Recensie: Penoza seizoen 5 RECENSIE

Recensie: Penoza seizoen 5

In alweer het vijfde seizoen van Penoza worden de plannen van Carmen om snel met pensioen te kunnen gaan wederom verstoord. Iemand bedreigd haar goedlopende lijn in de haven. Een vijand als deze is ze nog niet eerder tegengekomen en ze moet dan ook alles op alles zetten om dit tot een goed einde te brengen. Daarin moet ze keuzes maken waarbij er altijd iemand om wie ze geeft in de problemen zal komen.

Ook in het vijfde seizoen is het de makers van Penoza weer gelukt om een ijzersterk en bloedstollend spannend verhaal neer te zetten. Van het begin tot het einde ben je als kijker geboeid en wil je niets liever dan snel door naar de volgende aflevering. Er zijn elke aflevering verschillende verrassende wendingen in het verhaal, zelfs voor de doorgewinterde Penozakijker die inmiddels overal op voorbereid is. Naast de grote lijn in het verhaal komen ook in dit seizoen ieders persoonlijke ontwikkeling en worstelingen aan bod. Hierin komen situaties voor die voor veel andere mensen herkenbaar zouden kunnen zijn zoals het worstelen met het moederschap van Natalie. Maar zeker ook situaties die wat minder herkenbaar zijn zoals de wijze waarop Boris besluit de hangjongeren bij zijn tante aan te pakken. Wat door alle seizoenen heen altijd een sterk punt in de verhaallijn is geweest is het altijd op zoek zijn naar de balans tussen goed en slecht en het moeten maken van onmogelijke beslissingen. Met name Carmen komt met grote regelmaat in situaties terecht waarin ze onmogelijk de perfecte oplossing kan verzinnen. Haar worsteling hiermee maakt haar menselijk en maakt dat je met haar meeleeft en hoopt dat haar plannen zullen slagen. Ook al zullen velen eerder geneigd zijn de kant van de politie te kiezen als dit verhaal ze in een andere vorm voorgelegd wordt. Het enige minpunt aan dit seizoen is de manier waarop het Kartel wordt vormgegeven. Deze twee opgefokte Amerikanen vallen uit de toon bij de rest van de cast en het verhaal. Niet alleen door de grote hoeveelheid Engels die nu gesproken wordt maar ook door hun manier van acteren en presenteren van zichzelf. Het lijkt een beetje alsof ze uit een andere (Amerikaanse) serie geknipt en geplakt zijn zonder goed te mengen in Penoza

Gelukkig is de rest van cast weer even steengoed als vanouds. Oudgedienden Monic Hendrickx (Carmen van Walraven), Sigrid ten Napel (Natalie van Walraven), Stijn Taverne (Boris van Walraven), Niels Gomperts (Lucien van Walraven), Olga Zuiderhoek (Fiep Homoet), Loek Peters (Berry Reitens), Raymond Thiry (Nicolaas Luther), Gijs Naber (Lucas Storm Albema) en Hajo Bruins (Jim Leeflang) spelen als vanouds weer de sterren van de hemel. Maar ook complimenten voor nieuwkomers Axel Daeseleire (Marcus Vos), Ward Kerremans (Leon Vos) en Chris Peters (Davy Vos). De interactie en de chemie tussen de diverse personages zit zoals we gewend zijn van Penoza weer helemaal goed. Het binnenkomen van het Vlaamse accent met de familie Vos geeft in tegenstelling tot het Amerikaanse aspect wel een leuke afwisseling aan de Nederlandse cast. Ook de aankleding van de set en de outfits van de acteurs maken het verhaal extra geloofwaardig en passend. Het enige minpunt hierin is de snor van Gijs Naber en eigenlijk ook de gekleurde bontkraag van zijn leren jas. Deze recensent snapt die keuze niet en werd er ook wel een beetje door afgeleid.

Alles bij elkaar is Penoza seizoen 5 een must see voor alle Penoza fans. Voor wie nog geen fan is en nog nooit van Penoza heeft gehoord: onder welke steen hebben jullie gewoond en ga snel alle seizoenen terugkijken! Natuurlijk geldt dit vooral voor liefhebbers van Nederlandse series en is het wel belangrijk dat je een beetje spanning kunt hanteren. Want spannend en heftig is Penoza zeker.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Penoza seizoen 5

Penoza - Seizoen 5

• Verschenen (film):

14 november 2017
    (dvd) november 2017

EAN 8711983966963
    Speelduur: 440
  • Distributeur:

Just Bridge Entertainment
  • Cast:

Crime

1  2  3  4  5

Na de heftige gebeurtenissen in seizoen 4 van Penoza lijkt de rust weergekeerd aan het begin van dit vijfde en allerlaatste seizoen. Maffiabaas Carmen van Walraven heeft nauwelijks zorgen over De Winkel en haar gezin. Ze loopt er zelfs al over te denken met pensioen te gaan. Maar voordat het zover is, wil ze nog een grote slag slaan, zodat ze met een gerust hart kan gaan rentenieren. Haar plannen worden echter ruw verstoord als zich plotseling een nieuwe lichting keiharde criminelen aandient. Temeer omdat het ernaar uitziet dat er iemand is die vastbesloten is de ‘Penoza’ van haar troon te stoten.

Bekijk hier de trailer: