Recensie: Weg RECENSIE

Recensie: Weg - Bill Beverly

De vijftienjarige East werkt voor de drugsbende van zijn oom in Los Angeles. Rustig en bedachtzaam als hij is, is het bewaken van een drugspand hem op het lijf geschreven. Maar wanneer de politie het pand oprolt, krijgt hij een zwaardere taak: samen met drie andere jongens moet hij een potentiële getuige uit de weg ruimen. Een getuige die zich heeft teruggetrokken op het platteland ergens in het midwesten. Met een gammel busje en een flinke stapel contant geld worden ze op pad gestuurd: East, de zelfingenomen Michael, de dikke slimmerik Walter, en Easts heethoofd van een broer, Ty. Voor het eerst in hun leven verlaten de jongens de stad waar ze zijn opgegroeid. De opdracht is simpel:  doorkruis ongezien de VS in een onopvallend busje, raak niet in de problemen en voer je taak uit om vervolgens in alle anonimiteit weer te verdwijnen. Voor zichzelf weet East wel waar hij aan toe is, maar dat geldt niet voor zijn medereizigers.

Voor mij was dit het eerste boek van Bill Beverly, dus ik was erg benieuwd. Maar waar was de vaart die normaliter bij een thriller hoort? Het eerste deel van het boek was bijna saai. Er gebeurde weinig. De jongens zitten in de bus en je volgt hun dialogen, maar daar wordt de spanning niet mee opgebouwd. En de beschrijvingen van de omgeving waarin ze rijden zijn heel uitgebreid, totaal niet passend bij een thriller. Daarna komt gelukkig de vaart en de spanning erin. Leg het boek dus niet te vroeg aan de kant; het komt nog goed!

Bill Beverly heeft in Weg het gekozen thema, Afro-Amerikaanse jonge criminelen, prima uitgewerkt. Daar had hij gelijk mijn aandacht mee. Voor een thriller had hij er op sommige momenten meer spanning in kunnen brengen. Je krijgt op de een of andere manier wel sympathie voor East. Met zijn vijftien lentes jong heeft hij in zijn korte leven al meer meegemaakt dat menig volwassene. Als lezer wordt je dusdanig in het verhaal meegezogen dat je hoopt op een goede afloop voor hem. Bij de andere jongens heb je als lezer dat gevoel minder, maar dat komt omdat je die jongens niet echt goed leert kennen in het verhaal.

De broederliefde, of eigenlijk het gebrek daaraan, tussen East en Ty heeft Bill Beverly goed verwoord. De spanning heeft hij goed opgebouwd. Je krijgt inzicht in de relatie tussen de twee broers, en dat het gaat knallen tussen die twee voel je aankomen. De relaties tussen de overige jongens blijven een beetje oppervlakkig. Je komt wel wat te weten over deze kansarme jongeren, maar het blijft een beetje oppervlakkig.

Na een valse start weet Bill Beverly de spanning in Weg te brengen. En dat doet hij op zo’n manier dat je het boek wil uitlezen en je erg benieuwd bent naar de afloop. Maar met het gegeven ‘thriller’ had Bill Beverly in Weg meer kunnen doen. Als hij de personages meer had laten ‘leven’ was het een heel ander verhaal geworden, denk ik.

Dit was de Chicklit.nl recensie van Weg - Bill Beverly

Weg

1  2  3  4  5

De bedachtzame vijftienjarige East werkt als bewaker van een drugspand. Wanneer de politie het pand oprolt, krijgt hij een zwaardere taak: samen met drie vrienden moet hij een potentiële getuige in het Midwesten uit de weg ruimen. Met een gammel busje en flink wat contant geld op zak verlaten de jongens voor het eerst van hun leven de stad waar ze zijn opgegroeid. Voor East wordt het een roadtrip met verstrekkende gevolgen.