Recensie: De laatste kans op Kosmos RECENSIE

Recensie: De laatste kans op kosmos - Peter Nys

De laatste kans op kosmos van Peter Nys is het eerste deel van de Parameters-serie. Het verhaal speelt zich af in drie verschillende tijden. In het verleden volgen we Alexander von Humboldt die op het punt staat zijn droom waar te maken. Hij krijgt de kans om een wereldreis te maken waarbij hij tegelijkertijd ook veel onderzoek kan doen en een boek kan schrijven. In het heden wordt het meisje Ite opgevoed door haar vader en haar tante Kyra nadat haar moeder verdwenen is, maar dan merkt Ite dat Kyra een geheim verborgen houdt. In de toekomst probeert de prefect Ron Barnhart een gebeurtenis in het verleden te veranderen.

In het begin was het moeilijk om je aandacht bij het verhaal te houden. Er gebeurt weinig spannends en hetgeen wat er gebeurt trekt ook niet meteen je aandacht. Vooral de verhaallijn in het verleden was niet interessant genoeg. Het was toen ook erg eenvoudig om het boek neer te leggen, zelfs als je nog binnen in een hoofdstuk bent. Nadat ik enigszins met moeite de eerste honderd bladzijdes doorgekomen was, begon het verhaal leuker te worden. Het blijkt namelijk dat tante Kyra een tijdreiziger is uit de toekomst die met een speciale missie naar het heden is gestuurd. Vanaf dit punt word je interesse gewekt en wordt het verhaal langzamerhand spannender.

Het verhaal wordt verteld vanuit heel veel verschillende perspectieven. Op zichzelf gezien is dat niet erg, aangezien het verhaal in drie verschillende tijden afspeelt. Wat wel jammer is, is het feit dat er binnen een tijd het verhaal ook verteld wordt vanuit veel verschillende personages. In het heden zijn de gebeurtenissen bijvoorbeeld te zien vanuit de ogen van het meisje Ite, haar tante Kyra, en de vreemde oude man Nichols. De perspectiefwisselingen vinden ook heel vaak binnen een hoofdstuk plaats. Dit maakt het verhaal onnodige verwarrend en is dus erg lastig te volgen.

De laatste kans op kosmos heeft kinderen vanaf 12 jaar als doelgroep. Echter, het taalgebruik in dit boek kan soms wel lastig zijn kinderen van deze leeftijd. Het bevat vele moeilijke woorden en lange zinnen. Het is namelijk niet ondenkbaar dat 12-jarige kinderen sommige moeilijke woorden die in het boek voorkomen zoals de woorden 'cashflow', 'botanist' en 'galvanisch' niet begrijpt. Deze moeilijke woorden kunnen erg storend zijn voor de jongere lezers.

Het onderwerp van De laatste kans op kosmos, namelijk tijdreizen zal de jongere lezers erg aanspreken. Het is alleen wel jammer dat het verhaal moeilijk op gang komt en dat het pas na ongeveer honderd bladzijdes echt interessant wordt. Het gebruik van te veel perspectieven komt het verhaal ook niet ten goede en zorgt er juist voor dat het verhaal verwarrend wordt. Ten slotte kan het taalgebruik moeilijk zijn. Peter Nys heeft met De laatste kans op kosmos geprobeerd om een spannend en toegankelijk verhaal te schrijven voor jonge lezers, maar is daar helaas niet volledig in geslaagd. Hopelijk wordt het volgende deel in de Parameters-serie beter.

Dit was de Chicklit.nl recensie van De laatste kans op kosmos - Peter Nys

De parameters 1 - De laatste kans op kosmos

1  2  3  4  5

Verleden.Eindelijk komt de grote droom van Alexander von Humboldt uit: een reis rond de wereld maken en onderweg zo veel mogelijk onderzoek doen. Hij begint aan de tocht die hem de grootste wetenschapper van zijn tijd zal maken.
    Heden. Ite heeft het moeilijk. Jaren geleden verdween haar moeder plotseling, en sindsdien zorgen haar vader en haar meter Kyra voor haar - maar Kyra gedraagt zich steeds vreemder. Welk geheim houdt ze verborgen?
    Toekomst. Prefect Ron Barnhart zit de Hoge Raad voor. De spanningen lopen hoog op in het tweede district. Het parameterkorps staat onder druk en sommigen zetten alles op alles om operatie Kosmos tegen te werken.