Recensie: Het intieme vreemde RECENSIE

Recensie: Het intieme vreemde - Jente Jong

Actrice Sarah vergeet haar tekst en loopt midden in een toneeluitvoering het podium af. Het is niet de eerste keer dat haar dit overkomt. Sinds de dag dat ze haar overleden moeder heeft gezien kan ze zich nergens anders meer op concentreren dan die ontmoeting. Sarah wordt uit het toneelgezelschap gezet en neemt een baan als caissière aan in de supermarkt waar ze haar lang verloren moeder meent te hebben teruggevonden.

Het intieme vreemde bestaat uit twee delen. Het eerste deel speelt zich grotendeels af in de supermarkt waar Sarah komt te werken na haar ontslag als actrice. Elke dag hoopt ze dat de vrouw die haar moeder lijkt te zijn daar nog een keer boodschappen komt doen. Ze bereidt zelfs een dialoog voor, een toneelstuk, om op te voeren op de dag dat haar moeder opnieuw haar leven binnenstapt.

In het tweede deel leert Sarah haar moeder kennen via oude dagboeken, die haar moeder heeft geschreven vlak voordat Sarah haar kwijtraakte. Ondertussen bezoekt Sarah theaters en brengt ze tijd door met haar vader en haar jeugdvriend Thomas, in het echt en in gedachten. Ze denkt vaak terug aan haar jeugd, misschien omdat ze hoopt zich iets te kunnen herinneren dat met haar moeder te maken heeft.

Behalve de fragmenten uit het dagboek van haar moeder is het verhaal geschreven vanuit het perspectief van Sarah. De actrice ziet de wereld als één groot podium. Zelfs in de supermarkt 'treedt ze op'. Haar excentrieke karakter maakt het boek interessant. Hoe Sarah fictie en werkelijkheid in elkaar laat overlopen doet een beetje denken aan het personage Don Quichot van Miguel de Cervantes. Als je ergens maar hard genoeg in gelooft, wordt het vanzelf waarheid.

Het verlies van een dierbare en de gevoelens die dat met zich meebrengt zijn heel herkenbaar voor heel veel lezers en het hoofdpersonage is diep genoeg uitgewerkt om die herkenning op te wekken. Jente Jong, die op jonge leeftijd haar moeder verloor, deelt via deze roman een heel intieme ervaring. Je weet niet precies in hoeverre Het intieme vreemde autobiografisch is, maar het voelt in ieder geval heel authentiek, echt.

Een minpunt aan de roman is dat sommige stukken ervan een beetje langdradig aanvoelen. Het taalgebruik van de schrijfster is weliswaar heel mooi, rijk en poëtisch, maar soms is dat niet genoeg om de aandacht van de lezer vast te houden. Met name tegen het einde van het boek voelt het alsof er bladzijdes gevuld moesten worden.

Het intieme vreemde van Jente Jong beschrijft op een verfijnde manier hoe Sarah worstelt met het verlies van haar moeder. Het is een intieme inkijk in het leven van een actrice die zowel op de planken als daarbuiten continu fictie en werkelijkheid met elkaar verweeft, omdat dat de enige manier is waarop ze zichzelf kan zijn. Sommige gedeeltes zijn wat langdradig, maar desondanks blijft het een vlotte roman.

Recensie: Het intieme vreemde - Jente Jong

Het intieme vreemde

Jente Jong

29 augustus 2017

ISBN 9789021407449
    Uitgever Querido
    238 pagina's

Querido

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

‘Ik herken direct de zware haren die als een helm haar hoofd bedekken. Mijn handen draai ik om de touwtjes van mijn jurk tot mijn vingers blauw zien. Verbeeld ik het me? Ik bestudeer nauwkeurig haar gezicht: de grove neus die er een scheve lijn op trekt en de lichte groeven naast haar ogen die je enkel ziet als je heel goed kijkt. Er is geen twijfel mogelijk: zij is het.’
    Als Sarah, een jonge actrice, haar moeder eindelijk teruggevonden denkt te hebben, kan ze niet langer op het toneel staan. Ze eigent zich een nieuwe rol toe om dichter bij de vrouw die haar moeder is te komen. Want als je ergens maar hard genoeg in gelooft, wordt het vanzelf waarheid.