Recensie: Waarom ik mensen niet in mootjes hak RECENSIE

Recensie: Waarom ik mensen niet in mootjes hak - Renske de Greef

Waarom ik mensen niet in mootjes hak is een bundel stripcolumns die Renske de Greef a.k.a. Renske Stript maakte voor nrc.next en NRC Handelsblad. Onderwerpen die aan bod komen zijn onderwerpen die haar verbazen in het dagelijks leven, van het gedrag van de mensheid tot het ontwerp van babykleding.

De eerste indruk van een strip van Renske Stript is geordende chaos. Het plaatje klopt maar waar te beginnen met lezen en de verdere volgorde is niet in 1 oogopslag duidelijk. Dat deze vrees ongegrond is blijkt op het moment dat je begint met lezen. Want zo blijkt, dit gaat prima zonder erbij na te hoeven denken. Wat al een kunst op zich is bij de manier waarop de strips zijn ingedeeld over de pagina. Het geeft het geheel een speels effect en maakt het aangenaam om te zien. De tekst is onderdeel van de tekening waardoor door tekst en illustratie elkaar aanvullen en niet met elkaar strijden.

De onderwerpen in Waarom ik mensen niet in mootjes hak zijn voor veel mensen herkenbaar. Natuurlijk zijn er altijd wel onderdelen die voor de een wat meer herkenbaar zijn dan voor de ander. Mensen met kinderen zullen zich bij de vraag: "Waarom is babykleding zo belachelijk?" herkenning voelen, in tegenstelling tot mensen zonder kinderen. Dit zal ook bepalen in hoe grappig het onderwerp wordt gevonden door de lezer. Vaak komen er ook onderwerpen naar voren die op dit moment heel actueel zijn en die de lezer aan het denken zetten zoals de column over appen tijdens het rijden of over de staat van het milieu.

Waarom ik mensen niet in mootjes hak is geen boek om helemaal achter elkaar uit te lezen. Het is meer een boek om af en toe een paar columns uit te lezen en dan weer even weg te leggen. Zo kun je nog even nadenken over het onderwerp, vooral bij de actualiteitenonderwerpen zoals het eerdergenoemde milieu. Precies hoe een column hoort te werken, als vermaak en om de lezer aan het denken te zetten.

Alles bij elkaar is Waarom ik mensen niet in mootjes hak een mooie verzamelbundel columns die niet snel zal vervelen en erg geschikt is om nog eens te herlezen.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Waarom ik mensen niet in mootjes hak - Renske de Greef

Waarom ik mensen niet in mootjes hak

1  2  3  4  5

Waarom willen vrouwen zo graag ‘one of the guys’ zijn? Zouden we niet eens moeten ophouden met het stellen van de compleet nietszeggende vraag ‘Hoe gaat het’? En wat is eigenlijk het idee achter skinny jeans voor baby’s? Sinds 2015 verschijnt in de zaterdagkrant van nrc.next iedere week een stripcolumn van Renske de Greef onder de naam ‘Renkse Stript’: met de hand geschreven en getekende columns waarin woord en beeld elkaar perfect ondersteunen. Waarom ik mensen niet in mootjes hak is de eerste bundeling van deze stripcolumns. Van urgente vragen over seksisme en gender tot lichtvoetige bespiegelingen over sociale omgangsvormen en de ongemakken van het moderne leven.