Recensie: Delicious. Hét visboek! RECENSIE

Recensie: Delicious. Hét visboek!

Delicious. Hét visboek! is een boek voor de echte visgenieters onder ons, die ook thuis eens een keer wat anders willen proberen met vis. Van vin tot staart, uit schaal en schelp; zoals het boek zelf aangeeft. Delicious is bekend van de maandelijkse tijdschriften, maar heeft daarnaast een eigen kookboekenserie waartoe ook Delicious. Hét visboek! behoort. Je vindt hierin 100 recepten, onderverdeeld in vijf hoofdstukken, waarbij niet alleen vele vissoorten aan bod komen, maar ook handige tools en bereidingstechnieken. Het boek is een ode aan de Hollandse vis en gaat onder andere in op duurzame vangst, verantwoorde vis, seizoensvis en bijvangst.

Het eerste hoofdstuk begint met een overzicht van de vissoorten die gebruikt worden in de recepten, hoe je deze soorten herkent en je leest hier alles over de smaak en de daarbij horende structuur van de vis. We leren het verschil tussen plat- en rondvissen,  krijgen te zien hoe je octopus en inktvis schoonmaakt, hoe je moet fileren en welke kooktechnieken je kunt gebruiken. Een handig overzicht voor als je je verder wilt verdiepen in het bereiden van vis. Leuk is dat er ook gebruik wordt gemaakt van vissen die niet iedere dag in de schappen of op de markt te vinden zijn.

De overige vier hoofdstukken  bestaan uit recepten voor vis, schelp- en schaaldieren, octopus en inktvis. Erg fijn is ook de toevoeging van het laatste hoofdstuk over bijgerechten. Hierin staan enkele sausjes om zelf te maken, zoals aioli, remouladesaus en whisky-botersaus. Daarnaast vind je hier ook de recepten voor bijvoorbeeld gekonfijte bospeen, aardappelmousseline of een visbouillon. Tot slot krijg je als lezer tips voor een heerlijk bijpassende wijn.

De recepten in Delicious. Hét visboek! zijn stuk voor stuk in duidelijke taal uitgelegd en hoewel sommige gerechten ingewikkeld klinken, zijn veel maaltijden toch eenvoudig om te maken. Er staan meerdere recepten op een pagina, afgewisseld met prachtige, kleurrijke foto's. De pagina's zijn verdeeld in drie kolommen, wat het wellicht voor sommigen ietwat onoverzichtelijk maakt. Daarnaast zijn een aantal recepten uitgeschreven over meerdere pagina's, met bijvoorbeeld twee pagina's aan foto's ertussen. Ook dit leest en werkt niet altijd even handig tijdens het koken.

Ik besloot me te wagen aan het recept voor viskoekjes met een tijm-citroensalsa en als bijgerecht de aardappelmousseline.

Viskoekjes met tijm-citroensalsa

De viskoekjes zijn ontzettend makkelijk te bereiden, aangezien alles bij elkaar in de keukenmachine gaat. Het ziet er op het begin niet bepaald smakelijk uit, maar de resultaten mogen er zijn. Ook voor de niet-visliefhebbers is dit een goed gerecht, gezien de milde vissmaak. Een klein scheutje tijm-citroensalsa erover en je hebt een heerlijke combinatie. De tijm-citroensalsa staat als bijgerecht in het boek en is een goede smaaktoevoeging aan de viskoekjes.  Beide recepten hebben een makkelijke en snelle bereidingswijze, waardoor dit ook ideaal is als je wat minder tijd hebt, maar toch een lekker gerecht op tafel wilt zetten.

Aardappelmousseline

Ik heb ervoor gekozen om de viskoekjes te serveren samen met een aardappelmousseline. Een mousseline is eigenlijk een smeuïge aardappelpuree met een wat dunnere structuur, die je het beste kunt maken van kruimige aardappels. Ik heb basilicum en peterselie toegevoegd als variatie op de mousseline. Dit is een van de vier (kleur)variaties die in het boek staan. Andere varianten zijn met kurkuma, bietensap of wortelsap. Een aardappelmousseline is bij veel gerechten een prima toevoeging en met deze kleurrijke toevoegingen zet je zeker iets moois op tafel.

Delicious. Hét visboek! is een goed en uitgebreid boek voor zowel de beginnende als gevorderde kok en visliefhebber. Het geeft goede handvatten om vis van begin tot eind op de perfecte manier te bereiden. Het geeft naast de recepten en bereidingswijzen ook nuttige en leerzame informatie over duurzame en verantwoorde vis en bijvangst. Of je nu op zoek bent naar een lekker gerecht als lunch, diner of als hapje tijdens een feestje: dit boek laat zeker de vele verrassende en soms uitdagende mogelijkheden van vis zien.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Delicious. Het visboek!

delicious. Hét visboek!

1  2  3  4  5

In delicious. hét visboek! staan maar liefst 100 recepten: van kibbeling met remoulade, vispie, gegrilde oosterscheldekreeft en de befaamde garnalenkroketten tot gestoofde octopus, visstoofpot, gegratineerde mosselen en de lekkerste scheermessen en kokkels van de bbq. Van heel makkelijk tot vis voor gevorderden, vis blijft verrukkelijk, zeker als je deze delicious.recepten volgt.