Recensie: Jouw perfecte jaar RECENSIE

Recensie: Jouw perfecte jaar - Charlotte Lucas

Na zijn hardlooprondje vindt Jonathan N. Grief een tas aan zijn fiets. In de tas zit een ouderwetse agenda. Die blijkt voor het komende jaar helemaal ingevuld te zijn met allemaal bijzondere afspraken en opdrachten. Het handschrift roept bij hem herinneringen op aan zijn moeder, maar het is duidelijk dat de agenda niet voor hem is bestemd. Hij besluit op zoek te gaan naar de eigenaar en dat blijkt een bijzonder effect te hebben op zijn eigen leven.

Jouw perfecte jaar bestaat uit twee verhaallijnen die langzaam met elkaar verweven raken. Zo zit Jonathan vast in zijn eigen denkpatroon. Hij is star en heeft moeite om af te wijken van zijn gewoontes en de regels die hij zichzelf heeft opgelegd. De agenda helpt hem om hier langzaam maar zeker verandering in te brengen. De tweede verhaallijn is die van Hannah. Zij start samen met een vriendin een eigen oppasservice, maar krijgt dan een grote klap te verwerken. De lezer maakt uitgebreid kennis met de twee hoofdpersonages en leert ze goed kennen voor de verhaallijnen bij elkaar worden gebracht. Hannah en Jonathan zijn tegenpolen. Hannah grijpt het leven met twee handen beet, terwijl Jonathan houdt van structuur. Pas in de tweede helft van het boek komen er raakvlakken. Doordat het boek in een prettige stijl geschreven is, stoort dat niet. Het is even wennen, maar het wachten wordt beloond. De auteur neemt de tijd voor de introducties en laat de personages tot hun recht komen door hun karakters uit te diepen, inclusief kleine details. Hoe verder het verhaal vordert, hoe makkelijker het is om erdoor te worden meegesleept.

Auteur Charlotte Lucas gaat grote en pijnlijke onderwerpen niet uit de weg. De vader van Jonathan lijdt bijvoorbeeld aan dementie en dat brengt ze op realistische wijze in beeld. Lucas beschrijft het verlies dat beide personages hebben moeten ondergaan op een ontroerende manier. Ze weet met haar woorden de juiste snaar te raken, toch is dit geen intriest boek. Er zit een komische noot in verwerkt die bij de lezer zo nu en dan zeker een glimlach op het gezicht zal toveren.

De toon van het verhaal doet denken aan de film Catch and release met flarden van Cecelia Aherns PS: I love you. De gevoelens van de lezer worden heen en weer geslingerd tussen intens verdrietig en hartverwarmend. Lucas weet de voorspelbaarheid van de plot om te buigen naar iets bijzonders.

Jouw perfecte jaar is mooi vormgegeven. Het is een dikke hardcover met wat reliëf en kleur op snee. De paarse zijkanten geven het iets extra en er zit een lintje aan om de juiste bladzijden aan te wijzen.
Charlotte Lucas is het pseudoniem van de Duitse Wiebke Lorenz. Zij schreef eerder samen met haar zus een aantal boeken onder de naam Anne Hertz.

Jouw perfecte jaar voldoet niet aan de verwachtingen die het boek in eerste instantie oproept. De lezer kan zich niet instellen op het traditionele feelgood boek, het is immers veel meer. Charlotte Lucas nam zich voor in dit boek antwoord te geven op een aantal levensvragen. Of dat gelukt is, is aan de lezer om te beoordelen, maar het geeft in ieder geval een diepere laag aan het verhaal. Het is een mooi boek om het huidige jaar mee af te ronden of om juist het nieuwe jaar mee te beginnen.

Chicklit.nl recensie: Jouw perfecte jaar - Charlotte Lucas

Jouw perfecte jaar

1  2  3  4  5

Een heel jaar lang alleen maar fijne afspraken in je agenda, zoals 'picknicken met beste vriendin', 'lezing van lievelingsauteur - kaarten liggen voor je klaar bij de kassa', 'taart eten in het Petit Café'. Zou dat geen fantastisch cadeau zijn?

Precies dat cadeau krijgt Jonathan, de hoofdpersoon in 'Jouw perfecte jaar', op nieuwjaarsmorgen. Alleen weet hij zeker dat de agenda die hij aan zijn fietsstuur vindt niet van hem is. Voor het hele jaar staan er al allerlei afspraken in geschreven.

Het handschrift herinnert hem aan dat van zijn moeder en maakt iets in hem wakker waardoor hij zich verantwoordelijk voelt om de eigenaar van de agenda te vinden. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn voor iemand met zo'n
    gestructureerde geest als de zijne?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane