Recensie: De stem van het hart RECENSIE

Recensie: De stem van het hart - Jan-Philipp Sendker

"Niet alles wat waar is, is verklaarbaar. Niet alles wat verklaarbaar is, is waar."

De stem van het hart volgt het verhaal van Julia Win. Tien jaar geleden kwam ze erachter dat ze een halfbroer had in Birma en werd ontroerd door een prachtig liefdesverhaal. Nu, 10 jaar later, woont ze in New York en heeft een baan als advocaat in Manhattan. Echter is ze niet gelukkig. Zo heeft haar vriend haar pas geleden verlaten en vind ze geen voldoening in haar werk. Maar dan begint ze ineens een stem te horen in haar hoofd. Ze is bang dat ze langzaamaan gek wordt, maar dan verteld een monnik haar dat de stem een gereïncarneerde ziel is van een Birmaanse vrouw. Om te zorgen dat de stem weggaat moet Julia achter het verhaal van deze vrouw komen. Ze vertrekt naar Birma en ontdekt al snel het ontroerende en hartverscheurende levensverhaal van deze vrouw.

De stem van het hart van Jan-Philipp Sendker is een prachtig, ontroerend, romantisch en hartverscheurend verhaal. Het boek komt echt op zijn hoogtepunt als we het verhaal van de Birmaanse vrouw leren kennen. Sendker weet de lezer compleet mee te slepen in haar verhaal, waardoor deze geen enkele lezer onberoerd zal laten.

De stem van het hart zit vol met prachtige quotes die niet alleen maar mooi om te lezen zijn, maar de lezer zeker ook aan het nadenken zet. Zo komt de volgende zin vaak terug in het boek: "niet alles wat waar is, is verklaarbaar. Niet alles wat verklaarbaar is, is waar." In het begin van het boek begrijpt Julia nog niet volledig wat dit precies inhoudt. Volgens haar spreekt deze zin zichzelf juist tegen. Maar langzaam aan snapt zij de ware betekenis van deze zin en wij met haar. Daarnaast weet de lezer je ook na te laten denken over andere aspecten van het leven. Zo kaart hij bijvoorbeeld aan of je in staat bent om jezelf te veranderen. "Hij probeerde te bedenken hoe de monniken daarop geantwoord zouden hebben. Misschien zouden ze gezegd hebben dat de ware essentie van elke persoon in de ziel huist; dat die essentie niet statisch maar dynamisch is. Dat elke persoon vrij is en dat niemand behalve wijzelf ons kwaad kan doen, ons kan redden of veranderen. Daar was hij van overtuigd. En dat als we de macht hadden onszelf te veranderen, als de essentie in onze ziel niet in steen was gehouwen, een gekwelde geest zichzelf dan ook zou kunnen transformeren tot een serene geest."

Zelden heeft een boek mij zo vaak tot nadenken aangezet. In dat aspect huist dan ook de kracht van het boek. En wanneer we het verhaal van de Birmaanse vrouw te weten komen, weet het verhaal echt tot een hoogtepunt te komen. Dit verhaal weet te ontroeren en je tot tranen toe te beroeren. Maar het is ook een verhaal van hoop. Dat ondanks alle ellende die een mens mee kan maken, er nog steeds hoop en geluk in het leven van die persoon kan bestaan. 5 hartjes voor deze prachtige roman.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De stem van het hart - Jan-Philipp Sendker

De stem van het hart

1  2  3  4  5

Los te lezen vervolg op de internationale bestseller Wat het hart kan horen

Er is bijna tien jaar verstreken sinds Julia Win als een ander mens terugkeerde uit Birma, het geboorteland van haar vader. Ze vond er een broer en raakte bezield door een prachtig liefdesverhaal. Maar het gewone New Yorkse leven is doorgegaan en ondanks haar succesvolle carrière als advocaat in Manhattan, is Julia niet gelukkig. Haar vriend heeft haar onlangs verlaten en haar riante salaris kan niet goedmaken dat ze geen voldoening uit haar werk haalt. Julia voelt zich verloren en uitgeput.

Dan ontvangt ze een raadselachtige brief van haar broer U Ba. Kort daarna begint een innerlijke stem tot haar te spreken, wat haar zeer in verwarring brengt. Door deze gebeurtenissen besluit ze terug te keren naar Birma; niet alleen om haar broer bij te staan, maar vooral ook om de onrust in haar hoofd te sussen. In Birma ontmoet ze een moeder wier leven een dramatische wending kreeg door de onafhankelijkheidsoorlog, waarin ze een onmogelijke keuze moest maken. De ontmoeting tussen Julia en de Birmese vrouw is voor beiden het begin van een reis vol zelfontplooiing, liefde en vergeving.