanwezig. Daarbovenop worden ook nog eens hongersnood en de pest en de nodige porties bloed aan toegevoegd waardoor het boek niet echt geschikt is voor tere zieltjes. Daarnaast gaat hij ook de dagelijkse problemen en relaties niet uit de weg. De personages zijn zeer realistisch beschreven. Hoofdpersonages Lourens en Faes blijven kinderen die weliswaar grote verantwoordelijkheden krijgen, maar geen superhelden worden. De rolverdeling kind-volwassene wordt gerespecteerd waardoor het verhaal ook echt en geloofwaardig blijft. Door het vele onderzoekswerk van Mans is het een zeer waarheidsgetrouw relaas van historische feiten, al blijf je als lezer wat in het ongewisse over de ware toedracht van het geheim. Waarom het zo belangrijk is, wordt nooit met veel woorden uitgelegd. Het eindresultaat is weliswaar een beklijvende  historische jeugdroman, waar nog iets meer uit te halen viel.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Het Sleutelgeheim - Roland Mans.

Het sleutelgeheim

1  2  3  4  5