Recensie: Power Bowls RECENSIE

Recensie: Power Bowls - Kate Turner

Power bowls laat zien hoe je een volledige maaltijd in een kom maakt. Het boek bevat ruim 20 recepten waarvan sommige te bereiden zijn zonder te koken. Verder geeft power bowls praktische tips over wat je van tevoren kunt maken, hoe lang je gerechten en ingrediënten kunt bewaren en hoe je toch iets gezonds kunt maken op drukke dagen. Power bowls bevat ontbijtgerechten, lunch bowls en avondmaaltijden in een kom. Het is onderdeel van een serie van Terra waarin ook energy bites en superfood ontbijt zijn uitgegeven.

Power Bowls is een klein handzaam boekje met een beperkt aantal bowlrecepten. Het speelt daarmee in op de trend van food bowls, comfort food in, jawel, een kommetje. Na een korte uitleg over wat powerbowls precies zijn (volgens de schrijfster een complete en uitgebalanceerde maaltijd in een kom) wordt uitleg gegeven over hoe deze kunnen worden samengesteld. Op een basis zoals bijvoorbeeld granen of linzen worden eiwitten en groenten toegevoegd, afgemaakt met een knapperige topping en dressing. Et voila, klaar is je power bowl! Hierna volgt nog een lijst met ingrediënten die volgens de schrijfster garant staan voor een flinke hoeveelheid power, nog wat zelf maak of koop tips en dan door naar de recepten. En om maar direct met de deur in huis te vallen: die stellen enorm teleur. Voor deze recensie moest een tweetal recepten worden uitgezocht en dat bleek nog niet gemakkelijk. Als niet vleeseter biedt het boekje op zich voldoende variatie, maar de recepten spreken vrijwel geen van allen aan. Dat ligt vooral aan de geforceerde super foods die in elk recept terugkomen, zoals bijvoorbeeld in de rauwe boekweit en blauwe bessen bowl. Genoemde bowl boekweitgrutten zou perfect zijn tegen energiedips, maar spreekt qua smaakcombinatie helaas totaal niet aan. Dat geldt voor meer ontbijtrecepten, die ook nog eens behoorlijk bewerkelijk zijn. Correctie, vooral veel vooruitplannen vragen. Uiteindelijk besluit ik de bloemkoolrijst tabouleh te maken als lunchrecept. Vooral ook omdat de bloemkoolrijst vooraf te maken is en een paar dagen in de koelkast te bewaren is.

Het recept, waarvoor ik gebruik maakte van kant en klare falafel en de granaatappelpitten wegliet is goed vooraf te maken, hetgeen eerlijk gezegd ook een vereiste is voor een lunchgerecht. De kom ziet er op zich smakelijk uit, hoewel op de foto in het boekje sla staat welke niet terugkomt in de ingrediënten lijst. Op zich zijn alle onderdelen an sich prima te eten, alleen de samenhang in het gerecht (afgezien van het feit dat alle ingrediënten zich in dezelfde kom bevinden) ontbreekt volledig. Met de lunch heb je echter wel een flinke hoeveelheid groenten ineens binnen, hoewel ik mijn spreekwoordelijke broodje wel mis. Op naar de volgende Power Bowl.

Als tweede recept maakte ik de zwarte bonen, rijst en groenten bowl. Feitelijk een nogal saaie combinatie, die de Mexicaanse keuken mijns inziens veel te weinig recht doet. De koude tomaten naast de rijst waarbij de saus toch wel mist zijn geen aanrader en zeker niet voor herhaling vatbaar.

Al met al is Power Bowls daarmee een regelrechte teleurstelling. De recepten spreken niet aan en de gemaakte gerechten zijn niet erg lekker. Wellicht geldt dat niet voor alle in het boekje genoemde recepten en worden liefhebbers van Superfoods meer aangesproken, maar hier gaat dit boekje niet meer gebruikt worden.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Power Bowls - Kate Turner

Powerbowls

1  2  3  4  5

Super Bowls laat je zien hoe je een volledige maaltijd in één kom maakt. Alle 35 maaltijden zijn zorgvuldig uitgebalanceerd en zitten vol natuurlijke superfoods. Van smoothies en ontbijtgranen, tot burritos, noodles en bijvoorbeeld een maaltijd met gegrilde zalm. Dit boek biedt ontbijtjes tjokvol energie, handige meeneem lunches en hartige hoofdgerechten: voor elk wat wils! Sommige recepten zijn te bereiden zonder te koken. Maar het boek bevat ook tips over wat je van te voren kunt maken of klaar kan zetten, hoe lang je gerechten en ingrediënten kunt bewaren en hoe je toch iets gezonds kunt maken op de allerdrukste dagen.