Recensie: Noorse Goden RECENSIE

Recensie: Noorse Goden - Neil Gaiman

In Neil Gaiman Noorse Goden maken wij kennis met het Noorse pantheon. Oppergod Odin, wijs, dapper en slinks. Zijn zoon Thor, die weliswaar enorme fysieke kracht en een onstilbare honger bezit, maar die niet echt de slimste is. En natuurlijk Loki, bloedbroeder van Thor, de god van kattekwaad, de grote manipulator, soms goed, soms slecht, maar altijd slim en sluw.

Neil Gaiman verwerkt in Noorse Goden de losse mythen tot een doorlopend verhaal dat begint met het ontstaan van de Negen Werelden en eindigt met Ragnarok: de ondergang maar ook wedergeboorte van de goden en mensen.

Neil Gaiman zegt van zichzelf dat hij ervan houdt 'dingen' te lezen en in zijn werk kan je dat dan ook zeker merken. Zijn jeugdfavorieten zijn Lord of the Rings; Alice in Wonderland en de kronieken van Narnia. Begonnen als journalist en column schrijver, ging hij o.a. over naar het schrijven van comic boeken, de betere animatie verhalen en hij is de auteur van de bekende Sandman reeks. Hierin merk je al Neil Gaimans voorliefde voor mythologie en legenden.

Die voorliefde komt in al zijn werk terug, zeker toen hij begon aan novels schrijven samen met fantasy auteur en vriend Terry Pratchett en niet lang daarna op solo tour. Dit heeft ons al heel wat juweeltjes opgeleverd.  Stardust, American Gods en Coraline, om maar even wat te noemen. Gaiman is niet alleen schrijver, hij werkt mee aan heel veel bekende projecten zowel in de literaire wereld als in de filmindustrie. Neil Gaimans combinatie van mythologie, legenden, fantasy, science fiction, magie en moderne realiteit is een klasse apart.Vanaf het eerste moment hebben Gaimans manier van schrijven en de verhaallijnen je in hun greep. Zijn schrijfwijze is levendig en pakkend. De beschrijving van situaties, de sfeer en de dialogen worden neergezet in korte zinnen, maar helder en boeiend.

Neil Gaimans boek Noorse Goden wijkt daar echter wel min of meer vanaf. In een introductie vooraf verklaart Neil Gaiman zelf waarom. Komend uit de comic wereld heeft hij grote affiniteit met de Noorse mythologie en hij heeft in veel van zijn werk gebruik gemaakt van deze personages. Hij maakte kennis met de Noorse goden dankzij de fantastische stripverhalen van Jack Kirby en Stan Lee over de grote Thor, die daarin wel een soort super slimme en krachtige figuur is. Eigenlijk de boeken die wij nu verfilmd zien in de Marvelfilms over Thor, met Chris Hemsworth in de hoofdrol. Niet verkeerd, maar de Thor uit de originele echte Noorse mythen, is toch een wat rauwer figuur.

Neil Gaiman is daarom een zoektocht gestart naar de basis. De oorsprong van de Noorse goden en hij heeft de originele werken die nog bestaan, gelezen en vertaald in moderne taal. Uit al deze verhalen heeft hij een soort samenvatting gemaakt om de essentie weer te geven van de Noorse godenwereld, met Odin, Thor en Loki als middelpunt. Hij heeft er bewust voor gekozen om heel dicht bij de basisvertellingen te blijven en op een enkele persoonlijke opmerking na, heeft hij zich daaraan gehouden. Het is dus een ietwat drogere bijna saaie stijl geworden, waarin hij de verhalen opnieuw vertelt aan ons lezers. Het verhaal blijft echter boeien en als je een Thor filmfan bent, zie je toch ook bekende elementen naar voren komen, vooral bij het personage van Loki. Omdat de originele werken door mondelinge overleveringen ook vaak stukken missen en niet chronologisch of zelfs logisch in elkaar steken, zijn er dus ook echt stukken of details die elkaar tegenspreken en ook dat heeft Gailman erin laten zitten. In Noorse Goden is Neil Gaiman daarom ook meer verteller dan schrijver.

De meesten onder ons zijn wel bekend met de Griekse en Romeinse mythologie, maar de Noorse godenwereld is echt heel anders. Veel minder glad en zeker minder romantisch. Bij de Noren gaat hem om macht, kracht, eten en drinken. Geen uitgebreide romantische liefdesgeschiedenissen, maar verhalen over sluwe acties en grote gevechten. List, bedrog en overwinnen. Het Noorse pantheon is een groot schaakspel. Daarom is het boek ook een eye-opener en alleen omdat het niet helemaal Neil Gaimans eigen verhaal is in zijn gebruikelijke stijl, geef ik het 4 hartjes, maar het blijft een geweldig boek om te lezen.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Noorse Goden - Neil Gaiman

Noorse goden

1  2  3  4  5

Gaiman verwerkt de losse Noorse mythen tot een doorlopend verhaal dat begint met het ontstaan van de legendarische negen werelden en duikt dan in de levens van goden, dwergen en reuzen. Zo moet Thor zich vermommen als vrouw - lastig, met een baard en onstilbare honger - om zijn gestolen hamer terug te krijgen. Het bloed van Kvasir - de scherpzinnigste god van allen - wordt in honingwijn veranderd en geeft de drinkers ervan magische krachten. Het boek bereikt zijn piek aan het einde met het epische verhaal van Ragnarok: de ondergang van de goden en de geboorte van een nieuwe tijd en nieuwe mensen.